rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: MatsOnni
« : 16.01.2012 kello on 11:26 »

Desibelien lisäksi ainakin mun tilanteessa vaikuttaa myös melun laatu tai tyyppi. Koskee muitakin tiloja kuin autoja, esim. työ- ja yleisiätiloja.

Mutta totta on, että asunto-osasta ääntä tulee jopa enemmän. Siihen oon yrittänyt paneutua aikaisemminkin. Jos ei nyt olisi tullut vaihtoa niin nykyisestä kulkineesta olisi lentänyt hevonkuuseen hyttysverkkosysteem i, jossa on kaikenmaailman listaa ja liuskaa, joiden räminää ei saa loppumaan kuin jeesusteipillä.
Kirjoittanut: ihaa
« : 16.01.2012 kello on 11:13 »

En tiedä onko tuota melua nyt sitten niin kovin kauheasti kuin esim. Camperin jutusta sai ymmärtää. Suurimman melun lähteen näen matkustamon puolelta, kaikkien laatikoiden ja hyllyjen pohjalle olen leikannut kangasmatot, ne hiljensivät selvästi melua. Lokarin tekemät etulokarit auttanevat myös jonkin verran.

Melun määrää kuvaa hyvin se että kun keskivertohenkilöau tolla ajaa 100 km/h niin matkailuautossa saman verran melumittari näyttää 80 km/h nopeudessa.
Kirjoittanut: MatsOnni
« : 16.01.2012 kello on 10:59 »

No niin, tästähän tätä tietoa kertyy! Kiitoksia kovasti vihjeistä. Jospa tästä tulossa olevasta kulkineesta tulis se "viimeinen laatuaan", siksi ajattelin nyt satsata enemmän näihin hienosäätöihinkin. Tosin viimeisen asuntoauton oon vaihtanut pari kertaa aikaisemminkin, toisin vaan on käynyt 8)
Kirjoittanut: 88k5
« : 16.01.2012 kello on 10:25 »

Ainakin minusta tämä uusin Fordin ohjaamo on suht. hiljainen, ja suurin tiemelu tulee pöksän puolelta  ;D
Näitä olen parannellut ja niistä tuolla .info'n puolella kuvin kirjoitellut;
Kannattaa käydä matkustajana ajonaikana kuullostelemassa asunto-osassa mistä se mökä lähtee - vaikka se luvatonta olisikin. Minulle yllätys oli tuo kattoluukku, kuinka meluisa se oli..

Noista omista paranuksista olen täällä kirjoitellut, eli niitä on ollut;
  • alustamassaus ja kotelosuojaus
  • ABS-muovisen kaasusäiliökotelon eristys solumuovimatolla asunto-osan puolella
  • moottorin alasuoja, ts. pohjalevy
  • sisäportaan eristys ja siinä olevan ilmanvaihtoventtiil in "kanavointi" pois takarenkaasta
  • asunto-osan "kokolattiamatot"
  • ohjaamon merkkikohtainen matto
  • kattoluukun vaihto (Fiamma [tuul.]>MiniHekiPlus[ei tuul.])


Vielä jäi Trumatic S3002:n lattiareikä, joka tällä erää jääkin..
Pystyy hyvin keskuselemaan "sikaosaston" kanssa ajonaikana ihan satasen vauhdeissa (Suomessakin) vaikka 6 pyörää antamassa melua  ;) Muutos alkup. on iso *mutua*  ;D
EDIT; satasen nopeuksissa onnistuu keskustella takaosastolaisten kanssa hyvin huutamattakin - ja he kuulevat navigaattorinkin ohjeet. Elekielellä pitää etupenkkiläisten "keskustella", jos ei ole tarkoitus muille kertoa  8)
Kirjoittanut: Aakku
« : 16.01.2012 kello on 10:10 »

Itse teen aina massauksen. Olen ajatellut, että siinä saa kaksi kärpästä samalla iskulla.

Tuohon retkeilyautoon tehtiin normaali massaus puoleen väliin. Sen lisäksi asensin sisälokasuojat eteen ja taakse. Lokarit olivat äänieristetyt, mutta massauksen yhteydessä nämä muovilokarit massattiin vielä äänierityksen lisäämiseksi molemmin puolin.

