Ketjun otsikko sopiva vaikka vanha ketju onkin.
Tänään tuli ensimmäinen 10 tkm omalla volkkarilla täyteen mikä siis allekirjoituksen mukainen Touareg eHybrid -23.
KulutusMasi taisi täällä varoitella kulutuksesta mutta silti kulutuksen suuruus on yllättänyt negatiivisesti. Tuon koko 10tkm jakson keskikulutus oli 6,0 l/100km
ja 14,5 kWh/100km. Sähköä on tullut käytettyä niin paljon kuin mahdollista eli yön yli lataus kotona, lataus työpaikalla päivän aikana sekä yli tunnin latausmahdollisuude
t jos Virran lataus on ollut lähellä. Jotta pääsee alle 10 l/100km, pitää ajaa todella nätisti. Sähköllä sama jos mielii max 25 kWh/100km lukemiin.
Vaunu perässä ei tullut kilsoja kuin vienti talvisäilöön ja silloin kulutus 16 l/100km ja akku tyhjäksi - toki aika reippaalla marssivauhdilla. Peräkärry tai traileri perässä nostaa kulutuksen vastaavasti 12-14 l/100 km tasolle.
Positiivista Vaunu tulee perässä kuin tyhjää vain. Laatuvaikutelma, tilat ja varustetaso odotusten mukaiset. Ilmajousitus on mukava ja ilmeisesti kuormattuna siitä on hyötyä ja maavaran saa nostettua maastossa. Ohjaamo, infotainment ja navi on hyvät ja selvästi paremmat kuin mitä Volvossa oli.
Todellinen vetokyky ja ominaisuudet reissussa tulee testiin ensi kesän euroturneella, Kannattaa varmaan tankata tankki täyteen ennen Alppien ylitystä
- onneksi tankin koko on 77l.
Niin ja 7.2kW latausteho on iso plussa mitä ei ostaessa tajunnutkaan. Tuntuu Volvoissa, bemareissa jne olevan vastaavasti 3,6kW. Volkkarin latausteholla saa ladattua esim. salikäynnin aikana akun nollasta 55-60% tasolle asti.
Parannettavaa Isoin miinus tulee yliherkästä kaistavahdista ja törmäysvaroittimest
a. "Ota ohjaus haltuun" ilmoituksia tulee etenkin motarilla turhan usein ja risteystilanteissa useampi auton tekemä turha hätäjarrutus.
Pienempiä puutteita on onnettoman kokoinen hanskalokero mihin ei mahdu edes auton ohjekirja. No tuon saa onneksi verkkotaskuun keskikonsolin vieressä.
Akun kapasiteetti voisi olla suurempi ja tietenkin kulutus pienempi.
Oliko oikea valinta ja mitä tulevaisuudessaValintatilanteen autoista selvät hylsyt tuli annettua Ford Explorerille ja Audi Q7:lle. Fordin tuli oltua syksyllä kollegan kyydissä maakuntakiertueella
. Melko kolho laite. Tilaa toki on ja ilmeisesti panssariautomainen suojauskyky. Tuon mallin valmistus on nykyään jo lopetettu. Audi on samalla tekniikalla kuin volkkari mutta vanhemmissa kuorissa ja hinnassa turhaa rinkulalisää.
MB GLE350 jäi valinnassa kakkoseksi ja olisi ollut varmasti vähintään yhtä hyvä vaihtoehto. Plussaa siinä suurempi akku ja todennäköisesti hieman pienempi kulutus kun pienempi kone ja vähemmän tehoa.
Seuraavan auton valintaan on vielä ainakin pari vuotta. Jos silloin ei ole tarvetta vaunun veturille, niin se saattaa olla täyssähkö.
Niin ja istuu tuo Fendt paremmin volkkarin perässä ja keula korkeammalla kuin mitä Volvon perässä.
Ps. Kartanokaravaanerei
den seikkailua instassa seuranneena olisi kiva kuulla mitkä on Kartanon asukin mietteet Touaregista