rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Karabiilisti
« : 8.09.2025 kello on 21:43 »

UUdemmat mallit alkaa tuntumaan hankalammilta ainakin jos meinaa itse jotain huoltaa. Uusimmassa ducato sarjassa esim vikakoodeja ja huoltovaloja ei pysty enää omatoimiasentaja kuittailemaan kun se vaatii oikeen lisenssin.

Fordiin ja volvoon sekä eberiin ja webastoon on tullut hommattua huoltosysteemit. Niihin ei onneksi lisenssejä ole tarvinnut.
Kirjoittanut: dereke
« : 8.09.2025 kello on 15:30 »

Onkohan tässä hommassa enää mitään järkeä?  ;D
https://youtu.be/EH81o6IDNAg
Kirjoittanut: dereke
« : 8.09.2025 kello on 14:26 »

Toistaiseksi ei vikavaloja ole syttynyt, mutta kyllä AdBlue aikamoinen huoli on ainakin minulle, kun lähden pitkälle matkalle

Adbluen kanssa on ilmeisesti hyvä syy käyttää lisäainetta, joka minimoi kristallisoitumista, jos auto on pitkään käyttämättä tai ajellaan sen kriittisen Adbluen jäätymisrajan -11 C tai kylmemmissä olosuhteissa. Eli lisäaineen lisäainetta pakollista käytännössä hankkia myös.
Lisäksi alkupään Adbluella varustetuissa Fiat Ducatoissa on umpinainen/hengittämätön Adblue-tankin korkki vs. hengittävä korkki, joista eka ei nimensä mukaan osaa tasata tankkiin tulevaa alipainetta. Toinen on, ettei Fiatissa kuulemma parane täyttää adblue-tankkia aivan täyteen, muuten tankin sisällä oleva uä-sensori ei osaa määrittää paljonko ainetta vielä tankissa on. Liian täynnä = tulkitsee tankin olevan tyhjä ja heittää herjat mittaristoon, että kohta loppuu ajaminen.

Suuri osa Fiatin Adblue-järjestelmän ongelmista tuntuu olevan peräisin noista em. asioista, tavalla tai toisella. Toki sitten on se muutama prosentti joka merkillä, missä vähän kaikki osat hajoaa ilman selvää syytä...
Kirjoittanut: tsahkali
« : 7.09.2025 kello on 21:28 »

Joo.. aikalailla riippu mihin sitä käyttää. Kesä ajoin maansiirtohommissa kivilavallista/multilift-koukkua 8x4 rautajousin Volvo FM13 ja DAF CL530 molemmat manuaaliaskein (aluev. ja puolittajalla) - ihan erivehkeitä kaikilla lukoilla kuin robotit......

Mitä sä nyt horiset?
Eikö huomenna olekaan työpäivä?
Kirjoittanut: 88k5
« : 7.09.2025 kello on 21:27 »

Jos, nuppiauto on tieliikennekelpoine n, ei akseleita lisäämäällä edes 25tn kuormiin pääse. 5. akseli tuo vaivaiset 2-2½tn hyötykuormaa . Sitten on jo puolikkaita tarve 6x6, paremmin nuo 8x4:set tuo sen kuorman - ilman kaatoyrityksiä. Hiton hitaita puolikkaat nostaa/laskea, jopa koukkulava voittaa kippinopeudessa, vaikka vapaalaskua ei ole. Varsinki kun voi lähteä jo liikkeelle lavan alastullessa..
Vaan manupuolella roboteilla ajetaan, ja kanikassa ainostaan hyvä offroad-moodi, mutta pitäähän siltäkin vaihtaa kun maantielle mennään.. Pakokaasujarruakin säädetään viiksestä, ei ne mitään äly-automaatteja ole, että ne tietäisi mikä parasta  :laugh:

Roboteissakin on isoja eroja. Ikävin paikka on liikkeelle lähtö lievään ylämäkeen portilta/puomilta, kun pitää ryömittää hiljaa heti lähdöstä. Isoissa kun ei voi rattiputken ja poljinjärjestelyjen takia ajaa 2-jalalla, vaan kässärillä pulata (ellei ole liik.lähtö avustinta joka n. 10s ajan pitää käyttöjarrua).  Iveco Tracker tai X-way 30tn (kok.massainen) auto ehtii valahtaa 30-50 cm taakse jalan siirrossa jarrulta kaasulle tai sitten hyökätään.. Perinteisen muunninlootan kanssa ei samaa riesaa (manuaalilla saa saman efektin kytkimen luistatuksella tyhjäkäynnillä).

