rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: justus
« : 6.05.2025 kello on 17:44 »

Laitoin nyt piuhat relekorttin liittimelle suoraan ... pistin vielä P10 5,6,7 paikoille piuhat. Tällä kertaa sytytti useamman kerran ... mut vikatila tuli päälle. Näyttäs olevan ~3/sekunnissa tuo sytystahti.

Jos tätä kattoo, niin voisko nyt olla syynä vaan ihan, että kaasu ei syty ... se kuitenking yrittää tuossa sytyttää 9s ajan ja sinäaikana tuossa liekkivahdissa ei tapahdu oikeen mitään muutosta?

Eli onko lopputulema kuitenkin, että pitäs löytää kaasupuolen ukko selvittään nämä vaihtoehdot:
- Ventiili ei aukea, vaikka ohjausjännite näkyy ja naksahtaa
- Kaasu ei syty (kärjet huonot/häikkää)
- Liekinvahti ei toimi (kaasu palaa, mutta ei tunnisteta?)

Kerran on silti jäänyt päälle ja sen 30 minsaa ainakin lämmitti kaasulla. Mut sit kun tulin myöhemmin tsekkaan vaunun niin oli vikatilassa.

Mut mikähän tuo välillä näkyvä ongelma on ... ettei ala sytyttään ollenkaan? Liekkö siinä sitten jääny jotekin systeemi palautumatta vikatilanteesta?
Kirjoittanut: justus
« : 6.05.2025 kello on 16:46 »

Hankala kaveri tämä alde. Koitin logikka-analysaattorin avulla kattoa mitä tuolla tapahtuu. Ekassa kuvassa ylätasolta. Sen mukaan paineentunnistimelt a tulee tieto, että painetta on. Sytytysyritys on tuossa tuo piikkikohta, jonka seurauksena tulee heti errori. Toisessa kuvassa sitten soomattuna tuota sytytyskohtaan. Tän mukaan näyttäs et se aloittaa sytytyksen ja antaa sen jälkeen käskyn avata magneettiventtiili, mut sytytys lopetetaan heti ja punainen valo sytyy. Jos vielä lähemmäksi zoomataan (kolmas kuva) ... niin tuossa näkyy et sytytyksen aloituksesta 2ms päästä alkaa aukaseen tuota magneettiventtiiliä, mut sytyskäskyt on jo mennyt.

Jos mietitään tuota toimintaa:
- Onko tuo sytytys ja liekivahdin signaali AC signaali vai oikeasti DC ja johtuuko tuo vain mun mittauslaitteista (nämä tukee vain max 10v signaalia mittausta)
- Ajoitus vaikuttaa järkevältä, mutta näyttäs että tulee joku virhetilanne samantien, jonka takia alde lopettaa toiminnan?


Mittauspisteet:
Maat (magnettiventtiilin mustassa)
Paineentunnistin (kuva 4b sininen)
Magneettiventtiili (ruskeassa johdossa)
Kipinäboxin (musta) liittimessä
liekkivahti (liittimen sisällä)

Mikä tuon vikatilanteen vois aiheuttaa?

Kirjoittanut: justus
« : 10.04.2025 kello on 08:10 »

Kävin illalla vaunulla vielä tsekkaan tilanteen tässä havaintoja:

Käynnistyksen jälkeen kaasuntunnistimen sinisessä johdossa näky jännite jonkin aikaan, mutta välillä oli 0v? Magneettiventtiiill ä oli 8.2v. Muutaman kerran kävi niin, että ei kuulunut sytytysääniä eikä mennyt häiriötilaankaan.

Mutta usaeampana kertana kuului sytysäänet ja tuo 8.2v näky kokoajan tuossa magneettiventtiilil lä silloin, mutta jonkun aikaa kipinöi ja sitten lopetti ja laittoi häiriötilaan.
Kirjoittanut: Juha-Pekka
« : 9.04.2025 kello on 23:07 »

Käväsin vaunulla mittaamassa, hetken köynnistyksen jälkeen paineentunnistimen sinisessä oli jännite. Sit magneettiventtilill ä näky 8-8.2v.. 

Pitäskö paineentunnistimell a olla kokoajan jännite sinisessä? Ei näy kuin vähän aikaa. Muutaman kerran teki myös niin ettei alkanu sytyttään eikä menny vikatilaan (punanen valo).