Tällaiset temput olen tehnyt vähän kaikkiin ajokkeihin. Tulee suojattua ja samalla auto hiljenee ja tukevoituu. Yleiset helinätkin jäävät vähiin.

Noihin lisäeristeisiin olen hiukan skeptinen. Ainakin sellaisiin, jotka saattavat imeä kosteutta itseensä.
Kirjoittanut: Vemppu
« : 16.01.2012 kello on 09:38 »

Ei kokemusta Fiatista mutta samat sitä koskenee kuin muitakin: Bitumimattoa pyöränkaariin, lattiaan ja kynnyskaivoihin. Sitten vielä tarvittaessa pehmeämpää tarrahommaa siihen päälle. Oviverhoilun taakse jotain sinne sopivaa: bitumilevyä ja jotain pehmeämpää sekaan.

Noisekillerit yms autoäänentoiston tarpeisiin tehdyt on hyviä vaimentamaan ääntä mutta aiemmin ainakin ongelmia koin ongelmia kosteudensiedon kanssa. Saattoi olla työtapavirhekin tms. mutta samanlaista kuulin aikanaan muiltakin (kun noiden kanssa enemmälti puljasi).

Itse tein Masteriin hienosäätönä seuraavat: bitumia pyöränkaariin maton alle kuumailmapuhaltimen kanssa. Bitumia ja tarrapintaista äänieristysmattoa kynnyskaivoon. Oviverhoilun alle bitumia ja Ebisol -lämpöeristyslevyä. Lisäksi asunto-osan ja ohjaamokopin saumaan Ebisolia sivuille ja välipohjaan. Ei mennyt hukkaan: radion volumea ei tartte nostaa kun lähtee kaupungista maantielle (ennen piti pari napsua laittaa) ja lämmöt pysyy sisällä entistäkin paremmin.

Samoilla säädöillä onnistunee muihinkin jos melunlähteet ja "ongelmapaikat" on samat.
Kirjoittanut: Turhan Höpöttäjä
« : 16.01.2012 kello on 09:10 »

Meikäläisellä melu sitä luokkaa,ei tarvitse keskustella,eikä kuunnella radiota,12 tuntia kun puhaltaa yhtäkyytiä,mene vuorokausi,ennen kuin kuulee kuukkelin laulun!!!! ;D ;D ;D

Kyllä meikäläisenkin autossa melua löytyy. Radio kuuluu kun vääntää riittävästi nappulasta. Yleensä käytän autoani lomalla ja vapaa-aikoina, joten pitkät ajomatkat ei ole lomailua, eikä vapaa-ajan viettoa.  :D
Kirjoittanut: Kare
« : 16.01.2012 kello on 08:48 »

Meikäläisellä melu sitä luokkaa,ei tarvitse keskustella,eikä kuunnella radiota,12 tuntia kun puhaltaa yhtäkyytiä,mene vuorokausi,ennen kuin kuulee kuukkelin laulun!!!! ;D ;D ;D

Terve!

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Kirjoittanut: jus66si
« : 15.01.2012 kello on 22:51 »

Kyllähän tuo koppi tuntuu olevan varsin äänekäs noissa fiiuissa. Mie kesällä leikkasin ja laitoin ohjaamoon Etolasta sinistä nukkapintasta kumipohjaista kokolattiamattoa(laitoin koko auton käveltävät lattiapinnat sillä poikkeuksenaWC) ja sen alle äänieristevaahtolev yt. Kokolatiamaton päälle sitten normaali suojamattosarja joita myydään kaikkiin henkilöautoihin mm. motonetissa itse ostin Lidlistä. Laitoin tuota kokolattiamatoa myös hytin sisääntulo astimille siihen oven sisäpuolelle parilla ruuvilla kiinni (helppoa ottaa mattojen perusteellisempaan puhdistukseen/ pesuun irti)
Maton kustannus oli kokonaisuudessan 50 euroa + pikkumattosarja 7euroa vaahtoeristematto n.30 euroa (3kpl)
Kirjoittanut: MatsOnni
« : 15.01.2012 kello on 17:03 »

Tuo Noise Killer on mulle tuntematon tuote, kiitos vihjeestä. Jotain tuon tapaista kaipailin!