rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: jus66si
« : 2.04.2012 kello on 20:37 »

Tänään tutkin tuon latausjännitteen kunnollisella mittarilla ja kävi ilmi, että lataus oli normaali.
13.7- 14.6V:n välimaastossa pysyi vaikka vähensin tai lisäsin kuormaa. Kun jännite nousi tuonne 14.6 V:iin  säädin laski sitä. Jännite ei myöskään "sahannut". Vertasin noita arvoja myös hupiakulle menevään jännitearvoon. Hitusen kulki jäljessä matalammalla arvolla. Tuo hupiakki on kin paremmassa iskussa.

Auton omia mittareita katsoessa täytyy näköjään katsoa tarkemmin ja oikeasta kulmasta. Menin ns. "vanhanaikaiseen" eli katsoin hieman sivusta ja viisari loi varjon taustavalon kanssa, jollon silmä valehtelee.  :-\ :)
Dukaton korjauskäsikirjassa jännitearvo on näköjään merkitty maksimissaan 15 Volttiin.

Eli kaikki ok. Tuo ledeillä näyttävä laite ei ole tarkoitettu näköjään ajonaikaiseen valvontaan, vaan ihan toiminnan perustarkistukseen.



Kirjoittanut: Vesseli
« : 1.04.2012 kello on 22:27 »

Mulla näyttää about 14 V. Meni kerran jännitteensäädin ja vilkut rupesivat toimimaan liian sukkelasti niin kuin olisi yksi poltin palanut. Mittasin jännitteen, joka oli 18 V.
Kirjoittanut: jus66si
« : 1.04.2012 kello on 21:18 »

Tarvii ottaa syyniin huomenna kunnon mittarin kanssa. Ei tässä viitsi alkaa vulkaanista lähdettä (kiehuvat akut) mukanaan kuljettamaan :-\
Kirjoittanut: kimi
« : 1.04.2012 kello on 21:10 »

14 paikkeilla tuo yleensä liikkuu. Kovinkaan paljoa yli ei kannata päästää, akut ei pidemmän päälle tykkää hyvää.

Pientä jännitehäviötä lukuunottamatta ajo ja hupiakun arvot pitäisi olla samat. Laturin säädin on yksi mahdollinen vikapaikka
Kirjoittanut: jus66si
« : 1.04.2012 kello on 20:42 »

Elikkäs kysyisin, paljonko on yleensä latausvirta ajon aikana (moottorin käydessä)matkailuautossa?

Vaikuttaako latausjännitteeseen ilman äkillinen viileneminen?

Kysyn tätä siksi, koska tuli havaittua sellainen asia tuossa tänään ajellessa, että autossa tuo latausjännite olisi 15 V ajon aikana.

 Mulla on tupakansytkäliitänn ässä sellainen ledinäyttöinen valvontalaite joka näyttää eri väreillä tuota latausta. Kun pistin lämppärin 2 asentoon ja sammutin autosta valot n.70km.n ajon jälkeen, niin tuo mittalaite meni punaiselle (overload). Kun vielä tarkistin auton käydessä parkkipaikalla niistä analogisista viisarimittareista asunto-osan paneelissa näytti nekin  tuota 15 Volttia.

Ulkona kyllä ilmakin kylmeni tuonne likelle nollaa ja alkoi tuota lunta pyryttään ajaessa.

Mietinkin jäähdyttikö ajoviima akkua, jotta sitten säädin lisäsi "pökköä pesään", vai olisiko säädin tiensä päässä? Huomioitava seikka oli, että myös asunto-osan akulta näytti samaa arvoa.

Harmitti kun ei ollut käsillä yleismittaria että olisi nähnyt reaaliarvon, mutta silti mielenkiintoinen ja hieman huolestuttavakin ilmiö.

Henkilöautopuolella tuo lataushan on yleisesti 13.7-14.5 mutta mites näissä moniakkuisissa?
Onko tullut vastaavia havaintoja?