rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Aakku
« : 24.07.2018 kello on 19:36 »

Mulla on noita BMP robottivaihteistoja henkilöautoissa...

Mietin aikoinaan enemmänkin painelaakerin sielunelämää.
Jos verrataan robottia manuaaliin, niin risteyksessä manuaalissa kytkin on pohjassa ja vaihde päällä. Silloinhan kuivavoideltu painelaakeri on kovilla.
Kysyin huollossa, mitä tapahtuu painelaakerille, jos jätän robotillisen auton käymään vaihde päällä. Jostain tehtaan ohjeistuksista luimme, että se siirtää vaihteiston vapaalle tietyn ajan kuluessa. Sen huomaa siitä, kun pitkän seisotuksen jälkeen kaasua painettaessa kuuluu ehkä napsahdus ja pieni nykäisy. Vaihde siirtyy silloin takaisin päälle. Luistatus tapahtuu käsittääkseni sähköisellä painelaakerilla, joka on hieman tunnottomampi, kuin manuaalikäyttöinen. Mikäli nykii, niin vaatii sopeuttamista.
Uudemmissa ETG roboteissa on keinotekoinen ryömintä nykyisin, jonka toiminnasta en tiedä.

Itseäni kiinnostaisi Ducaton 3 Litrainen automaatti. Kokeilin 3 Litraista manuaalia ja se ei tuntunut kovin pehmeältä ajettavalta. Ehkä käytin liikaa kierroksia.
Kirjoittanut: MatsOnni
« : 24.07.2018 kello on 19:14 »

Niiiii'in, ei se nyt aina pystymisestäkään ole kiinni. Matkailuauton valinta on monen tekijän summa. Nyt kun olen tuolla runsaat 20t km ajellut niin en kyllä manuaaliinkaan haluaisi palata. Olettaen että kestää ja toimii kuten tähänkin saakka.

Mutta ennenkuin menee normaaliksi eipäs/juupas hommaksi niin minä sain sen tiedon, mitä hain ja päätän omalta osaltani tähän.
Kirjoittanut: armas ujomieli
« : 24.07.2018 kello on 19:12 »

En ole kokeillut mutta luulen että perinteinen momentinmuuntimelli nen olisi seuraavassa autossani. Harmi että tarjontaa ei liiemmälti ole. Henkilöauto puolella olen ajanut automaatilla ikäni.
Kirjoittanut: Humppeli 1
« : 24.07.2018 kello on 19:02 »

Mulla ei ole muuta kokemusta Ducaton robottivaihteesta, kuin yksi koeajo. Sillä myyjä sanoi, että auto ei lähde liikkeelle kuten oikea automaatti tekisi. Olin sen jo itsekin huomannut. Siitä päättelen, että robotti ei luistata paikalla ollessa kytkintä, vaan nostaa sitä vasta kaasua painettaessa.

En halunnut sitä autoa, koska en tykännyt robotin käyttämistä liian pienistä moottorin kierroksista.


Sama homma olen kokeillu robotti fiattia,jos en pysty ostaan oikeaa automaattia niin ajan manuellilla ;D
Kirjoittanut: MatsOnni
« : 24.07.2018 kello on 19:01 »


En halunnut sitä autoa, koska en tykännyt robotin käyttämistä liian pienistä moottorin kierroksista.

Olet oikeassa, vaihtaa kyllä hämmentävän pienillä kierroksilla. Samoin vakkarilla vaihtaa kutosen jossain 1800 r/min paikkeilla. Jos ei käytä vakkaria niin on oppinut korkeampiin kierroksiin ja vitonen pysyy pidempään.

Polttoaineenkulutus on tippunut n. litran/100km verrattuna edelliseen, jossa oli sama moottori, suht samat mitat ja paino, mutta käsivalintainen vaihteisto.
Kirjoittanut: seppoko
« : 24.07.2018 kello on 18:56 »

Mulla ei ole muuta kokemusta Ducaton robottivaihteesta, kuin yksi koeajo. Sillä myyjä sanoi, että auto ei lähde liikkeelle kuten oikea automaatti tekisi. Olin sen jo itsekin huomannut. Siitä päättelen, että robotti ei luistata paikalla ollessa kytkintä, vaan nostaa sitä vasta kaasua painettaessa.

En halunnut sitä autoa, koska en tykännyt robotin käyttämistä liian pienistä moottorin kierroksista.
Kirjoittanut: MatsOnni
« : 24.07.2018 kello on 18:24 »

Juups, tuohon paikalaan pysymiseen ylämäessä kaasua painamalla riitti meikäläisenkin päättely, mutta lähinnä kiinnosti paikallaan, tasaisella jarrupoljin pohjassa, tyhjäkäynnillä seiominen. Ajattelin että jos olisi parempi heittää keppi N-asentoon, mutta jatkan kuten tähänkin saakka, vain pitemissä seisokeissa olen siirtänyt vapaalle.
Kirjoittanut: Oulaa
« : 24.07.2018 kello on 17:10 »

Kun paikallan ollessa painat jarrua on kytkin auki.
Tämän vuoksi ei pidäkkään robottivaihteistoll a pitää autoa paikallaan kaasulla ylämäessä niin kuin automaattivaiheilla voi.
Sun perutus oli hiljaisempaa kuin pakilla olisi tyhjäkäynnillä auto mennyt niin se robotti luistatti kytkintä ihan samoin kuin ihminenkin olisi tehnyt.
https://frantic.s3.amazonaws.com/deltafi/2015/05/Fiorino-Comfortmatic-vaihteisto_kayttoohjekirja.pdf
Kirjoittanut: MatsOnni
« : 24.07.2018 kello on 16:03 »

Toistaiseksi tyytyväinen nykyisen kulkimen robottivaihteistoon, mutta mielenkiinnosta kysymys sen toiminnasta.

Jouduin peruuttelemaan metsätiellä n. 100m matkan varovasti hiipien kivien, monttujen yms. yms. takia. Loppupätkällä alkoi tuntua vaunuvedon ajoilta tuttua kytkimen hajua. Siitä tuli mieleeen, että luistattaako robottivaihteisto kytkintä esim. liikennevaloissa tyhjäkäynnillä seisoessa, jos vaihde on päällä? Tai onko siellä joku sensori(?), joka "nostaa" kytkimen kun kierrokset nousevat, vai miten se toimii?