rekisteriseloste


Vastaa

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: vaanari61
« : 20.05.2024 kello on 20:24 »

EBL kytkee ne akut rinnan virtaa rajoittaa vain johdotus ja virranmittaus shunttivastus.
Eli tietysti saisi suuremman latausvirrann käyttämällä paksumpia johtoja, mutta paljonko suuremman

Oisko tuo "jotenkin" se DC-DC laturin esim. 30A?

Sen enempää ei DC-DC laturi lävitseen päästä . . . Tosin tietämykseni asiasta voip'olla vajaavaiset . . .

Kirjoittanut: vaanari61
« : 20.05.2024 kello on 20:17 »

Eli kannattaisi laittaa rele jota jota laturin D+ napa ohjaisi ja  kaapeli suoraan starttiakulta jonne laturilta tullee ~ 80A , auto kun vanhanpuoleinen

Tuolla tavoin ohitettaisiin EBL ja rele estäisi starttiakun tyhjenemisen.

Tuohon ratkaisuun kysyisin erään kysymyksen :

Hyväksyykö DC-DC laturi ensiöpuolen virtalähteen vaihdon vai vaatiiko jatkumon ensiöpuolenvirtaläh teestä ?

Eli jos laittaakin vaihtoreleen perusreleen tilalle, kun auto käy saa DC-DClaturi virran starttiakulta/autonlaturilta ja kun auto sammutetaan rele vaihtaa ensiöpuolen syötöksi EBL:n, josko se sattuisi saamaan verkkovirtaa ja sieltä antamaan vaatimattoman 7A:n panoksen hupiakun  lataamiseen . . .
Kirjoittanut: Karabiilisti
« : 19.05.2024 kello on 18:16 »

Mittasitko jännitteen ennen latausta ja latauksen aikana yhdellä ja kahdella laturilla?

Minun mielestä on oikein iloinen asia, kun akut saa ladattua 90% lataustilaan 120A virralla kahdella laturilla sen sijaan, että lataisi yhdellä laturilla 85A  :) Vähentää aggregaatin pöristelyä muutaman tunnin. Ostin nuo akut kyllä savolaisesta akkukaupasta, että jos ne siten toimivat jotenkin eri tavalla?

Litium-akku toki ottaa virtaa vastaan paremmin kuin lyijyakku, mutta jos lyijyakku on alle 80% lataustilassa, niin kyllä sinne sen verran virtaa menee, mitä parista pikkulaturista tulee.

Mittailin ihan amppeereja mitä kummankin laturin piuhasta menee akkuun.

Eli käytännössä kahdella 85A laturilla ei saa 170A...ehkä 80A ;)

Ongelma on noissa älyllisissä latureissa että kun akun napajännite on latauksessa tarpeeksi iso ekan laturin puskiessa amppeereja sisään niin toinen laturi ei rupia hommiin. Tai sitten molemmat alkaa pitämään tupakki sekuntteja...
Eli laturit ovat vähän kuin kunnan lapiomiehet... ;)
Kirjoittanut: SeaSharky
« : 19.05.2024 kello on 17:52 »

Sehän on hyvä kun ajon aikana paneeleista tulee virtaa ja kun itsellänikin paneeleista tulee korkeampaa jännitettä kuin auton laturista niin sillonhan auton laturin ei tarvi puskea virtaa ja polttoainetta säästyy kun ajovalotkin toimii aurinkopaneelivirra lla. Näin ainakin omassa autossa menee.
Kirjoittanut: elwari
« : 19.05.2024 kello on 15:42 »

Testailin tuossa erilaisia latureita rinnakkain kytkettynä 100Ah akulle.

Bilteman älyläturi päällä ja kun kytkee viereen C-tek niin Älylaturin antama virta tippui hieman ja C-tek ei ladannut ollenkaan.

Bilteman älylaturi ja vanha älytön 90 luvun laturi, Biltema latasi yksin 4.4A, kun Vanha laturi rinnalle niin Biltema tiputti 2.2A ja Vanha antoi 1.8A.

