Kirjoittanut: svc
« : 11.08.2021 kello on 18:14 »Korjattu jälleen kerran :-)
Kirjoittanut: svc« : 11.08.2021 kello on 18:14 »Korjattu jälleen kerran :-)
Kirjoittanut: 88k5« : 10.08.2021 kello on 13:39 »^
Kyllä tuon tähän keskusteluun osallistuvat, kuten io osa palstalaisista tietää. Aiemmin (ennen viimeisintä lakiuudistusta) perävaunuissa siis yli 3.5tn (edellytti jatkuv. toim. jarruj, ei siis työntöjarrullista) k-a pv. Noita ja yli 750kg jarruton ja/tai jousittimatonta oli laillista vetää ainoastaan N2(G), N3(G) kuorkeilla (G mukana koska vaikuttaa maks kytkentämassaan), ei M-luokan ajoneuvoilla- traktoreilla tietty lisäksi.. No, nyt asiaa laajennettu mm. hinauksiin Kirjoittanut: 4ntti« : 10.08.2021 kello on 12:49 »Niin, siksi laitoin sen (4tn kärryn) laittomaksi, koskahenkilö- tai pakettiautoon ei voi kytkeä (Suomessa) missään tllanteessa yli 3500kg jarrullista (tai yli 750kg jarrutonta tai jousittamatonta) kärryä/hinattava laitetta - kuorkkeihin kylläHenkilöauto voi olla myös yli 3.500kg kokonaismassalla. Silloin siihen toki tarvitaan C/D(1) Kirjoittanut: svc« : 10.08.2021 kello on 09:45 »Tuollanen yhdistelmä voisi olla joku vanha maastoauto, joille merkittiin nelivetoisena vetokoukun katsastuksessa jarrulisen perävaunun massaksi kaksi kertaa vetoauton omamassa.
Vetokoukun katsastus poistui muistaakseni joskus -90 luvun alkupuolella, jolloin siirryttiin koukun ja auton valmistajien tyypitietoihin merkittyihin massoihin. Minulla esim -84 mallisen Saab 99:n koukku oli alunperin katsastettu 550/1100 kg, mutta muutettiin sitten 2004 katsastuksessa tyyppitietojen mukaisesti 500/1500 kiloon. Kirjoittanut: Itärajan kulkija« : 10.08.2021 kello on 09:02 »https://ajokortti-info.fi/fi/perustietoa-ajokortista/ajoneuvot-joita-saan-ajaa?toggle=C1%2C%20C%2C%20C1E%20ja%20CE
C1E Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg. Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 3 500 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg. Sisältää BE-luokan ajo-oikeuden. Ilmeisesti on joissain tapauksissa mahdollista, koska tuollainen tuolla ajokortti-infossa seisoo, ja BE ei riitä ellei ole saatu ennen 19.1.2013. Kirjoittanut: 88k5« : 8.08.2021 kello on 18:32 »Totta. Ajatusvirhe.Niin, siksi laitoin sen (4tn kärryn) laittomaksi, koska henkilö- tai pakettiautoon ei voi kytkeä (Suomessa) missään tllanteessa yli 3500kg jarrullista (tai yli 750kg jarrutonta tai jousittamatonta) kärryä/hinattava laitetta - kuorkkeihin kyllä ![]() Mutta totta se, että tyyppikilven mukaan voisi yhdistelmassan puitteissa ylittää 3.5tn kytkentämassan. Tyyppikilvessä tosin ei kytkentämassaa lue, vaan se on teoreettinen laskema.. minusta vielä vähän väärin perustein ![]() ..Joo, nykyään keskiakseliperävaun un tyyppikilvestä löytyy 0 (akseli), mikä on kytkentälaitteen kuormitettavuus (siis aisapaino). En tiedä kuinka kauan on ollut, useita kuitenki.. Kirjoittanut: svc« : 8.08.2021 kello on 18:13 »Pitäisi olla BETotta. Ajatusvirhe. Kirjoittanut: 88k5« : 8.08.2021 kello on 17:44 »Jos valmistaja sallii autolle 4 000 kg, niin ei ongelmaa. Tässä lasketaan ajokorttia, ei yhdistelmää.Pitäisi olla BE Jos veturi olisi 3501-7500kg niin sitten C1E ![]() Ei tasan 3½tn autoa voi rekisteröidä N2:ksi vaan menee N1 eli pakuna - ellei M1 esim. matkailuauto. Ajokortiksi rittää B ja yhdistelmällä (>750kg pv) sitten BE. Kirjoittanut: svc« : 8.08.2021 kello on 17:22 »Täh.. autoon (M1 tai N1) riittää B, mutta 4000kg kärryllä pitäisi olla *illegal*. C-kortti ei auta, eikä CE tms..Jos valmistaja sallii autolle 4 000 kg, niin ei ongelmaa. Tässä lasketaan ajokorttia, ei yhdistelmää. ![]() Tosin laskuri antaa virheellisesti CE:n vaikka pitäisi olla C1E kun veturi on alle 7 500 kg ja yhdistelmä alle 12 000 kg. Korjataan... Kirjoittanut: 88k5« : 8.08.2021 kello on 12:19 »Auto 3500 kg ja perävaunu 4000 kg tarjoaa yhdistelmälle CE, vaikka oikea on C1E.Täh.. autoon (M1 tai N1) riittää B, mutta 4000kg kärryllä pitäisi olla *illegal*. C-kortti ei auta, eikä CE tms.. |