Tuon matkamittarivirheen voi testata "mittaradalla"...
Olen itsekin moneen autoon kalibroinut ulkoisen ajotietokoneen mittarataa hyväksi käyttäen. Aikoinaan liisari auton ajetut kilometrit todistin mittaradan avulla. Auton matkamittari näytti liikaa kulutusta ja vuositasolla se jo tuntui.
Nopesmittari tuli pakolliseksi joskus 1984. Tosin on niitä ollut aikojen alusta ainakin -40 luvulta asti vakiona. Vuonna 1997 tuli mittareihin EU- tiukennuksia. Muistan sen hyvin, kun omassa autossa ollut ralliratti piti vaihtaa isokehäisempään katsastuksessa. Luettiin pykäliä ja mittari ei saanut 1997 jälkeen enää peittyä ratin taakse.
Olisikohan nopeusmittarivirhee
t tulleet pykäliin samoihin aikoihin? Mittarihan ei saa näyttää liian alhaista nopeutta, mutta enintään 10% liikaa. Elikä 50 nopeudesta 55 ja satasen nopeudesta 110.
Erillinen GPS mittari ei kelvannut katsastuksessa, vaikka sen olisi kiinteästi asentanut. Työkaveri tuskaili autonsa kanssa, kun mittari ei saanut korjattua ja uusi mittari Japanista olisi maksanut enemmän, kuin auto.
Mittarata:
https://www.ely-keskus.fi/-/mika-ihmeen-mittarata-kaakkois-suomen-ely-keskus-