Eli ylimääräisestä laturista ei ole iloa....

Mittasitko jännitteen ennen latausta ja latauksen aikana yhdellä ja kahdella laturilla?

Minun mielestä on oikein iloinen asia, kun akut saa ladattua 90% lataustilaan 120A virralla kahdella laturilla sen sijaan, että lataisi yhdellä laturilla 85A  :) Vähentää aggregaatin pöristelyä muutaman tunnin. Ostin nuo akut kyllä savolaisesta akkukaupasta, että jos ne siten toimivat jotenkin eri tavalla?

Litium-akku toki ottaa virtaa vastaan paremmin kuin lyijyakku, mutta jos lyijyakku on alle 80% lataustilassa, niin kyllä sinne sen verran virtaa menee, mitä parista pikkulaturista tulee.
Kirjoittanut: mjh48
« : 19.05.2024 kello on 13:02 »

Eli kannattaisi laittaa rele jota jota laturin D+ napa ohjaisi ja  kaapeli suoraan starttiakulta jonne laturilta tullee ~ 80A , auto kun vanhanpuoleinen

Tuolla tavoin ohitettaisiin EBL ja rele estäisi starttiakun tyhjenemisen.

EBL kytkee ne akut rinnan virtaa rajoittaa vain johdotus ja virranmittaus shunttivastus.
Eli tietysti saisi suuremman latausvirrann käyttämällä paksumpia johtoja, mutta paljonko suuremman
Kirjoittanut: Karabiilisti
« : 19.05.2024 kello on 12:41 »

Testailin tuossa erilaisia latureita rinnakkain kytkettynä 100Ah akulle.

Bilteman älyläturi päällä ja kun kytkee viereen C-tek niin Älylaturin antama virta tippui hieman ja C-tek ei ladannut ollenkaan.

Bilteman älylaturi ja vanha älytön 90 luvun laturi, Biltema latasi yksin 4.4A, kun Vanha laturi rinnalle niin Biltema tiputti 2.2A ja Vanha antoi 1.8A.

Eli ylimääräisestä laturista ei ole iloa....


Kirjoittanut: vaanari61
« : 18.05.2024 kello on 22:38 »

Juu, ei taio mistään tuota puuttuvaa. Lataa sillä mitä on saatavissa, ja 7A on aika pieni latausvirta.

Eli kannattaisi laittaa rele jota jota laturin D+ napa ohjaisi ja  kaapeli suoraan starttiakulta jonne laturilta tullee ~ 80A , auto kun vanhanpuoleinen

Tuolla tavoin ohitettaisiin EBL ja rele estäisi starttiakun tyhjenemisen.
Kirjoittanut: 99
« : 18.05.2024 kello on 21:36 »

https://www.suomenakut.fi/laturit-ja-lataustarvikkeet/victron-phoenix-smart-ip43-laturi-12-50-bluetooth-11-lahtoa-50a-25a3a/p/8719076041627/#description

Tarkoitatko tällaista Phoenixiä ?

Juu, paitti että minulla on 30A malli tuosta.



Tosin toi EBL lataa jos oikein ymmärsin vain 7A :lla joten ei 30A DC/DC laturi taio mistään puuttuvaa 27A:a, vai kuhunka . . . ?


Juu, ei taio mistään tuota puuttuvaa. Lataa sillä mitä on saatavissa, ja 7A on aika pieni latausvirta.
Kirjoittanut: reissu
« : 18.05.2024 kello on 08:55 »

Kyselin eräältä matkailuautojen varusteluja tekevältä (aikuiselta ja käsistään kätevältä) asentajalta aurinkopaneelin asennuksista ja hän sanoi asentavansa paneelijärjestelmän suoraan hupiakkuihin, ohi EBL:n. Ei siten turhaan rasita EBL:lää. Ei ole saanut palautetta tai korjaustarvetta huonosti toimivasta tavasta. Lataamisen viimeistelee se laite, jolla on korkein jänniteraja.