Mut uudestaan kun kokeilin niin kuulu taas naputus ja hetken perästä meni vikatilaan.
Kirjoittanut: justus
« : 9.04.2025 kello on 22:11 »

Nyt tuli paineentunnistin. Vaihdoin paikalleen ja kuului lupaava naksahdus ... sitten kuulu kipinöintiäänet. Jonkun aikaa koitti sytyttää, mutta sitten syttyy punainen valo ja ei lähde päälle. Kaasua oli ainakin sillä perusteella että liesi pysyy päällä ihan normaalisti. Myöskään ei kuulunut kaasun "poksahdus" ääntä.

En vielä kerennyt lähtä enempää tutkimaan, launtaina toivon mukaan kerkiän taas tämän kimppuun niin muutama kysymys varalta:

Voinko ilman että aukoo seinää (meillä alde poikittain ja tehty luukku kaappiin) nähdä tuleeko tuonne kaasua? Jos tuosta magneettiventtililt ä mittaa niin pitäskö tuossa Mustan ja Ruskean (kuva 14 huoltokirjasta) välillä olla mikä jännite kun venttili aukeaa? Jos jännitteet on OK tuossa, niin onko tuossa enää paljon muuta mitä voi tehdä jossei halua lähtä kaasupuoleen sekaantuun?

Kirjoittanut: mjo33400
« : 2.04.2025 kello on 12:31 »

Taisit lukea väärin, naksahtelu tulee kipinäpoksista ei paineentunnistimest a. Nappi ei jää pohjaan.
Kirjoittanut: justus
« : 1.04.2025 kello on 14:53 »

Jos sinisessä ei ole jännitettä vaikka puhallin pyörii niin paineentunnistin on viallinen tai kumiletkut tukossa.
> Letkut käytin irti, yhessä tuli puhaltamalla joku hyttysen raato, mutta ei kyllä vastusta ollenkaan. Eikä puhaltelu vaikuttanu. Eli paineentunnistin ois syypää tuohon?

Kuka tämän ohjeen sinulle antoi? Paineentunnistin kytkee jännitteen noi 2 sekunnissa  ilman naksahtelua.
> Huolto-ohje sivut 8: https://karavaanari.org/liite/Alde_huoltokirja.pdf

Jäin tuota jännitettettä miettiin, että oisko siellä alden pääsyötössä pitäny silti näkyä se 12v?

Entä tuo ylikuumenemissuoja? Pitäskö sen napin olla ihan pohjassa? Mulla ei jää sinne se.

T: Juha-Pekka
Kirjoittanut: mjo33400
« : 30.03.2025 kello on 22:18 »

Meni vähän aikaa et kerkesin tämän kimppuun.

Toimenpiteet:
- Vaihdoin ohjainkorttiin tuon mainuntun diodin , Relekorttiin releen (RE7) ja sit otin paloilmanpuhaltimen irti. Siipi tuntu pyörivan mukavasti, laitoin sinne vähän teflon rasvaa vielä, et pyöris paremmin. Puhaltimen käämin vastus oli muistaakseni 3.7ohm? Jossakin sanottiin et pitäs olla 4? Mittarivirhe, kyllä 3.7 on ok.
- Laitoin johdot paikalleen ja aloin ihmetteleen et josko toimis ... Sähköllä lämmitys ainakin toimi ja pumput pyöri, mutta kaasulla ei.

Aloin sitten selvitteleen että missä ois mahdollisesti vika, tässä toimenpiteitä:
Huoltokirjasta:
* 12 V sulake on lauennut => Sulake ehjä, tarkistin irtonaisena yleismittarilla
* Lämmittimen jännite alhainen (< 12V) tai puuttuu: Ennenkuin laitan lämmittimen päälle niissä "pääjohdoissa" oli 12.4v ... käynnistyksen jälkeen 8.6v. Akulta mitattuna: 12.2v

* Ylikuumenemissuoja on lauennut => Oletettavasti on laennut jos on ylhäällä? Tätä voi painaa sisäänpäin, mutta ei halua jäädä alas. (Jossain on häikkää?) Säädin oli täysillä, kiersin sen nyt täysille ja siitä vartin taaksepäin. Kuitenkin jos mittaan ylikuumenemissuojan molemmilta puolin, näen tuon saman 8.6v. Eli pitäskö sen napin olla ihan pohjassa?


