Kirjoittanut: Karabiilisti
« : 10.08.2025 kello on 21:47 »Kyllä siinä vaihtohommassa on juttuja jotka saa söttittyä siten että tulee kaboom.
Kirjoittanut: Karabiilisti« : 10.08.2025 kello on 21:47 »Kyllä siinä vaihtohommassa on juttuja jotka saa söttittyä siten että tulee kaboom.
Kirjoittanut: tsahkali« : 9.08.2025 kello on 23:04 »Remmistä katoaa vaikka pykälä! Remmi väsyy kanssa ajan kuluessa vaikkei olisi kilometrit tullu täyteen! Hiukan jos vaikka saa öljyä tai lunta väliin. Totta. Joku vaan väitti, että se voi johtua rempan tekijästä. ![]() Kirjoittanut: mike« : 9.08.2025 kello on 22:35 »Remmistä katoaa vaikka pykälä! Remmi väsyy kanssa ajan kuluessa vaikkei olisi kilometrit tullu täyteen! Hiukan jos vaikka saa öljyä tai lunta väliin.
Kirjoittanut: tsahkali« : 9.08.2025 kello on 21:08 »Jakopää rempat on sellaisia että jos epävarmuutta niin kannattaa ehkä maksella pari satasta vaihtotyöstä. Miten jakopää voi seota ajossa? Kirjoittanut: Karabiilisti« : 6.08.2025 kello on 09:52 »Se on aina hyvä kysymys missä se oikea tieto on....esim jakoremmien mallia wetbelt suhteen esim ford sanonut valmistajan tietona että vaihtoväli on 240 000
todellisuudessa tuo on raakasti liikaa....suuri joukko moottoreita kokee täystuhon tuolla ohjeella. Sama koskee muitakin märkä remmisiä. Kirjoittanut: joe244« : 6.08.2025 kello on 09:19 »Kokeilkaapa joskus huviksenne www.chatgpt.com ja sinne kyssäri.... Tuossa kyseisessä tapauksessa ainut hyvä puoli vastauksessa oli että se kertoi lähteet mistä tieto on otettu. Valitettavasti se ei aina kerro lähteitä. ja silloin vastaus on suurella todennäköisyydellä väärin, jopa vaarallisesti väärin. Internetissä nimittäin on iso osa tietoa aivan päin peetä :-( Kirjoittanut: Karabiilisti« : 6.08.2025 kello on 07:44 »Jakopää rempat on sellaisia että jos epävarmuutta niin kannattaa ehkä maksella pari satasta vaihtotyöstä.
Jakopään sekoaminen ajossa kun on käytännössä kerrasta täystuho moottorille. Kirjoittanut: Arska84« : 5.08.2025 kello on 19:07 »Miten toi kiristys sit käytännössä menee?
Kirjoittanut: megaman« : 5.08.2025 kello on 12:37 »Sitten kun pitää vielä mielessään sen, että tekoälyyn ei voi luottaa sokeasti.
Se on hyvä apulainen, mutta omat hoksottimet etusijalla. Kirjoittanut: Karabiilisti« : 5.08.2025 kello on 12:11 »Kokeilkaapa joskus huviksenne www.chatgpt.com ja sinne kyssäri....
Ducato JTD 2,8 vm.2004 mitkä ovat jakopään hihnan ja kiristimen vaihdossa tarvittavat kiristysmomentit ChatGPT said: Tässä Ducato?2.8?JTD (tyyppi?8140.43, vuosimalli 2004) -moottorin jakohihnan ja kiristimen asennuksen kierteet ja momentit: 🔧 Kiristysmomentit Jakohihnan kiristimen mutterit Iso mutteri eli kiristimen pääkierre: 40?Nm Pieni mutteri eli spring/kiristinakseli: 20?Nm (Nämä momentit perustuvat Autodata?tietoihin Fiat Ducato 2.8?TD (1997–2002) moottorista, mutta sama moottorikoodi sopii 2004-malliin) Kampiakselin hihnapyörän (harmonic balancer / crank pulley) pultti 200?Nm momentti asennuksen jälkeen. Tämä on kampiakselin päätyruuvi 🔁 Huolto?proseduuri Tiivistettynä Aseta kampiakseli ja ruiskutuspumppu lukitustappeihin ja kiristin lukitusvälineellä. Asenna jakohihna aloittaen kampiakselilta ja varmista, että vapaampi puoli on kireällä. Poista lukitus ja käännä kampiakselia kaksi täyttä kierrosta myötäpäivään. Aseta kampiakselin lukitustappi uudelleen. Varmista, että merkinnät ovat kohdillaan. Asenna ruiskutuspumpun tappikin, jos käytössä. Kiristä ensin iso mutteri 40?Nm ? sitten pieni 20?Nm. Poista ruiskutuspumpun lukitustappi. Tarkista hihnan jännitys: käytä 10?kg kuormitusta, hihnan taipuman tulisi olla 7–8?mm. Asenna komponentit takaisin. Kiristä kampiakselin pyörän pultti 200?Nm momenttiin. ?? Huomioitavaa Muista käyttää oikeita Fiat-lukitustyökaluja, kuten kampiakselin ja ruiskutuspumpun tappia sekä kiristimen pakkausvälinettä Älä kierrä kampiakselia takaperin missään vaiheessa. Heti hihnan asentamisen ja momenttien kiristämisen jälkeen kampiakselia käännetään kaksi kertaa myötäpäivään varmistaen komponenttien asettuminen oikein. Vanhat pultit ja mutterit kannattaa tarkistaa: osassa ohjeissa suositellaan kiristimen mutterin vaihtamista uuteen, jos alkuperäinen on kertakäyttömallia. 📋 Yhteenvetotaulukko Osa Momentti Kiristimen iso mutteri 40?Nm Kiristimen pieni mutteri 20?Nm Kampiakselin hihnapyörä (balancer) 200?Nm Jos moottorisi on eri moottorikoodilla tms., tai kaipaat lisätietoa esimerkiksi jakopään rullien, jakoketjun sijaan, tai venttiilin kannen momenttilukitusmome ntista, kerro toki lisätietoja niin tarkennetaan tarpeen mukaan. ************ Ei hassumpaa...eikä maksa mitään... |