rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Aakku
« : 29.10.2020 kello on 07:31 »

Aloitusviesti:
Jos ei niin miten ratkaisisitte laatikon, jossa 2 kpl 100Ah LifePO4-akkuja, lämmön pitämisen plussan puolella talvikuukausina, ilman parkkisähköä ja invertteriä?

Meinaatko että ajoneuvo on koko ajan käynnissä?
Vain akun latauslämmpöiseksi saannin ajan...

Ristiriita liittynee siihen, että aloittajan kysymys ei selventänyt tarvetta. Toisaalta olen itse tietoinen joistakin Litium akun ongelmista, joten tiesin mistä kysymys.
Litium akuilla on kyllä muitakin pakkasongelmia. Sitä ei suositella yleensäkään pakkasessa säilyttämään. Pienempiäkään Litium akkuja en säilytä kylmissä tiloissa tarpeettomasti.
Kirjoittanut: Kumisimo
« : 28.10.2020 kello on 23:32 »

Eikös ajoneuvossa ole laturi, joka voisi lämmittää ne lämpökalvot...?

Aloitusviesti:
Jos ei niin miten ratkaisisitte laatikon, jossa 2 kpl 100Ah LifePO4-akkuja, lämmön pitämisen plussan puolella talvikuukausina, ilman parkkisähköä ja invertteriä?

Meinaatko että ajoneuvo on koko ajan käynnissä?
Kirjoittanut: vaanari61
« : 28.10.2020 kello on 22:24 »

Vain siihen asti kunnes akun lämpötila on riittävä latauksen aloittamiseksi.

Rajoitettu aika muuttaa tilannetta jonkin verran mutta se ei käynyt aloituksessa ilmi.....

Miksi ei voi käyttää moottorin tai lämmitysjärjestelmä n lämpöä ?

Aurikopanelit on pakkaskeliaikaan aika tehottomia, enempi mennee akunlämmitykseen kuin paneelista tulee . . . 
Kirjoittanut: Mako74
« : 28.10.2020 kello on 22:13 »

Jos oikein ymmärsin, pidät akun sisältämällä energialla akkua lämpimänä ?  Jos noin niin milteipä järjetön yhtälö.

Vain siihen asti kunnes akun lämpötila on riittävä latauksen aloittamiseksi. Kun tämä tarvittava lämpötila, esim. +1C, on saavutettu kytketään aurinkopaneelit + lataussäädin päälle tai startataan auton moottori lataamaan DC/DC-laturilla akkua.

En ole alan asiantuntija, siksi kysyn neuvoa.
Kirjoittanut: vaanari61
« : 28.10.2020 kello on 21:51 »

Eikös ajoneuvossa ole laturi, joka voisi lämmittää ne lämpökalvot...?

Jos kone käy, onhan siellä silloin jäähdytysnestekiert o josta voi "varastaa" lämpöä ja tuota lämpöä voi rajoittaa tarvittaessa jott'ei liikaa lämpene . . . Jolloin laturi saa tehdä sitä mitä varten se on tehtykkin, lataamaan akkua koko"voimallaan".

Kirjoittanut: Aakku
« : 28.10.2020 kello on 21:45 »

Mutta kun aloittajan tapauksessa ei sitä ulkopuolista latauslähdettä edelleenkään  ole saatavilla.
Eikös ajoneuvossa ole laturi, joka voisi lämmittää ne lämpökalvot...?
Kirjoittanut: Kumisimo
« : 28.10.2020 kello on 21:42 »

Tässä on jonkinlainen kaupallinen ratkaisu...

"Sisäinen lämmityskalvo esilämmittää akun, jos se ladataan suuremmalla virralla, kun akun lämpötila laskee alle 0 °C.

Perinteisiä litiumakkuja ei voida ladata miinus asteisssa. Litiumakku Heatissa on lämpökalvo akkusolujen ympärillä. Se käyttää osaa akkuun syötetystä energiasta lämpökalvoon, mikä varmistaa, että solut saavuttavat tietyn lämpötilan, jotta litiumparisto voidaan ladata. Lämpökalvo ei ota energiaansa akusta itsestään, vaan aina ulkoisesta latauslähteestä."

https://sunwind.fi/product/show/?id=3001&Li-ion-akku-Sunwind-Heat-300-Ah
Mutta kun aloittajan tapauksessa ei sitä ulkopuolista latauslähdettä edelleenkään  ole saatavilla.
Kirjoittanut: Aakku
« : 28.10.2020 kello on 21:14 »

Tässä on jonkinlainen kaupallinen ratkaisu...

"Sisäinen lämmityskalvo esilämmittää akun, jos se ladataan suuremmalla virralla, kun akun lämpötila laskee alle 0 °C.

Perinteisiä litiumakkuja ei voida ladata miinus asteisssa. Litiumakku Heatissa on lämpökalvo akkusolujen ympärillä. Se käyttää osaa akkuun syötetystä energiasta lämpökalvoon, mikä varmistaa, että solut saavuttavat tietyn lämpötilan, jotta litiumparisto voidaan ladata. Lämpökalvo ei ota energiaansa akusta itsestään, vaan aina ulkoisesta latauslähteestä."

https://sunwind.fi/product/show/?id=3001&Li-ion-akku-Sunwind-Heat-300-Ah
Kirjoittanut: mjh48
« : 28.10.2020 kello on 21:01 »

Jos oikein ymmärsin, pidät akun sisältämällä energialla akkua lämpimänä ?  Jos noin niin milteipä järjetön yhtälö.

Ei tuo aivan älytön ole.
Se lämmittää akkua vain silloin kun sitä ladataan joko töpselistä tai auton laturilla.
Akun lepotilassa se ei lämmitä.
Kirjoittanut: K.E.V
« : 28.10.2020 kello on 20:44 »

Jos oikein ymmärsin, pidät akun sisältämällä energialla akkua lämpimänä ?  Jos noin niin milteipä järjetön yhtälö.
Sille tässä illan hihitellyt  :laugh: :laugh: :laugh:
Ei voi kuin ihmetellä "asijantuntemusta sähvöasioissa"