Kirjoittanut: 88k5
« : 19.02.2018 kello on 17:56 »Tuskin oli, kun 16 km matkalla on 3 risteystä ja saa päästää koko ajan 80 km/h. Ei vaan ehtinyt lämpenemään kokonaan siinä 10-15 min aikana, minkä työmatka kesti.Kerroitkin tuossa edellä mikä vaikuttaa merkkien väliseen vertailuu - automaatti. Se varsinki kaupunkiajossa linkoaa mehua lämmöksi. Jos sulla on mahdollisuutta katsoa automaatin ö-lämpöä ajossa OBD:n kautta esim. tai sille ihan oma mittarimittaristoss a (kuten mulla isossaFordissa), näet että loota saavutta aika pienellä ajolla normilämpönsä vaikka moottorilämpö vielä pohjalukemissa.
7 vuotta tullut ajettua Volvolla samaa reittiä, jos vikaa olisi ollut, niin eiköhän se olisi tuona aikana ilmennyt. Näin se vain oli. Pahveja piti aina talvella nokalle viritellä, että sai vähän paremmin lämpenemään.
Mitä nopeampaa moottori lämpenee sitä enemmän se tarvitsee energiaa. Mersun 220 diesel vie automaattina ehkä sen litran sadalla enemmän, kuin Volvo manuaali v70 D5. Tehot oli samansuuntaiset.
Moottorin lohkon koko ja sylinterien määrä vaikuttaa myös lämpenemiseen. Volvossa 5 syl ja Mersussa 4 syl. Joten koneen massa on Mersussa pienempi.
Nämä yhdessä vaikuttaa koneen lämpenemiseen, kuten myös päästöihin.
Ja mitä päästö huijaukseen tulee, niin en pidä mersua syyttömänä. Korjatkoon virheensä jos ovat huijanneet. Päästöjä syntyy kun dieseliä kuluu.
Syykin on aika selvä: tomaattimehuille liki joka merkillä on lämmönvaihdin (vesi-öljy), ehkä vielä vetureiden vaatima (öljy-ilma) lisäkuuleri.. tuon lämmönvaihtimen on tarkoitus lämmittää ja jäähdyttää (hieman).
Ja kun kitkasta saadaan lämpöä, on sekin suoraan polttoaineesta otettua