* Puhaltimen jännite oli tuota samaa 8.6v... (Paloilmanpuhallin, mitatattu kortin liittimistä). Puhallin menee myös selvästi päälle ja pakoputkesta kuuluu puhaltimen ääni. Puhaltimen jännite on 9volttia kun tulee 9 voltin regun kautta
Tarkasta, että termostaatin lattaliittimessä 12 (harmaa johto, alhainen lämpötila) ja liittimessä 22 (sininen johto, korkea lämpötila) on jännite, ks. kuva 2. Jos liitännöissä 12 ja 22 ei ole jännitettä, mutta liitännässä 11 (punainen johto) on, termostaatti on vaihdettava
=> kaikissa johdoissa näky jännite.

* Tarkasta, että puhaltimen käynnistyttyä painetunnistimesta kuuluu naksahtelua 2–5 sekunnin ajan, tai mittaa lattaliittimestä, että sinisen kaapelin liitännässä nro 2 on jännite (ks. kuva 4 B). Kuka tämän ohjeen sinulle antoi? Paineentunnistin kytkee jännitteen noi 2 sekunnissa  ilman naksahtelua.
=> Tässä aiemmin mainitussa sinisessä johdossa ei ole jännitettä. Jos sinisessä ei ole jännitettä vaikka puhallin pyörii niin paineentunnistin on viallinen tai kumiletkut tukossa.

Saisko näistä jonkinlaisen kokonaiskuvan, että missä piilee vika tai mistä pitäs jatkaa selvitystä?

Terveisin Juha-Pekka
Kirjoittanut: justus
« : 29.03.2025 kello on 13:17 »

Meni vähän aikaa et kerkesin tämän kimppuun.

Toimenpiteet:
- Vaihdoin ohjainkorttiin tuon mainuntun diodin , Relekorttiin releen (RE7) ja sit otin paloilmanpuhaltimen irti. Siipi tuntu pyörivan mukavasti, laitoin sinne vähän teflon rasvaa vielä, et pyöris paremmin. Puhaltimen käämin vastus oli muistaakseni 3.7ohm? Jossakin sanottiin et pitäs olla 4?
- Laitoin johdot paikalleen ja aloin ihmetteleen et josko toimis ... Sähköllä lämmitys ainakin toimi ja pumput pyöri, mutta kaasulla ei.

Aloin sitten selvitteleen että missä ois mahdollisesti vika, tässä toimenpiteitä:
Huoltokirjasta:
* 12 V sulake on lauennut => Sulake ehjä, tarkistin irtonaisena yleismittarilla
* Lämmittimen jännite alhainen (< 12V) tai puuttuu: Ennenkuin laitan lämmittimen päälle niissä "pääjohdoissa" oli 12.4v ... käynnistyksen jälkeen 8.6v. Akulta mitattuna: 12.2v

* Ylikuumenemissuoja on lauennut => Oletettavasti on laennut jos on ylhäällä? Tätä voi painaa sisäänpäin, mutta ei halua jäädä alas. (Jossain on häikkää?) Säädin oli täysillä, kiersin sen nyt täysille ja siitä vartin taaksepäin. Kuitenkin jos mittaan ylikuumenemissuojan molemmilta puolin, näen tuon saman 8.6v. Eli pitäskö sen napin olla ihan pohjassa?


* Puhaltimen jännite oli tuota samaa 8.6v... (Paloilmanpuhallin, mitatattu kortin liittimistä). Puhallin menee myös selvästi päälle ja pakoputkesta kuuluu puhaltimen ääni.
Tarkasta, että termostaatin lattaliittimessä 12 (harmaa johto, alhainen lämpötila) ja liittimessä 22 (sininen johto, korkea lämpötila) on jännite, ks. kuva 2. Jos liitännöissä 12 ja 22 ei ole jännitettä, mutta liitännässä 11 (punainen johto) on, termostaatti on vaihdettava
=> kaikissa johdoissa näky jännite.

* Tarkasta, että puhaltimen käynnistyttyä painetunnistimesta kuuluu naksahtelua 2–5 sekunnin ajan, tai mittaa lattaliittimestä, että sinisen kaapelin liitännässä nro 2 on jännite (ks. kuva 4 B).
=> Tässä aiemmin mainitussa sinisessä johdossa ei ole jännitettä.

Saisko näistä jonkinlaisen kokonaiskuvan, että missä piilee vika tai mistä pitäs jatkaa selvitystä?

Terveisin Juha-Pekka
Kirjoittanut: mjo33400
« : 26.02.2025 kello on 23:06 »

Kyllä käy.