Kirjoittanut: Aakku
« : 24.07.2018 kello on 19:36 »Mulla on noita BMP robottivaihteistoja henkilöautoissa...
Mietin aikoinaan enemmänkin painelaakerin sielunelämää.
Jos verrataan robottia manuaaliin, niin risteyksessä manuaalissa kytkin on pohjassa ja vaihde päällä. Silloinhan kuivavoideltu painelaakeri on kovilla.
Kysyin huollossa, mitä tapahtuu painelaakerille, jos jätän robotillisen auton käymään vaihde päällä. Jostain tehtaan ohjeistuksista luimme, että se siirtää vaihteiston vapaalle tietyn ajan kuluessa. Sen huomaa siitä, kun pitkän seisotuksen jälkeen kaasua painettaessa kuuluu ehkä napsahdus ja pieni nykäisy. Vaihde siirtyy silloin takaisin päälle. Luistatus tapahtuu käsittääkseni sähköisellä painelaakerilla, joka on hieman tunnottomampi, kuin manuaalikäyttöinen. Mikäli nykii, niin vaatii sopeuttamista.
Uudemmissa ETG roboteissa on keinotekoinen ryömintä nykyisin, jonka toiminnasta en tiedä.
Itseäni kiinnostaisi Ducaton 3 Litrainen automaatti. Kokeilin 3 Litraista manuaalia ja se ei tuntunut kovin pehmeältä ajettavalta. Ehkä käytin liikaa kierroksia.
Mietin aikoinaan enemmänkin painelaakerin sielunelämää.
Jos verrataan robottia manuaaliin, niin risteyksessä manuaalissa kytkin on pohjassa ja vaihde päällä. Silloinhan kuivavoideltu painelaakeri on kovilla.
Kysyin huollossa, mitä tapahtuu painelaakerille, jos jätän robotillisen auton käymään vaihde päällä. Jostain tehtaan ohjeistuksista luimme, että se siirtää vaihteiston vapaalle tietyn ajan kuluessa. Sen huomaa siitä, kun pitkän seisotuksen jälkeen kaasua painettaessa kuuluu ehkä napsahdus ja pieni nykäisy. Vaihde siirtyy silloin takaisin päälle. Luistatus tapahtuu käsittääkseni sähköisellä painelaakerilla, joka on hieman tunnottomampi, kuin manuaalikäyttöinen. Mikäli nykii, niin vaatii sopeuttamista.
Uudemmissa ETG roboteissa on keinotekoinen ryömintä nykyisin, jonka toiminnasta en tiedä.
Itseäni kiinnostaisi Ducaton 3 Litrainen automaatti. Kokeilin 3 Litraista manuaalia ja se ei tuntunut kovin pehmeältä ajettavalta. Ehkä käytin liikaa kierroksia.

