Kirjoittanut: Aakku
« : 2.05.2020 kello on 10:41 »sellaisen perässä on muuten todella kiva ajaaEthän vain aja imussa...![]()
Pitkän matkaa mennään mäkeä ylös täyttä höökiä, sitten yhtäkkiä vauhti hyytyy hyvin nopeasti, luulee että nyt se hajos...

Kirjoittanut: Aakku« : 2.05.2020 kello on 10:41 »sellaisen perässä on muuten todella kiva ajaaEthän vain aja imussa... ![]() Kirjoittanut: Hesus« : 2.05.2020 kello on 10:21 »Sun pitää saada sellainen kuorma-auto joka haistaa mäet... sellaisen perässä on muuten todella kiva ajaa Pitkän matkaa mennään mäkeä ylös täyttä höökiä, sitten yhtäkkiä vauhti hyytyy hyvin nopeasti, luulee että nyt se hajos... Kirjoittanut: Aakku« : 2.05.2020 kello on 09:50 »Tottakai voihan sitä jostain taloudellisenajonop pikirjasta opetella, miten vähän ennen mäen huippua kannattaa höllätä kaasusta ja antaakin vauhdin tippua, ja sitten alamäkeen taas antaa vauhdin nousta rullaamalla...Sun pitää saada sellainen kuorma-auto joka haistaa mäet... Sehän osaa sitten ihan itse himmata vauhtia ennen mäen nyppylää. Kirjoittanut: Hesus« : 2.05.2020 kello on 09:26 »Tuohan riippuu ihan siitä juuri kyseessä olevan auton välityksistä ja vääntöalueesta. juurikin näin, ja riippuu myös tiestä. (ja jos auton paino vaihtelee, vedetäänkö perävaunua yms) Alitehoisella autolla voi kulutus olla pienempää hiljempaa ajattaessa kun tie on suora eikä ole mäkiä. Kun alkaa mäkinen osuus, saattaa tilanne kääntyäkin niin että kovempaa ajaessa kulutus olisi pienempää. Siis ei tietenkään siihen suoralla tiellä ajamiseen verrattuna, vaan siihen, että ajetaan siellä mäkisessä maastossa hiljempaa. Tämä perustuu siihen, että kun vauhti on kerran saatu, on taloudellisinta pitää se yllä. Jos moottorin kierrokset on liian alhaalla ja vauhti seilaa sen takia(joka hyytymisen jälkeen tarvitsee taas kiihdyttää), saati jos joutuu vaihtamaan pienemmälle joka mäkeen; kulutus nousee. Tottakai voihan sitä jostain taloudellisenajonop pikirjasta opetella, miten vähän ennen mäen huippua kannattaa höllätä kaasusta ja antaakin vauhdin tippua, ja sitten alamäkeen taas antaa vauhdin nousta rullaamalla... Taloudellista kyllä, mutta todella rasittavaa. Itselle, sekä muille tielläliikkujille. Jos on lompakko niin ohut, niin kannattanee jättää autoilu kokonaan välistä. Liikenteen tarkoitus on kuitenkin että ihmiset ja tavarat liikkuvasta paikasta A paikkaan B, mahdollisimman sujuvasti. Tasainen nopeus Kirjoittanut: Kumisimo« : 2.05.2020 kello on 08:45 »periaateessa joillain kulkee hernekeiton jätteillä. asiaan kannattaa perehtyä enenkuin alkaa vittuilemaanEikös nykyään uuden volvon mukana saa vuoden ärtsopat? Kirjoittanut: El Maco« : 2.05.2020 kello on 07:47 »Raskaan kaluston välitykset voi olla optimoitu 80km/h nopeuteen ja auto kuluttaa vähän ja vaikka ei olisikaan, niin vaihteita on paljon ja moottori pääsee aina oikealle kierroluvulle. Fiiatin kanssa näin ei ole.
Ja kyllä, siksi olen ajanut sen 88-89, kun sillä menee nätisti. Tulevana kesänä siitä voi saada sakon, joten on kai pakko ajaa hitaammin. Nelosvaihteella ei jaksa huudattaa 80:n nopeutta, niin pitää kai pudottaa siitä vielä kymppi pois.. Uudemmissa on sitten enemmän pykäliä, mutta kyllä tuolla pitää vielä aika kauan pärjätä.. Kirjoittanut: volvo« : 1.05.2020 kello on 23:32 »periaateessa joillain kulkee hernekeiton jätteillä. asiaan kannattaa perehtyä enenkuin alkaa vittuilemaan Kirjoittanut: mike« : 1.05.2020 kello on 22:29 »niin, harva sitä sopan kulutusta laskee. polttoaineen kulutusta laskee ja seuraa monikin. Mitähän Sinä käsität sopan kukutuksella? Luulisin että kaikki käsittää sopalla polttoainetta! Tuskin hernekeitolla kenenkään kulkee? Kirjoittanut: volvo« : 1.05.2020 kello on 18:59 »sitä se sopan kulutus yleensä on "musta tuntuu"niin, harva sitä sopan kulutusta laskee. polttoaineen kulutusta laskee ja seuraa monikin. Kirjoittanut: ktako« : 1.05.2020 kello on 17:58 »Empä muuta ole huomioinut kun polttoaineen kulutuksen pidemmällä matkalla. No on voinu olla myötätuulta ja rekan imua matkalla. Tuntuu vaan kevyesti menevän juuri tuota nopeutta.sitä se sopan kulutus yleensä on "musta tuntuu" |