rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Karabiilisti
« : 1.10.2024 kello on 20:15 »

Kyllä, venttiilit olivat kunnossa. Retkeilyauto on omani ja kattoventtiili on imuroitu kesän jälkeen. Isompi matka-auto on melkein pakasta vedetty, kilometrejä vain 6 000. Siinähän ei tietty ole edes takaikkunoita, joista voi vähän ilmaa tullakin. Kattoikkunat (2-3) ovat ainoat pakkotuuletetut venttiilit.

Mittaus tehty siis takaosan nukkumistilasta. Pakkasella arvot ovat melko varmasti paremmat, veto tuntuu jo nyt paremmalta (ulkona +5). Muutaman minuutin tuuletus tekee myös ihmeitä C02-arvoille!

Mittareita löytyy kaupoista. Mitatkaa ja ehkä yllättykää.

Omassakin kauan sitten 3v iässä näytti venttiilit hyviltä mutta ilma oli tunkkaista....tarke mmin kun asiaa tutki niin kattoventtiilit oli venttiilit sisäpuolelta (näkymätön paikka) vedetty silikonilla tukkoon.
Poistin silikoonit ja awot...johan ilma raikastui.

Tässä aloittajan tapauksessa kyse voi olla muustakin mutta on joku toinenkin seppä voinut keksiä saman lämmönsäästökikan.. ..
Kirjoittanut: 88k5
« : 1.10.2024 kello on 14:48 »

Air-Mix on säätöläpällinen systeemi kaminaTruman TEB-puhaltimen yhteyteen. Sillä sai ulkoa korvausilmaa lämmitettyä (koneellinen tulo) tai normikiertoilmakone ena kuten puhallinlämppäreiss ä yleensä..

Yksi minkä kannattaa tarkistaa on kattoluukut, ovatko tuulettuvia/saako lisättyä tuuletusta (esim tiivisteen poistolla).

Riippuu hieman auton tyypistä mitä siitä pakusta on jäljellä (peltiohjaamo vai ei). Vanhemmissa fiiuissa ovissa tuuletusritilät, fordeissa ei. Molemmissa voi pysäköinnnin ajaksi laittaa sisäkierronläpän aktiiviksi, jottei tuule sisään. Usein se tarve on vähentää kymäntuloa kun painovoimaisena ilmanvaihto vain tehostuu ulkoilman kylmetessä (jos sisäilman pidetään saman lämpöisenä). Liekö esim. eteläItaliansuunnit telija, että joku paukkupakkasilla kapineessa asuu..

Sikäli täällä paljon käsitelty aihe, että parempi pitää alkup. ilmanvaihto sellaisenaa. Totta kuitenki, että eroja on; toiset tehty talvikäyttöön, toiset ei..
Kirjoittanut: tsahkali
« : 1.10.2024 kello on 14:29 »

Monet meistä jotka käyttävät autoa kovilla pakkasilla ovat viritelleet ehkä jonkinlaisen verhon ohjaamon ja matkustamon väliin. Tätä eivät ehkä etelän insinöörit ole ottaneet huomioon ilmalaskelmissaan. Sieltähän sitä raitista (ja kylmää) ilmaa tulee.

Tiedätkö mistä kulkimeesi tulee ilmaa?
Kirjoittanut: K.E.V
« : 1.10.2024 kello on 13:31 »

Ei ole, ei tarvitse.
Kirjoittanut: Calva
« : 1.10.2024 kello on 13:16 »

Aloitusviestissäni kyselin onko teillä virityksiä ilmanvaihtoon liittyen. Ohitetaan nyt nuo C02-arvot... Monet meistä jotka käyttävät autoa kovilla pakkasilla ovat viritelleet ehkä jonkinlaisen verhon ohjaamon ja matkustamon väliin. Tätä eivät ehkä etelän insinöörit ole ottaneet huomioon ilmalaskelmissaan. Sieltähän sitä raitista (ja kylmää) ilmaa tulee.

Jos minulla olisi taitoa ja rohkeutta niin tekisin yhden ylimääräisen säädettävän poistoventtiilin taakse  ja tuloventtiilin Truman ilmanoton lähelle. Nythän se pyörittää sitä samaa sisäilmaa jatkuvasti. Kuulemma vanhemmissa Trumatikeissa sellainen olikin?
Kirjoittanut: megaman
« : 1.10.2024 kello on 11:33 »

'Keskustelu' vaikuttaa jotenkin turhalta.

