rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: retkeilijä
« : 4.02.2020 kello on 14:23 »

Vesi H2O on siis vetä ja happea, jotka voidaan erottaa vedestä sähkövirralla. Ja sitähän akussa on  ;D

Akut ovat vaarallisia suurelle osalle ihmisiä. Ammattilaiset tehkööt tarvittavat hapotukset, asennukset ym. huoltohommat ja akun vaihdot (uusiin) autoihin ja koneisiin.

Parempi ettei akkuihin kuka tahansa edes koske. Ja näinhän onkin, esim suuri osa autoilijoista ei tiedä missä akku on, ehkä konepallin alla.

Akusta voi saada voimakkaan, jakoavaimen sulattavan oikosulun ja tulipalon, tai se voi räjähtää silmille ja kaatua ja happo vaurioittaa. Se voi myös pudota varpaalle luita rikkoen  :(

Siksi tuntuu että nykyiset "huoltovapaat" akut ovat aika käytännöllisiä meille taviksille akun käyttäjille vaikkapa soutuveneessä sähköperämoottorin voimanlähteenä. Myös kierrätyksessä ja uusiokäytössä suljetut akut ovat turvallisempia. Jos siis lyijyakun käyttöikä lyhenee koska vettä ei voi lisätä, se lieneee kokonaisuutena ihan OK.

Mutta tuollainen huoltovapaa Varta-akku ilman kaasunpoistputkea on minullakin nyt vaunussa, entinen sähköperämoottorin akku. Mielenkiinnosta avaan akun, lisään vettä ja jatkan näin sen käyttöikää.
Kirjoittanut: 88k5
« : 4.02.2020 kello on 14:11 »

Kyllä, mutta silloinhan se akku on jo rikki, jos noin pääsee käymään.
Näissä huoltovapaissa on harvemmin helposti kierrettäviä korkkeja - kato Lerssisen video.
Jos on normaalit korkit, katotaan nestemäärä tietysti pari-kolme kertaa kesässä.

Mihin muuten luulet lopun siitä vedestä katoavan, jos saat akusta vain vetyä ulos  ;D
Onhan niissä yleensä se "pintakoho" - jos vesiakku vettä vailla (valkoisella=osta uusi, valmistajan neuvo), Toisisa "vihreä"=hyvä, "musta"=no-joo..

Ei kirvestä, vaan puukkoa peliin, josko kansi olisi avattavissa - ehkä suljettavissakin  :D

Ennen sitä kannattaa tarkkaan tarkastaa akun kansi. Jos ei löydy pilliä, eikä paikkaa/tulppaa, avaaminen kannattaa unohtaa. Vesiakkujakin on suljettuja (vrla). Sisällä on pieni "paineakku", joka kerää vetyhöyryt ja päästää ne palaamaan akkunesteeseen tiivistyttyää. Systeemissä on varoventtili, jos liikoja painetta ottaa. Voi olla että Lerssisen Varta oli tällainen..
Kirjoittanut: mjh48
« : 4.02.2020 kello on 13:00 »

Siinä sitä pohtimista...jos vaan kaasua tulee ulos niin jää jäljelle akkuun...  :laugh:
Sieltä akusta tulee ulos räjähdyskaasua eli vedyn ja hapen sekoitusta joka räjähtää helposti.
Nim. Kokemusta on
Kirjoittanut: "Masi"
« : 4.02.2020 kello on 11:29 »

Vedestä kun vetyä tehdään, niin vesi haihtuu ;)
Kirjoittanut: Karabiilisti
« : 4.02.2020 kello on 11:20 »

Kyllä, mutta silloinhan se akku on jo rikki, jos noin pääsee käymään.
Näissä huoltovapaissa on harvemmin helposti kierrettäviä korkkeja - kato Lerssisen video.
Jos on normaalit korkit, katotaan nestemäärä tietysti pari-kolme kertaa kesässä.

Mihin muuten luulet lopun siitä vedestä katoavan, jos saat akusta vain vetyä ulos  ;D

Siinä sitä pohtimista...jos vaan kaasua tulee ulos niin jää jäljelle akkuun...  :laugh:
Kirjoittanut: megaman
« : 4.02.2020 kello on 08:35 »

Jos haetaan kaupasta 10 eri merkkistä uutta akkua, kuinka monesta löytyy vielä ne auki kierrettävät korkit? Jossain pienkoneissa olen nähnyt korkkeja ja jostain löytyy teipin alta ja kielletty avaamasta. Avaan silti, jos sellaset on. Niin toimin itsekin.

Mutta lienee turhaa paskan jauhantaa puhua tänä päivänä mistään avattavista korkeista yleisellä tasolla? Tähän on valitettavasti tultu.

Jos akku kerran on tyhjä, eikö samalla vaivalla voi jo veivistä käynnistää?
Kirjoittanut: Ossi66
« : 4.02.2020 kello on 08:22 »

Joskus akusta tyhjenee vain 1 tai kaks kennoa... paino ei siis välttämättä hyvä mittari.
Eikö samalla vaivalla kierrä korkit auki ja kurkkaa mikä tilanne?

Joskus myös sivuseinämästä näkyy hyvällä lampulla läpi valaisten pinnan korkeus.

Kyllä, mutta silloinhan se akku on jo rikki, jos noin pääsee käymään.
Näissä huoltovapaissa on harvemmin helposti kierrettäviä korkkeja - kato Lerssisen video.
Jos on normaalit korkit, katotaan nestemäärä tietysti pari-kolme kertaa kesässä.

Mihin muuten luulet lopun siitä vedestä katoavan, jos saat akusta vain vetyä ulos  ;D
Kirjoittanut: Karabiilisti
« : 4.02.2020 kello on 08:01 »

Joskus akusta tyhjenee vain 1 tai kaks kennoa... paino ei siis välttämättä hyvä mittari.
Eikö samalla vaivalla kierrä korkit auki ja kurkkaa mikä tilanne?

Joskus myös sivuseinämästä näkyy hyvällä lampulla läpi valaisten pinnan korkeus.
Kirjoittanut: Ossi66
« : 3.02.2020 kello on 22:17 »

No paljonko sen painon pitää vähentyä, jotta tietää veden lisäyksen tarpeen...?

Sehän riippuu mitä pitää rajana. Desi / kenno kannattaa jo lisätä.
Kirjoittanut: Karabiilisti
« : 3.02.2020 kello on 21:18 »

Miten paino korreloi huoltotarpeen kanssa? Vetyähän sieltä akusta poistuu, se ei paina juuri mitään....   ;)

Ja jos kaasua poistuu niin sitten jäljelle jäävä vesi on ns raskasta vettä...  :o :o :o