Edelleen manuaali on paras minusta m-autoissakin  :P

Kirjoittanut: K.E.V
« : 7.09.2025 kello on 20:32 »

Riippuukohan kuskista  :'(
Molemmat tunnen eikä siitä epäilystä🤣 Toinen työntää nykyään pitkää yhdistelmää pääosin Norjaan. Kalusto ei kai ihan samaa. Tuossa taisi louhosautossa akseleita olla reilusti.
Kirjoittanut: Kosmic
« : 7.09.2025 kello on 20:29 »

Jaa, istuskelin kyydissä jonkun reissun kun Espoon metroa louhittiin. 850hv lastutettuna, Volvo ja robottiloota. Nätisti otti 2 kauhaa kyytiin, kuulemma 30 tonnia ja lähti jyrkkää mäkeä ylös. Kuski totesi kyll nää on helppoja.
Riippuukohan kuskista  :'(
Kirjoittanut: "Masi"
« : 7.09.2025 kello on 19:41 »

Vuodesta 2015 on euro6 ollut voimassa eli vieläkään ei ad blue ole pakollinen.
Ja onhan noita yrityksiä tehdä euro6 moottoreita ilman ad blue systeemiä.
Fiat yritti vuoteen 2018 asti kunnes kärähtivät ohjelma huijauksesta ja ottivat käyttöön ad blue 2018 elokuusta eteenpäin.
Ja tuntuu että iso osa tästäkin porukasta on sitä väkeä, että jos joku ei olisi aikanaan pyöreän muodon etuja huomannut ja ajanut ajatusta eteenpäin rullaavasta vaunusta, olisi edelleen luolassa nuijan kera ilman nuotiota tietämättä tämmöisistä saiteista ;)
Kirjoittanut: K.E.V
« : 7.09.2025 kello on 19:00 »

Jaa, istuskelin kyydissä jonkun reissun kun Espoon metroa louhittiin. 850hv lastutettuna, Volvo ja robottiloota. Nätisti otti 2 kauhaa kyytiin, kuulemma 30 tonnia ja lähti jyrkkää mäkeä ylös. Kuski totesi kyll nää on helppoja.
Kirjoittanut: 88k5
« : 7.09.2025 kello on 18:00 »

Eihän kaasujalkaa tarvi paljoa käyttää, kun saa lootan vaihtamaan.
Joo.. aikalailla riippu mihin sitä käyttää. Kesä ajoin maansiirtohommissa kivilavallista/multilift-koukkua 8x4 rautajousin Volvo FM13 ja DAF CL530 molemmat manuaaliaskein (aluev. ja puolittajalla) - ihan erivehkeitä kaikilla lukoilla kuin robotit. Ei tarttenut montusta työntää 40tn kaivinkoneella, niin kuin robotti lootallisia. Ainoa joka pärjäsi mukana oli mehumaattiSisu robsonein, ja tietty 35-45tn volvon dumpperit.. ainoa automaatti jonka hyväksyn on Scanian - epäloogista Ivecoa ja M-B:tä rivissä.. kaikki robotit hankaloissa penkoissa pakkolukittavia. Se on kiva kun just enne huippua etuakselit ilmassa ja tukehduttaa isolle vaihdossa saviseen mäkeen. Takaperi alas ajouria pitkin ei pääse 22tn kuormalla ilman ison kaivinkoneen apua.

Ihan sama se on pienemmillä vehkeillä maksimipainoilla. Vääntö minusta pitää saada pysymään maksimialueella (ja vihr/sin) ilman vaihtamisia rinteessä - huimamassan hyödyllä.. niin fiksua automaattia en ole tavannut, että ilman ihmisen apuja kunnialla selviää.
Kusivehkeelistä autoa pitää runnoa matalilla kierroksilla tukehtumisen/hyytymisen rajamailla, jotta pakolämmöt ylimmillään rahti/soravehkeissä.. muusta välittämättä Thumbd