Kirjoittanut: mjo33400
« : 1.07.2021 kello on 15:56 »Kiitos, pieni kämmi on käynyt. Minun ongelma on se, että kun piirtelen noita kuvia niin ei yleensä ole aikaa liiemmin tarkistella.
Kirjoittanut: mjo33400« : 1.07.2021 kello on 15:56 »Kiitos, pieni kämmi on käynyt. Minun ongelma on se, että kun piirtelen noita kuvia niin ei yleensä ole aikaa liiemmin tarkistella.
Kirjoittanut: jamseil« : 1.07.2021 kello on 13:52 »330k vastuksen toiselle puolelle muutettu kytkentä sinisellä, nyt taitaa mennä juovien mukaan.
Kirjoittanut: Mjerica« : 30.06.2021 kello on 12:18 » Hmmmm.... joo, mulla taitaa olla taipumusta vaikeaselkoisuuteen ...
Mutta siis kuten Vastaus #45:n alussa totesin piirilevyn juovien mukaan kytkentä on ihan (tai ainakin melkein...) järkevä mutta kytkentäkaaviossa sulkuoskillaattorin lähtö (sekä varauspiiriin että liipaisupiiriin) on "hypännyt" transistorin kannalle. Lähtö pitää siis olla suoraan muuntajan toisiosta. Mahtoiko tuossa sekoittaa asiaa kun pohdiskelin kytkentää yleisemmin suunnittelun kannalta. Kirjoittanut: mjo33400« : 30.06.2021 kello on 11:42 »Palaan vielä Vastaus #44:een ja Vastaus #45:een. Olenko mahdollisesti piirtänyt jotain väärin? Tarkistitko piirilevy juovista? Juovien mukaan ton piirsin. Kirjoittanut: Mjerica« : 30.06.2021 kello on 11:13 »Palaan vielä Vastaus #44:een ja Vastaus #45:een.
Jo aiemmin mainitsemani Lyyti (Lydia Lehikoinen) alkoi taas kirjoittaa ja oli päätynyt sille kannalle että tuon sytytysmodulin kytkentäkaavion voisi korjatakin ihan vaan etteivät kaikki joutuisi ihmettelemään että miksi se kuitenkin toimii. Kaavion mukainen kytkentähän ei toimisi. Kirjoittanut: Aku Soininen« : 7.05.2021 kello on 21:29 »Miulla Trumatic E 2800 hieman vastaavanlaisia ongelmia. Pari kesää toiminut vain puolella teholla, täydellä teholla ei. Luin täältä vihjeitä ja päättelin vian olevan puhaltimen moottorissa. Tilasin uuden moottorin ja vaihdoin paikalleen. Sen jälkeen ei ymmärtääkseni avaa kaasuventtiilejä. Nuo tässä ketjussa olevat 1800:n kuvat on aika epäselvät printattuna, mutta tuo "mikrotemp", eikös se ole ylilämpösuoja? Kun en saa oikein sytytyksen aikana saa mitattua mitään jännitettä kaasuventtiilien keloilta? Syöttöjännite ei laske, ja sytytysmuuntajalle tulee sähköt. Kaasukaan ei tuoksahda, joten venttiileissä tai niiden ohjauksessa se varmaan on? Olisiko hyviä apuja ongelmaan?Hiljaista on ollut... Pystyiskö joku kertomaan, mihin firmaan ko. lämmitin kannattaisi laittaa huoltoon/korjaukseen? Kirjoittanut: Aku Soininen« : 2.05.2021 kello on 16:28 »Miulla Trumatic E 2800 hieman vastaavanlaisia ongelmia. Pari kesää toiminut vain puolella teholla, täydellä teholla ei. Luin täältä vihjeitä ja päättelin vian olevan puhaltimen moottorissa. Tilasin uuden moottorin ja vaihdoin paikalleen. Sen jälkeen ei ymmärtääkseni avaa kaasuventtiilejä. Nuo tässä ketjussa olevat 1800:n kuvat on aika epäselvät printattuna, mutta tuo "mikrotemp", eikös se ole ylilämpösuoja? Kun en saa oikein sytytyksen aikana saa mitattua mitään jännitettä kaasuventtiilien keloilta? Syöttöjännite ei laske, ja sytytysmuuntajalle tulee sähköt. Kaasukaan ei tuoksahda, joten venttiileissä tai niiden ohjauksessa se varmaan on? Olisiko hyviä apuja ongelmaan?
Kirjoittanut: mjo33400« : 26.03.2021 kello on 18:48 »Harrastuneisuus elektroniikan parissa on mulla on jäänyt vähän vajaaksi, joten kaikkia termejä en ymmärtä. Tarkoittaako lyytit konkkia? Kyllä tarkoittaa vaikka yksi ammattilainen vastauksissa vähen leikkiikin. Kirjoittanut: Mjerica« : 26.03.2021 kello on 16:47 »>> Vastaus #44:
Panin merkille ettei tuo kytkentä voi ihan noinkaan olla mutta kytkentäkaaviossa onkin sulkuoskillaattorin lähtö kytketty transistorin kannalle. Sehän otetaan tietysti suoraan muuntajan toisiolta. (Mikä näkyy piirilevykuvassa) Noin muuten ihmetyttää että sarjavalmisteisen laitteen kytkentä on tehty noin parametriherkäksi, ihme ettei noista ole siunaantunut enempää harmeja. Olisi kiintoisaa tietää muuntajan primäärin resistanssi, olisiko siitä suojaamaan transistoria pahimmassa parametrien ryömintäskenaarioss a? Se mitä emme saane koskaan tietää on että ovatko tehtaan kokoonpanossa kaikki laiteyksilöt lähteneet heti moitteettomasti toimimaan. (siis ilman komponenttien vaihtoa) Tyristorin hilavitkutus on näköjään hoidettu niin että hilapiiri kuormittaa ennen liipaisua pääpurkauskondensaa ttorin varauspiiriä. Toimii noinkin mutta perinteisestihän asia hoidetaan DIAC:lla. Sillä on etuna ensiksi se että jos varauspiiri on vähänkään "elossa" niin varautuminen tapahtuu kun sitä ei ennen aikojaan kuormiteta. (siis kipinä lopulta saadaan) Toisekseen se että ei tarvita erityistä "sensitive gate" tyristoria, liipaisussa on tehoa sitten kun se tapahtuu. Joo, kunhan nyt silmäilin tuota, eihän kaksi suunnittelijaa kuitenkaan samaan päädy.... @Jere78: "Harrastuneisuus elektroniikan parissa on mulla on jäänyt vähän vajaaksi, joten kaikkia termejä en ymmärtä. Tarkoittaako lyytit konkkia? " - Ei tarkoita. Lyyti viittaa Lydia Lehikoiseen joka saattaa kirjoittaa kunhan vaan alkuun pääsee. - Konkka tarkoittaa tietysti konkurssia. Ei siis konjunktuuria kuten yleensä luullaan. Kirjoittanut: mjo33400« : 25.03.2021 kello on 22:08 »Katos vaan, siellähän se kuvassa olikin. Tässä sytyttimen kytkentäkuva kun on jäänyt laittamatta. Kuva korjattu. |