rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: mjo33400
« : 24.04.2018 kello on 11:41 »

Jos halutaan että ohjauspaneelin mittaristo näyttää oikein niin säädin kytketään EBL:n, siellä sisällä se suntti on. Suoraan akkuun kytkettäessä virtämittari ( vaunun ohjauspaneelin ) ei näytä oikein.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 24.04.2018 kello on 10:40 »

Kun sen kytkee EBL:n kautta kulkemaan, niin sähkö menee sinne minne sitä tarvitaan, eikä kierrä akun kautta.
Eli vähemmän häviötä.

Mitä tarkoitat 'akun kautta kiertämisellä'?
Jos siihen akun napaan tuo sähvöä, niin se menee joko akkuun tai kulutukseen.
Kirjoittanut: "Masi"
« : 24.04.2018 kello on 09:33 »

Minulle taas alalla oleva ammatilainen kertoi, että paras latausteho saadaan kun johdot vedetään säätimeltä suoraan akulle tai akuille, saadaan vähemmän häviöitä kun ylimääräiset kilkkeet jää välistä pois..

Juuri noin eli saadaan akulle maksimi virta, mutta kun akku jää pois, niin saadaan käyttöön suoraan maksimi virta.
Se akun kautta kierto ottaa osansa pois virrasta.
Eli jos käyttää päivä aikaan sähköä, niin EBL:n kautta, mutta jos haluaa akkua täyttää, niin suoraan.
Molemmissa on puolensa, tosin jos kytketään EBL:n ja hupiakut täyttyy, alkaa auton kun täyttö.
Eli jos matkailulaite seisoo pitkiä aikoja, niin ei tarvitse miettiä onko auton akussa virtaa vai ei.
Sopii hyvin tälläiselle laiskalle ukolle joka ei turhan takia kaapeleita virittele ;)
Kirjoittanut: juzzi
« : 24.04.2018 kello on 09:21 »

Kun sen kytkee EBL:n kautta kulkemaan, niin sähkö menee sinne minne sitä tarvitaan, eikä kierrä akun kautta.
Eli vähemmän häviötä.
Ja samalla se myös yllä pitää pidemmissä seisonnoissa auton puolen akkua.
Eli keskuksen kautta jos haluaa täyden hyödyn.
Jos haluaa vain täyttää hupiakkuja niin sitten suoraan.

Minulle taas alalla oleva ammatilainen kertoi, että paras latausteho saadaan kun johdot vedetään säätimeltä suoraan akulle tai akuille, saadaan vähemmän häviöitä kun ylimääräiset kilkkeet jää välistä pois..

Mikäli haluaa ladata hupi- ja autonakkua, niin kannattaa hankkia dual säädin. Itselläni oli mautossa sellainen ja hyvin toimi.

Itse en ole ammattilainen, joten toistan opetettuna apinana kuulemaani  :D Eiköhän molemmat tavat toimi.

https://www.ebay.com/itm/20A-12V-Dual-Battery-Charger-Controller-Solar-Panel-Regulator-LED-Display/173250982144?hash=item2856903100:g:5CQAAOSwjrlawz9y

https://www.ebay.com/p/VOTRONIC-MPP-250-Duo-solar-Laderegler-250w-12v-15a-1715/2254481393?iid=121591037216&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D50999%26meid%3D94a89f51a2e446fb9001f46c2b518d36%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D3%26mehot%3Dag%26sd%3D252426068195%26itm%3D121591037216&_trksid=p2047675.c100005.m1851

https://www.ebay.com/itm/PROFI-Solar-Laderegler-Dual-Solarladeregler-12V-M174-Solarpanel-Akku-SCHUTZ/252426068195?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D50999%26meid%3Dac5d969f07b842b69e3edbc33cb93549%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D1%26sd%3D173250982144%26itm%3D252426068195&_trksid=p2047675.c100005.m1851




Kirjoittanut: kaiper
« : 24.04.2018 kello on 09:05 »

Jatkuu eli tuon mukaan noita paneeleita mahtuu EBL 101:een 2 kappaletta.
Kirjoittanut: kaiper
« : 24.04.2018 kello on 09:03 »

Kiitos vinkeistä. Kumpi paneelien kytkentätapa  kestää paremmin varjostusta sarja vai rinnakkaiskytkentä?


Sitten tämmöinen kysymys?
"Mutta jos paneleita on reilusti ei voi lainkaan käyttää EBL:a koska siihen ei saa lykätä kuin 18A virtaa. Sulake on 20A."

Electrical Characteristics
Values at Standard Test Conditions STC (Air Mass AM1.5, Irradiance 1000W/m², Cell Temperature 25°C)
Max Power Pm W) 140 Cell Efficiency %) 16.30
Max Power Voltage Vm (V) 22.0 Module Efficiency %) 13.90
Max Power Current Im (A) 8.25 Maximum System Voltage (V) DC 1000 (TÜV)
Open-Circuit Voltage Voc (V) 18.2 Power Tolerance % +-3
Short-Circuit Current Isc (A) 7.69 Series Fuse Rating (A) 12
Kirjoittanut: "Masi"
« : 23.04.2018 kello on 17:40 »

Kun sen kytkee EBL:n kautta kulkemaan, niin sähkö menee sinne minne sitä tarvitaan, eikä kierrä akun kautta.
Eli vähemmän häviötä.
Ja samalla se myös yllä pitää pidemmissä seisonnoissa auton puolen akkua.
Eli keskuksen kautta jos haluaa täyden hyödyn.
Jos haluaa vain täyttää hupiakkuja niin sitten suoraan.
Kirjoittanut: juzzi
« : 23.04.2018 kello on 17:35 »

Vedä säätimeltä BL6:seen. 1 on miinus ja 3 on plus.

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

 

Nykyään kun on vaunu, niin ei tarvitse moista boksia edes ihmetellä  :D

Autossakin silti vetäisin suoraan säätimeltä akulle. Menee koko matkan saman vahvuisella piuhalla.

Kirjoittanut: mjo33400
« : 23.04.2018 kello on 15:54 »

Ok siis lataussäätimeltä voi ebl:ään vetää piuhat.

Vedä säätimeltä BL6:seen. 1 on miinus ja 3 on plus.


Kirjoittanut: juzzi
« : 23.04.2018 kello on 15:21 »

Ei siellä säädintä ole, vain liitäntäpaikka, josta aurinkosähkön saa sisään.

Ok siis lataussäätimeltä voi ebl:ään vetää piuhat.