rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Yrjö
« : 19.10.2024 kello on 20:47 »

  Onkohan suurikin synti tämä "erikoiskuljetus"?
  Joskus poliisin jutussa oli tälläinen kuljetus topattuna "malliesimerkkinä", ilman liuku-kääntöpöytää. Tuo kääntöpöytä kun sallii ihan linkkuun menon  mäkisessäkin maastossa. Varmuuden välttämiseksi kuljin kuitenkin pääasiassa kyläteillä.
  En aio hakea tieliikennekäyttöön hyväksyntää, vähäisen käytön vuoksi.





Kirjoittanut: Aakku
« : 20.09.2024 kello on 22:26 »

  Oiskohan osan estänyt oikea hätävilkkujen käyttö?
Olisi ehkä estänyt...

Veikkaan kuitenkin, että suurin syy on liian pienet turvavälit. Varsinkin siinä viiden auton ketjukolarissa.
Kirjoittanut: Yrjö
« : 20.09.2024 kello on 21:46 »

  Tässä aiemmin oli juttua hätävilkun käytöstä, nythän niitä ilmeisesti saa käyttää myös liikkuvassa autossa.
  Onko havaintoo suamessa, että osataanko niitä käyttää ajoissa, kun esimerkiksi jostain  tuntemattomasta syystä jono hidastaa?
  Ruotsissa kesällä niitä käytettiin, jopa minä.
  Tässä ennen Tamperetta tänään 3-tiellä oli kolme erillistä kolaria, lähes samaan aikaan (liikenne tiedotteiden mukaan).
  Oiskohan osan estänyt oikea hätävilkkujen käyttö?
Kirjoittanut: 0yxxy0
« : 20.09.2024 kello on 16:32 »

Itellä periaate juontaa 30v sitten Oulussa kaikkien pelkäämän inssin sanoihin, "moottoritielle tullaan ja sieltä lähdetään täysillä". Koskee tieten sen aikaisia alle 100hp autoja, nykyiset kiihtyy niin nopiaa ettei tarvi väistää jos vastustaja vaan hallitsee kaasupolkimen käytön. En ota sivustatulijalta kiviä/nastoja tuulilasiin, ottakoot minun nakkaamat. Raskasliikenne on sitten eriasia kun ei auta vaikka polkisi asfalttia jalalla, niille annan tietä ja tarvittaessa hiljennän tai hyvissä ajoin vaihdan kaistaa jotta näkee että tilaa on. Ruotsin tutkimus sähköautoilijoiden käyttäytymisestä olen huomannut, kun akkua pitää säästää eikä sovi kiihdyttää reilusti. No joku taitaa tästä ottaa kierroksia mutta säästetään auton moottoriin ne  ;D
Kirjoittanut: Yrjö
« : 20.09.2024 kello on 08:43 »

  Onko teillä päin havaittavissa lain rikkomista?
  https://yle.fi/a/74-20111843
  Täytyy tunnustaa että tätä kaistanvaihto ”syntiä” on tullut tehtyä, eilenkin viimeksi, enkä ollut ainoa. Vain Nysse kuski ajoi oikein alla kerrotussa liittymässä. Ilmeisesti olen riitävän usein katsonut peiliin ennen kaistanvaihtoa, kun ei oo kolissut- toistaiseksi?
  Tuo Tampereen eteläinen liittymä on mielestäni hyvä paikka ”synnille”, siinä Ikean ja Lidlin välissä. Tampereen liikenne valoista kun tulee letka pienillä turvaväleillä. Samoin Vaasan ja Jyväskylän suunnista tulee usein ihan jonossa autoja. Jos Tampereen suunnasta tulijoista kukaan ei vaihda kaistaa, vain rohkeimmat ja taitavimmat tunkee pieniin väleihin, aroilla kuskeilla ja pitkillä autoilla on kaksi vaihtoehtoa, pysähtyä tai ajaa ”romukaistaa”, ylämäessä kun kaikki autot ei kuorman kanssa kiihdykkään hyvin.
  Mulla on aina ollut tapana tarvittaessa pikkasen hiljentää, jos kaistaa en vaihda, myös moottoritiellä, jotta aremmatkin uskaltautuu jonoon, saataan jopa oikealle vilkkua pari kertaa aristelevalle näyttää. Jopa myös silloin nuorena kun tuli jonkin verran ajettua ”ovi edellä”. Tästä mainitsi viime kesänä Tukholmassa eka kerran (ilmeisesti viimeisenkin) kyydissäni ollut Tampereella varttunut Eeva. Ehkä se hänen mielestään oli harvinaista? Sanoin että kun itse usein huomaan liian myöhään olevani väärällä kaistalla, ehkä joku muukin? Valitettavasti samalla mahdollistan myös ”pujottelijoille” etenemisen.
Kirjoittanut: ktako
« : 20.09.2024 kello on 08:09 »

