Kirjoittanut: Ducaatti
« : 16.04.2023 kello on 21:55 »Tässä asiaa päästömanipulaatio- hössötyksestä:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/89798b1b-6051-4fcb-871e-be1291b6299e
Edellinen eduskunta hyväksyi 23.3.2023 nipun ajoneuvolain muutoksia, joista osa astuu voimaan 1.4.2023, osa puolestaan vasta 1.6.2024. Vastaisuudessa päästömanipulaatioi den tekemisestä rangaistaan myös niitä tekeviä yrityksiä.
Liikennekäytössä olevien autojen pakokaasupäästöjä vähentävien laitteiden purkaminen, ohittaminen tai ohjelmointi on ollut kiellettyä jo aiemman ajoneuvolaissa, mutta laitteiden asentaminen tai myynti ei nykyisen lain perusteella ole kiellettyä.
Näillä laitteilla ja ohjelmoinneilla tarkoitetaan tyypillisesti esimerkiksi dieselautojen pakokaasun kierrätysjärjestelm ä EGR:n poistamista käytöstä sekä mekaanisesti että ohjelmallisesti, mutta myös muiden saasteidenpoistolai tteistojen kuten SCR- eli niin kutsuttujen AdBlue-järjestelmien poistoa autoista joissa ne vaaditaan.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/89798b1b-6051-4fcb-871e-be1291b6299e
Edellinen eduskunta hyväksyi 23.3.2023 nipun ajoneuvolain muutoksia, joista osa astuu voimaan 1.4.2023, osa puolestaan vasta 1.6.2024. Vastaisuudessa päästömanipulaatioi den tekemisestä rangaistaan myös niitä tekeviä yrityksiä.
Liikennekäytössä olevien autojen pakokaasupäästöjä vähentävien laitteiden purkaminen, ohittaminen tai ohjelmointi on ollut kiellettyä jo aiemman ajoneuvolaissa, mutta laitteiden asentaminen tai myynti ei nykyisen lain perusteella ole kiellettyä.
Näillä laitteilla ja ohjelmoinneilla tarkoitetaan tyypillisesti esimerkiksi dieselautojen pakokaasun kierrätysjärjestelm ä EGR:n poistamista käytöstä sekä mekaanisesti että ohjelmallisesti, mutta myös muiden saasteidenpoistolai tteistojen kuten SCR- eli niin kutsuttujen AdBlue-järjestelmien poistoa autoista joissa ne vaaditaan.