Kirjoittanut: Haoltu
« : 27.07.2018 kello on 00:03 »Lataat niin kauan kunnes akun latausjännite on noin 14,4-14,7 volttia.
Selvä. Kiitos mjo3340.
Kirjoittanut: Haoltu« : 27.07.2018 kello on 00:03 »Lataat niin kauan kunnes akun latausjännite on noin 14,4-14,7 volttia. Selvä. Kiitos mjo3340. Kirjoittanut: mjo33400« : 26.07.2018 kello on 22:53 »Lataat niin kauan kunnes akun latausjännite on noin 14,4-14,7 volttia.
Kirjoittanut: Haoltu« : 26.07.2018 kello on 22:36 »Latausjännite on eri kuin lepojännite. Aloitin latauksen 12,2 voltista älylaturilla. 2 kpl:tta (rinnankytkentä) 100 AH:n akkuja. Noin 15 tunnin jälkeen latauslukema näytti 13. 6 volttia ja yön jälkeen 12,6 volttia. Tänään oli edelleen latauksessa noin 5 tuntia. Loppulukema oli 14,1 volttia. Aamulla tiedän paljonko on yön yli lukema. Mietin vaan, kuinka kauan täytyy ladata ennen kuin akut ovat täynnä? (Molemmat akut ovat huoltovapaita) Luin smy:n linkin, akun kunnon tarkistaminen. Kirjoittanut: ktako« : 26.07.2018 kello on 20:05 »Ampeerimittari pitää laittaa virtapiiriin väliin (=lyödä johto poikki ja jatkaa johto mittarilla, ehkä parempi avata joku liitos)Pihtivirtamittarikin on keksitty. Kirjoittanut: Aakku« : 21.06.2018 kello on 07:04 »startatessa akun jännite tippuu noin 10v, ja on ihan ehjä akku. onko nyt ylireagoitu jännitteen alenimisen takia? ei sinulle aakku.Eberin käynnistys ja sammutus vie myös tosi alas jännitteen... Tuollainen kohtuukuntoinenkin akku voi mennä vaihtoon, kun ei riitä potkua Eberin käynnistykseen, vaikka akku muuten olisikin vielä ok. Kirjoittanut: volvo« : 20.06.2018 kello on 23:21 »Latauksessa 14,7 V ja aamulla 12,7 V ....startatessa akun jännite tippuu noin 10v, ja on ihan ehjä akku. onko nyt ylireagoitu jännitteen alenimisen takia? ei sinulle aakku. Kirjoittanut: Aakku« : 20.06.2018 kello on 23:06 »Latauksessa 14,7 V ja aamulla 12,7 V ....
Silloinhan akku lienee täynnä. Kirjoittanut: Mautoilija« : 20.06.2018 kello on 22:46 »smy:n linkittämän sivun taulukko kannattaa pistää muistiin. Itse en anna akkujännitteen mennä alle 12V.
Virran mittaus: Vaihdetaan (yleensä)punaisen johtimen paikkaa mittarissa liittimeen jossa lukee 10ADC(tasavirta). Musta on aina COM. Valitaan valitsimesta vastaava alue. Katkaistaan virtapiiri, helpoin tapa on ottaa sulake irti. Laitetaan mittajohtimet sulakkeen liittimille. Jos mittari näyttää miinuslukemaa, mittajohdot ovat väärinpäin. HUOM!: Virtamittauksessa tulee olla käsitys mikä virta voisi olla. Jos virta on liian suuri, mittarilta palaa sulake tai mittari voi särkyä. Huonosti ohjeita löytyy, tuossa jotain: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/mekaniikka_y1_yleismittarit_ja_niiden_kaytto.html Kirjoittanut: smy« : 20.06.2018 kello on 22:33 »miten virta mitataan? käytännössä yleismittarilla? Ampeerimittari pitää laittaa virtapiiriin väliin (=lyödä johto poikki ja jatkaa johto mittarilla, ehkä parempi avata joku liitos) Tuossa aika hyvä periaatekuva: http://2.bp.blogspot.com/-ADVgiCDariY/TuoXYsJ3_gI/AAAAAAAAFRM/yuyRAYR84zs/s1600/DC-moottorin%2Bvirran%2Bmittaus.JPG Kirjoittanut: volvo« : 20.06.2018 kello on 22:31 »Miten totesit varauksen purkautumisen? Jos jänniteestä, mistä mihin jännite putosi?miten virta mitataan? käytännössä yleismittarilla? |