Hybridiauton osto on typerin teko tällä vuosikymmenellä. Akulla ajaa alle 100 km. Sitten mennään alitehoisella bensamoottorilla. Käteen jää sähköauton ja bensa-auton ongelmat. Huoltotarpeensa molemmilla voimanlähteillä.
Lähikaupassa voinee käydä patterivoimalla.
Typerästi kirjoitettu.
Kokemuksen kera voi kirjoittaa;
+ plugarissa saa lähes saman sähköauton käyttöedullisuuden ja polttomosallisen vetokyvyn
+ hankintahinnassa autovero-osuutta hybridiomiaisuus pienentää piempien autoveroa. Sama vaikuttaa myös vuositasolla ajoneuvoveroon
+ edullisuus, käyttökulut. Sähköllä ajaminen kotilatatuksella on halvinta. Toisille ehkä työpaikan lataus vieläkin halvempaa. Diesel -tai bensamoottorilla noin kulkeminen 2.5x kalliimpaa. Tämän päivän hinnoilla.
+ päivittäisellä latauksella, jos pärjää arjet - eli valittu akkukoko riittää valittuun rangeen..
+ toisilla hydrideillä sähköllä siitä tulee neliveto ilman lisäpainoa/-kustannuksia
+ jarrutusenergiaa ei muutoin saa talteen eli sähköksi, vaan kaikki menee hukkaan lämmöksi
+ kesällä ilmastointia voi pitää päällä parkkipaikalla tai vaikka parkkihallissa ihan sähköllä. Lämmitystäkin toisissa ilman polttoainetta
+ vaikka lähes kaikki akkuenergia olisi jo käytetty (jättävät aina reserviä), on polttomoottori+sähkömoottori yhteisteho/-vääntö käytettävissä, ainakin hetkellisesti
+ voi käyttää ns. bussikaistoja jotka myös vähäpäästöisille (eri maissa eri rajat) Suomessakin on näitä..
+ toisilla hybrideillä voi ajaa kaikissa laillisissa nopeuksissa myös sähköllä (esim. V60, sähköllä max 125 km/h)
Riippuen akkukoosta, range menee samassa suhteessa kuin niiden paino. Se on valintakysymys hankintavaiheessa, mikä tärkeintä. Typerä ei voi olla, jos osaa itselleen valita mielestään parhaan. Myös silloinkaan, jos pelkkä polttomoottorinen on oma-valinta, vaikka diesel - tai täyssähkö.
Myös sen saman polttomoottorin voi valita ilman sähköjatkoja, esim. Volvossa D6:sen (jos se 220hp 5-pyttynen dsl on joskus ollut karavaanarin veturivalinta), ei tarvii vähempään tyytyä sähköjatkeen kera.
Sähkömoottorin tai akkujen huoltotarve? Samat käyttöjarrut niissä on, moottorista riippumatta. Täyssähköiseen nähden radikaalisti enemmän, polttomoottorivetoi
seen nähden samat..
Mikä sitten on hybridin miinuspuolet, jos muuten valintansa perusteet hallussa. No ehkä pieni lisäpaino - samalla järkiperusteella 1 ihminen voisi ajella hyvin pienellä autolla ajonsa, muttakun pitää saa iso vaikka 80% kilometreistä karttuu yksin ja kontti tyhjänä.