rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: tikola
« : 23.04.2025 kello on 13:19 »

Tuon lämmittimen kiertoilma puhallin moottorin liittimen kun irrottaa niin lämmittimen pitäisi käynnistyä jos vika kiertoilma puhallin moottorissa ja se voi vetää jännitteen alas.

Tätä kokeilua harkitsin, mutta jäi suunnitteluasteelle . Nyt kun joku painii vastaavien ongelmien kanssa, niin minulla on tuohon käypiä tuotteita myynnissä ja ainakaan ei kannata puhaltaa hiilipölyä moottorista pois ennen kuin on minulta ostanut kasan varaosia  8)

Siis ongelman ydin oli se, että totesin moottorin toimivan syöttämällä siihen akusta virtaa, mutta en ymmärtänyt että siinä silti voisi olla ongelman syy.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 23.04.2025 kello on 12:37 »

Tuon lämmittimen kiertoilma puhallin moottorin liittimen kun irrottaa niin lämmittimen pitäisi käynnistyä jos vika kiertoilma puhallin moottorissa ja se voi vetää jännitteen alas.
Kirjoittanut: tikola
« : 23.04.2025 kello on 10:18 »

No hiilipölyn puhallus paineilmalla oli se ratkaisu. Kunhan vaan keksi, että mistä moottorista puhutaan. Eli se ei ollut Combustion air vaan nimenomaan se piirikortin vieressä alhaalla oleva toinen (kiertoilma?) puhallin. Paineilmaa moottorin peräpään kahdesta reijästä ja ongelma poistui - ainakin toistaiseksi.

https://karavaanari.org/index.php/topic,22696.msg452428.html#msg452428


Ihan hyvää oppia, kun purkaa ja kasaa Truma Combin tarpeeksi monesti - aika yksinkertainen peli se on.
Kirjoittanut: tikola
« : 23.04.2025 kello on 09:51 »

Vikakoodin verran sille virtoja tulee, eli ainoa henki on vilkkuva vikakoodiledi. Käyttöpaneli on pimeänä.

Tuon vikakoodin korjausohjeissa lukee:

1st action
1) Replace Combi control panel /
or cable
- Replace power selector switch
Combi E and or control unit
connecting cable
2) Replace circulating air motor
3) Check earth connection
(ground cable) of power supply


eli puhutaan Combustion airista (=Paloilmapuhellin siinä päällä?), mutta sitten kuitenkin puhutaan Circulating ari motorista. Eli siitä toisesta. Nuo ovat siis minusta pikkuisen ristiriitaisia puheita ja en oikein tiedä kumpaa uskoa. Siis ainoa etäinen logiikka jonka keksin on se, että se toinen puhallin olisi sen verran juntturassa, että vastusta olisi likaa eikä se suostuisi tekemään mitään. Joskin akusta se puhallin hyrähti sievästi pyörimään.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 23.04.2025 kello on 09:09 »

Seuraava askel on ehkä kokeilla toisella kiertoiilmapuhaltim ella, eli jos siinä nyt sitten olisi liikaa vastusta vaikka siitä 12v akusta se hyvin liikkelle lähteekiin

Jos puhallin olisi rikki, niin ei se koko vehkeestä virtoja vie.
Kirjoittanut: tikola
« : 23.04.2025 kello on 08:07 »

Hei, osaatko sanoa missä vika kun vikakoodi 0046 ja ohjausyksikköön ei tule mitään valoja niin ei pysty laittamaan konetta päälle laisinkaan.

Ja täsmälleen sama (46 ja pimeä ohjain - combi 6) murhe täällä. Alkaa pikkuhiljaa uskoa koetella. Eli säätölaite on täydellisen pimeä. Vikakoodin 46 perusteella kyse on säätölaitteesta, paloilmapuhlaltimes ta, maadoituksesta tai piirikortista. Kaikkia noita on vaihdettu ja toisellakin piirikortilla vilkuttaa samaa vikakoodia. Eli kokeiltu on

1) Säätimen vaihto
2) Säätimen johdon vaihto
3) paloilmapuhaltimen vaihto
4) piirikortin vaihto
5) todettu maayhteys akun miinuksen ja lämmittimen miinussyötön välillä.
6) annettu akusta virtaa kiertoilmapuhaltime lle - hyvin pyörii

Missään vaiheessa ei ole tullut vastaan mitään sellaista mikä olisi ilmeisesti rikki. Eli kaikki mikä on vaihdettu on näyttänyt ehjältä ja puhtaalta. Seuraava askel on ehkä kokeilla toisella kiertoiilmapuhaltim ella, eli jos siinä nyt sitten olisi liikaa vastusta vaikka siitä 12v akusta se hyvin liikkelle lähteekiin
Kirjoittanut: Irina
« : 21.08.2023 kello on 16:13 »

Hei, osaatko sanoa missä vika kun vikakoodi 0046 ja ohjausyksikköön ei tule mitään valoja niin ei pysty laittamaan konetta päälle laisinkaan.
Kirjoittanut: George49
« : 5.07.2023 kello on 05:42 »

Uusi tulos:  5,0 ?
Kirjoittanut: George49
« : 4.07.2023 kello on 19:49 »

Kyllä, mittasin millivoltteja.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 4.07.2023 kello on 18:33 »

Tervehdys, taas pannu toimii. Otin pannun taas pöydälle ja koska auton lattian läpi tuleva jäykkä kaasuputki oli vinossa ja vaikeutti mutterin kierteelleen laittoa, niin otin magneettiventtiilin auki ja tarkistin ,ettei jumita. Lisäksi laitoin pari tippaa öljyä paloilmamoottorin laakereihin. Näille toimenpiteillä alkoi pelata. Testasin veden lämmityksen ja sen automaattisen käynnistyksen sekä huonelämmityksen ja  huoneanturin toiminnan, mjo:n kysymä vastuksen arvo oli käynnistettäessä 14,5 ja vähitellen se laski 11,4:n ja siinä pysyi. Veden lämmityksen aikana se näytti nollaa. Ilmeisesti kyseisellä vastuksella vedenlämmityksen kanssa ei ole mitään tekemistä.

Et varmasti ohmeja mitannut vaan millivoltteja? Kyseessä on puhaltimen virran kulutus joka ei ole käytössä veden lämmityksessä.