Ei tapeta keskustelua, kun muutenkin hiljaista foorumissa.
Mittarit puhuu kuitenkin omaa faktaansa.

Rakennustarkastajat tekee myös omaa bisnestään. Kirjoitellaan positiivisen oloisia todistuksia päivätyön ohella ja kauppa käy.

Mittari on kuitenkin mittari, siinä mielessä lahjomaton verrattuna kaikenmaailman mestareihin ja todistuksiin. Hiilidioksiditasot vaikuttaa jo yleiseen virkeyteen. Korkeat pitoisuudet kertoo kyllä, että ilmanvaihtoa voisi vielä miettiä.

"Turhaa" sen sijaan on ensimmäisenä lähteä asioita vähättelemään.
Kirjoittanut: 88k5
« : 1.10.2024 kello on 10:57 »

..
'Keskustelu' vaikuttaa jotenkin turhalta.
Juurikin niin..

Lainaus
Todellisuudessa hiilidioksidin määrä ei yleensä vaikutakaan sisäilman koettuun laatuun mitenkään, eikä hiilidioksidipitois uus aiheuta ilmanvaihto- tai asumisterveysasetuk sen raja-arvojen suuruusluokassa minkäänlaisia terveys- tai viihtyvyyshaittoja. Paljon suurempi merkitys sille, miten raikkaalta sisäilma tuntuu, on lämpötilalla. Pelkkä lämpötilan nostaminen 20 asteesta 23 asteeseen saa ilman tuntumaan tunkkaiselta, vaikka hiilidioksidipitois uus ei nousisi lainkaan.
https://www.rakennustarkastusyhdistys.fi/sisailman-hiilidioksidilla-pelotellaan-turhaan/

Yleensä polemiikkia nostattelee palveluiden tai laitteiden (puhelin)myyjät
Kirjoittanut: tsahkali
« : 1.10.2024 kello on 10:16 »

Happihan ei näistä kopeista lopu, sitä ei tarvitse pelätä. Tunkkaisuutta aiheuttava hiilidioksidi on vaikeampi tapaus. Se on ilmaa raskaampi kaasu ja asunnoissa se joten kuten poistuu ovien alaraoista tai -ritilöistä, jotka ovat nykyisin pakollisia.
Matkailuautoissa (varsinkin Truma- vehkeissä) ilmavirta pyörittelee sitä ja se poistunee katosta, vaihtelevasti..
Myös omissa kodeissamme (varsinkin painovoimaisissa ilmanvaihdoissa) arvot ovat ilmatilastojen mukaan usein korkeahkoja varsinkin kesäisin.

Jos happi ei lopu, sitä tulee jostain lisää, samalla jotain pitää poistua.
Ja ilma kyllä sekoittuu patterivehkeissäkin, kun lämpenee.
Fysiikan lakien mukaan kaasut muutenkin sekoittuvat, eivätkä jää kerroksittain makaamaan....
'Keskustelu' vaikuttaa jotenkin turhalta.
Kirjoittanut: Aakku
« : 1.10.2024 kello on 10:10 »

Mittaus tehty Suomen Lämpömittari Oy:n maahantuomalla mallilla 9060 ja mittarin tarkkuus tarkistettu itse ammattilaislaitteel la TC 7515.
Hyvä tietää, että tarkkuus on testattu...

Tuo mittari maksaa Suomessa 125 €, mutta maailmalta niitä saa liki puolta halvemmalla. Kiinalainen taitaa kuitenkin olla.
Kirjoittanut: Calva
« : 30.09.2024 kello on 23:52 »

Happihan ei näistä kopeista lopu, sitä ei tarvitse pelätä. Tunkkaisuutta aiheuttava hiilidioksidi on vaikeampi tapaus. Se on ilmaa raskaampi kaasu ja asunnoissa se joten kuten poistuu ovien alaraoista tai -ritilöistä, jotka ovat nykyisin pakollisia.
Matkailuautoissa (varsinkin Truma- vehkeissä) ilmavirta pyörittelee sitä ja se poistunee katosta, vaihtelevasti..

Myös omissa kodeissamme (varsinkin painovoimaisissa ilmanvaihdoissa) arvot ovat ilmatilastojen mukaan usein korkeahkoja varsinkin kesäisin.