. Autossa on kuitenkin myös Eberin sisätilanlämmitin, joka on kytketty starttiakkuihin (starttiakku 2x 60ah 12V).
Senhän tietysti vaihdat hupipuolelle.
.Haluaisin kytkeä sähköt niin, että ajaessa moottorin laturi lataisi sekä starttiakkua ja hupiakkuja, ja toisaalta pidemmällä parkkeerauksella voisin ladata aurinkopaneelista myös starttiakkuja joita Eber ja kattovalot käyttävät.
Tarvitset erotusreleen, joka kytkee latauksen automaattisesti myös hupipuolelle. Sellaisen saa muutamalla kympillä.
Jos maksat enemmän, saat sellaisen, joka kestää vaikka starttivirran ja voit syöttää tarvittaessa apuvirtaa käynnistykseen.
Ja latauksenkin saat sinnepäin.
Entäs aurinkopaneelilatau s sitten? Lataussäätimenä mulla on SolarXon 10A säädin. Pitäisikö tämän lataus erottaa muusta aurinkosähkö-paketista kytkimellä, niin ettei sähkölaitteet syö myös starttiakkuja tyhjäksi?
Aurinkosähkön voit kytkeä suoraan säätimeltä hupiakkuun, jota se sitten lataa.
Entäpä voisiko kaiken tämän tehdä yhdellä virtakaapelilla ja muutamalla kytkimellä? Toisaalta latausjohto moottorista hupiakkuun pitää ilmeisesti olla luokkaa 10mm paksua, kun aurinkopaneelin latausjohdoksi riittäisi 2,5mm.
Jos siellä on pelkkiä kytkimiä, joku on aina väärässä asennossa...
Latausjohdon paksuus riippuu siitä, minkälaisia virtoja ja mihin suuntaan siellä kulkee.
Pelkälle lataukselle riittää esim. 6mm2.