Meillä Suomessa rampit liian lyhyitä. Euroopassa liittymä yleensä jatkaa omana  kaistanaan pitkään jopa seuraavaan erkanemisramppiin saakka. Tosin suurimmissa kaupungeissa meilläkin näitä on. Parasta tapahtuu, kun leikataan suoraan rampilta keulan edestä ohituskaistalle. :o
Kirjoittanut: reissu
« : 19.09.2024 kello on 19:53 »

Tuohon auttaa juuri se, että hellä hieman.
Kyllä se tulija huomaa sen ja tulee jouheasti rampilta.

"Pakkohan" siinä jotain sitten on tehdä. Mutta leuhkitaan 200 heppaisella perheautolla ja sitten himmaillaan rampilla, kun pitää polkea. En aja kenenkään takapuskurissa, enkä mieluusti ota ketään etupuskuriin kiinni, mutta niitäkin on, joilla ei pelisilmää ole huomata päätiellä ajavan hidastusta. Sitten voidaankin ajaa rinnakkain ja oman auton polkeminen ei aiheuta räjähtävää kiihtymistä. Vielä pitäisi lisää hidastella ja takana jonossa sauhuaa jo.
Kirjoittanut: Aakku
« : 19.09.2024 kello on 16:37 »

Uusi tieliikennelaki tukee kaistanvaihtoa.

"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi"

Jääräpäiden pitäisi sisäistää nämä asiat, joille sujuvuus ja joustavuus on monesti täysin tuntematon käsite liikenteessä.
Vanha laki perustui luottamusperiattees een...

Nykyinen laki perustuu ennakointivelvoitte eseen. Tarkoittaa siis sitä, että kuljettaja voi ennakoida vaikkapa rampilta tulijan ajavan kylkeen. Nykyisen lain perusteella on aivan perusteltua tarvittaessa väistää. Se sallii jopa tarvttaessa liikennesäännöstä pokkeamisen.
Nämä tiukat kaistanpitoa ja joustamatonta ajoa edellyttävät taitavat tukeutua vieläkin vanhan lain luottamusperiaattee seen.
Kirjoittanut: megaman
« : 19.09.2024 kello on 14:23 »

Uusi tieliikennelaki tukee kaistanvaihtoa.

"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi"

Jääräpäiden pitäisi sisäistää nämä asiat, joille sujuvuus ja joustavuus on monesti täysin tuntematon käsite liikenteessä.
Kirjoittanut: Hesus
« : 19.09.2024 kello on 14:05 »

Kaistanvaihtamista ei myöskään saa estää.

Jono liikkuu 120kmh, "turva"välit ovat alle 10metriä.

Miten sinne liitytään pitkällä ja raskaalla ajoneuvoydistelmäll ä jonka vauhti on kovasta kiihdytyksestä huolimatta esim 60kmh kiihdytyskaistan lopussa?
Ja yhdistelmä siis pidempi kuin autojen välit.