Kirjoittanut: MM
« : 9.05.2018 kello on 17:45 »Asia on järjestyksessä ja matkamittari pelaa taas.
Kirjoittanut: MM« : 9.05.2018 kello on 17:45 »Asia on järjestyksessä ja matkamittari pelaa taas.
Kirjoittanut: Matti Mikkonen« : 7.05.2018 kello on 10:09 »Anteeksi vanhan aiheen nosto, mutta olisiko sinulla , velnum, tahi jollakin muulla rikkinäisen laatikon tai perän haltijalla myydä nopeusmittarin vaijerin käyttövaihteen matopyörää, jota ei enää esim. Tamgearsílta saa. Auto on Ducato -90 2,5 TD Maxi 16 tuuman pyörillä, mutta mikä tahansa välitys käy, kun tuossakin mittarivirhe on 10 % liikaa näyttöä. Tai antaa vinkkiä korjaamoista, joissa rikkinäisiä laatikoita voisi olla.
Jouduin ottamaa vaihdelaatikon irti silmälaakerin jumiuduttua, mutta kytkimessä oli sitten muutakin, kuten yksi vaimennijousi irti rikkoutuneesta pesästä ja painelaakeri jumissa liukuputkessa töhnän takia. Mittarin käyttöpyörä nousi matkamittarin vaijerin mukana enkä sitä heti pelastanut ja niinpä se laatikkoa ja vetoakselita irrottaessa oli pudonnut pihan sepeliin eikä löydy. Painelaakeri ilmeisesti jumittui, kun tammikuisessa käynnistyksessä nokkahihana hyppäsi pumpun pyörällä kaksi hammasta ja jouduin jättämään sen maalle ja vian keksiminen ja korjaus kesti matkan päästä kuukausia. Kiristinrullan laakeri oli hajonnut hieman alle 90 000 km. Motonetin laatusarja ja liikkeessä vaihdettu. Viitosen rattaita oli tarkoitus katsella, mutta kun remontti tuntui paisuvan ja vaihdelaatikon öljynvaihdossa ei magneeteissa ollut kuin hieman hienoa metallia, ja kun vikaa ei varsinaisesti ole ollut, en kuitenkaan laatikkoa avannut. Vetoakseleiden sisemmät maljat vaihdoin puolelta toiselle. Matti nolla neljä nolla 5419897 matmik miukumauku saunalahti.fi Kirjoittanut: velnum« : 22.09.2016 kello on 13:28 »tervehdys .Mjerica
Tosiaanki jää muistin varaan ,Itse ainakin minun kannattaisi kuvata kaikki remontit olisi helpompi jälkikäteen tarkasetella asioita. Tarkennusta ylläolevaan kirjoitukseen. Kokosin vaihteiston useammasta lootan sisuskaluista. Vaihdoin tosiaankin koko vetopyörästön perämurikan kokonaisena. virheellisesti kirjoitin että vaihdoin pelkään nyt kruunu, mikä tietysti joissakin tapauksissa on täysin mahdollista. Tilanne oli seuraavanlainen entinen oli 13/62 nyt 13/68 vaihdon jälkeen. Näköjään löytyy seuraavat käyttö kelpoiset mielestäni variaatiot. 12/62 ,13/62 13/68 , 13/73 ja sokerina pohjalla 13/83 olisi mielenkiintoista nähdä käytännössä minkälaiset rakenteelliset fyysiset muutokset perämurikkaan on ja tulee noitten välityksen muuttamisesta. Laiton jälkeen tuli vitonen huomattavasti käyttökelpoisemmaks i matka-ajossa, koska näin ollen vitonen muuttunut matkaajossa selvästi pienemmäksi todellinen käyttökepoinen moottorin vääntöalue km meni alemmaksi ,itsellä kun ei oo kiirettä reissatessa järjestely käy vallan mainiosti itselleni Kirjoittanut: Mjerica« : 22.09.2016 kello on 05:52 »Tosiaan , "corona", kuulosti tuo "kruunu" hieman oudolta. Pitänee kerrata
Italian kurssia... Vaan täytyyhän tuo mennä aina vastaavan pienen vetopyörän eli käytännössä toisioakselin kanssa. Tarkoititko että vaihdoit noin vain rattaan toisen parin? Kirjoittanut: velnum« : 21.09.2016 kello on 20:53 »Fiat Ducato /90 Ykkös alustainen,vetopyörästön kruunun vaihto 68 hampainen.Vaikutti selvästi kierroksiin 10km loppuu huippu nopeuteen alaspäin.
viitosvaihde tuli huomattavasti käyttökelposemmaksi .Koska moottori vitosen vääntö alue alkaa nyt muutoksen jälkeen 83km -95km optimaalinen käytössä kun autollani voi hyvin käytää matkanopeutta hyvin nyt 80-90 . Vetopyörästö kruunua löytyy myös 83 hampaisena. Mikä olisi mielestäni kokeilun arvoinen, koska vitonen olisi huomattavasti tiheämi käytössä.Alla olevasta talukosta näkyy ducaton valmistamat ja käyttämät kruunut. |