Kirjoittanut: Antza0
« : 15.02.2019 kello on 11:24 »Lisää tyhmiä kysymyksiä...
Tyhmiä kysymyksiä on paljon harvemmassa kuin tyhmiä vastauksia. Tääl saitilla tuntuu joskus siltä, että jotkut on oikein kunnia-asiakseen ottanu moisen vastailun.
Mistä tietää, että auto on märkä ja homeinen? Hajusta tietysti, mutta onko joku kohta, mitä pitää syynätä erityisen tarkasti?
Homekoira tai home-yliherkkä kaveri ovat aika vahvoja indikaattoreita. Mustat pilkut yleensä ennustaa alkavaa homeongelmaa, voi toki olla vaan huonosta syyssiivouksestakin johtuvaa. Mut jos on musta surureuna esim kattopahvin reunasta etenemässä, niin ei ole enää siivousjuttu. Aukkojen (ala-) reunat ja etenkin katon luukut ja saumat on niitä riskipaikkoja. Monessa vehkeessä on sisäpintana kovalevy, se imee vettä ja turpoaa. Pullistumia voi painella, jos on sienimäinen fiilis ni todnäk märkä. Jos on kuiva ja enintään naksuu, niin todnäk liimaus vain irti tjms.
Jos on läpimärkä ja kylmä rakenne, niihin kohtiin kondensoituu mieluusti sisäilman kosteus, kun lämmöt on ollu hetken päällä. Syksyllä kattelin yhtä autoa, mis sisältä märästä takaseinästä paistoi märät rangat kondensoituneina raitoinakin, ku lämmöt oli ollu jonkun aikaa päällä. Oli toki pullistunutkin, eli ns. varma tapaus. Ikävä kyl, se integroitu kerrossängyillä olis ollu meille just passeli. Myös askelen alla joustava tatamin oloinen lattia voipi olla märkä.
Kosteusmittareita saa erilaisia, mut noissa on sit myös käyttökokemusta tarpeen, eli ei ihan ongelmaton ratkaisu.
Onhan noita, jos useampi kohta ja seikka herättää epäilystä, niin sitä suurempi riski.
Miten mä tarkistan, että "lämmitys pelaa kunnolla"? Onko se kunnossa jos pyydän laittamaan sen päälle ja jostain alkaa puhaltaa lämmintä? Vai onko jotakin muuta mitä pitää kuunnella/katsella/tökkiä?
Hiukan hidas homma testata. Lämpän pitäisi käynnistyä aika nopsaan kylmänäkin, ja sit lähteä lämmittämään. Puhallin/pumppu pitää myös toimia. Lämppä ei saa sammua ittekseen ennenku termari sen sammuttaa. Jos on eri tehoja, kaikkien pitäisi toimia. Ja kun on hetken ollu pois päältä, pitäisi lähteä myös huoletta uusiksi käyntiin. Palaneen käryä voi tulla hetki, etenkin ilmalämpästä, jos ei ole hetkeen käytetty. Loppunee kun on hetken ollu lämppä täysillä ja luukut auki.
Sähkövastus on hiukan hankalampi, varsinkin eri tehojen varmistaminen. Vanhemmissa Truma-malleissa noit harvemmin kyl onkaan.
Saakohan jostain vuokrata "katsojaa" mukaan koeajolle?
Josko käyttäjällä on tiedossa paikkakunta, ja kuulostaa tolkulliselta, niin ehkä sit uskaltais vaikka yv:nä kysyä apuja. Jos sit aikataulut jne sattuis vaikka sopimaan. Toki kannattaa varautua, et netti-imago ja se IRL olemus voi olla aika erilaisia. Eipä meikiskään ole noin sliipattu kuin avatar-kuvassa.
Ja vastuu hankinnasta jää aina lopulta kuitenkin ostajalle ittelle. Useampi silmäpari ja nenä toki aina tutkii tarkemmin.
Toiveissa olisi sellainen mikä....
-on pienikokoinen (pakettiautoon tehty)
-on ajossa perusturvallinen lapsille
-käynnistyy eikä jätä ihan heti tien poskeen
-ei tarvitse mitään jättimäisiä remontteja moottorin tm. suhteen
-ei tarvitse helmapeltien tm. hitsaamista
Hyviä pointteja, tosin kyllä osin toistensa vastaisia. Esim paku-pohjaisuus tarkoittaa et potentiaalisesti ruostuvia helmapeltejä on enempi kuin alustan päälle rakennetussa as-autossa. Toisaalta alustan päälle rakennetut on sit yleensä kaikki karvan leveämpiä ja enemmän tai vähemmän pitempiäkin.
Ja noi ehdot menee enempi tapauskohtaisesti ku mallikohtaisesti, joten eipä tässä oikein mitään yhtä varmaa vaihtoehtoa voi tuputtaa.
Mitoista korkeus on muuten yks pointti kans, kaikki paku-pohjaisetkaan ei mahdu parkkihalleihin. Saati sit alkovi-mallit. Mut onhan noita parkkipaikkoja ulkonakin.
Sisustuksen ja mukavuusvarustelun osalta saa olla jättiremontti, se ei haittaa kunhan perustus on sellainen, mihin kannattaa lähteä rakentamaan. Tiedän, että on iso homma, niin en haluaisi rakentaa työllä ja tuskalla autoa, mikä sitten leviää ennenkuin pääsee pihasta ulos.
Jos tarkoitus on reissata jo ens keväällä tai ees kesällä, niin remonttien kanssa tulee todnäk kiire. Ehkä sitten se eka kesä kuitenkin lainavehkein?