rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: palokurki
« : 5.10.2017 kello on 11:38 »

Aiheen aloittajana kommentoin alkuperäistä vikaani.
Kulkineen sain eilen Eberi-huollosta. Selvisi muutamia asioita. Itse Eberi siis sijaitsee MB316:ssa vasemman ajovaloumpion takana. Varsinainen vika oli se, että jokin piuhoista, ilmeisesti virtajohto oli syöpynyt poikki.
Vikakoodina oli ainakin se, että se on käynyt joskus liian kuumana johtuen puutteellisesta nestekierrosta.
Neuvona oli, että jos lämmitin pyörii ajon aikana ja moottori sammutetaan, niin kannattaa kääntää lämmönsäätövivut täysin auki eli sinne punaisellle. Näin venttiilit eivät jää liian pienelle tai jopa kokonaan kiinni ja lämmitin lämmittää suurempaa vesimäärää. Järkeenkäypää ja monelle tuttua juttua.

Minun lämmitin oli myös kytketty hooposti, eli se lähti aina päälle kun auto käynnistetään. Lämpimällä syyskelillä venttiilit ovat helposti jääneet kiinni ja alkaa vikaa herjaamaan. Moinen kytkentä aiheuttaa myös turhia käynnistyksiä, jolloin palopesä ei pääse tarpeeksi kuumaksi ja laite karstoittuu.
Asentaja kytki toiminnon pyynnöstäni pois päältä ja ohjaan sitä nyt sillä kellokytkimellä tarvittaessa.
Samalla tehtiin huolto, joka kuulemma oli jo paikallaan, sillä joku sihti oli jo aikas kulunut.

Koko setti maksoi 330 euroa.
Kirjoittanut: 88k5
« : 22.09.2017 kello on 09:35 »

Yleensähän se auton oma puhallin kytketään siten, että vedenlämpötila ohjaa; esim. HYDRONIC D 5 W S_; Vehicle blower
On 30 °C / Off 20 °C.
Niissä malleissa, joissa on puoliteho / kesäkäyttö puhallus, auton puhallin yleensä käynnistyy heti..

Mutta mikään ei estä kytkemästä puhaltimen relettä niin, että se vetää samantien kun lämppärin laittaa tulille.

Auton oma lämppärin puhallin voidaan kytkeä  niin, että auton oma lämppärikytkin 0-I-II-III-jne (vanhemmissa autoissa yleistä) vaikuttaa samalla tavalla lisälämppärin toimiessa (auton virrat pois päältä). Uudemmissa autoissa, joissa autom. ilmastointi/lämm., yleesnä lisälämppäri ohjaa auton puhaltimen moottoria oman sarjavastuksen kautta. Voi olla, että puhallinnopeus on pieni (vääräarvoinen vastus). Itse olen laittanut halpaa 0-I-II-III vastuksellista kytkintä (~10€ vs. 70€ kiinteä w/e vastus) konehuoneeseen (lankavastukset kuumenee aika paljon) - eli nopeus esivalittavissa. Jos autosta laittaa virrat päälle, niin sitten tottelee automatiikkaa..

E: niin, tietty OE versioissa (can/k/W-bus) auton älyllä toi lämppäripuhaltimen ohjaus on voitu toteuttaa ihan miten vain. Can-väylän volvossa olen tavannut puhaltimen pyör.nop. säätöä eberikäytöllä, gm (saab) painoksissa en (pl. pyörimisnopeuden esivalinta asetuksissa). Kaikki mahdollista (ettei joku kohta ilmoita..  :-\). Volvoissa yleensä ajoonlähtöaika laitettaan ajastukseen, Ecu miettii ulkoilmalämmön mukaan kuinka aikaisin löpöpoltin startataan..

Järjetön asennus.
Imuputki voi tyhjentyä pitkällekin ja sitten vasta X:säs käynnistys onnistuu.

Väite, että putki ei saa olla pohjalla, ettei lämmitin tyhjennä tankkia, on puppua.
Tuntikulutus on niin vähäinen, jottei sillä viimeisellä tipalla enää pääsisi huoltikselle.
Samaa selitystä olen kuullut kun aiemmin oli aika yleistä kytkeä E/W T-haaralla pumpun paluulinjaan (lähelle tankkia). Bensavehkeissä paluu yleensä tulee tankin laippaa, siksi ei ole toimiva, mutta diesel vehkeissä paluuputken pää tankissa on lähellä imupuolen sihtiä - talvikäyttöä ajatelle, sulatteelee parafiinikiteitä. Varttitankki on silloin yleensä imurajana - tietty hölmöä vetää sitten ilmaa kiusaksi ja monta turhaa epäonnista starttia..
Kirjoittanut: SFC52815
« : 22.09.2017 kello on 08:23 »

Puhaltaako puhallin millä tahansa nopeudella ja sillä nopeudella mikä on valittu vai onko alussa kuin lehmän hönkäys olipa nopeudeksi valittu mikä tahansa ? Ducatossa webaston päälle laitto tekee sen että puhallin ei pyöritä suurimmalla nelosnopeudelle lainkaan, suuresta sähkönkulutuksesta johtuen.

Kojetaulusta on puhallin nollassa. Puhaltaa varmaan arviolta nopeudella 1 tai 2 (0-4 asteikot)

TERO
Kirjoittanut: ihaa
« : 22.09.2017 kello on 08:02 »

auton lämppärin puhallin alkoi pyöriä hitaalla voimakkuudella.

TERO

Puhaltaako puhallin millä tahansa nopeudella ja sillä nopeudella mikä on valittu vai onko alussa kuin lehmän hönkäys olipa nopeudeksi valittu mikä tahansa ? Ducatossa webaston päälle laitto tekee sen että puhallin ei pyöritä suurimmalla nelosnopeudelle lainkaan, suuresta sähkönkulutuksesta johtuen.
Kirjoittanut: SFC52815
« : 22.09.2017 kello on 07:53 »

Rupeeko Eberin kanssa puhallin HETI pyörimään? Weba ainaskin odottaa, jotta vesi olisi lämmintä.
Naftan ei pitäisi haista.

Kyllä heti kun napista laitto eberin päälle, niin auton lämppärin puhallin alkoi pyöriä hitaalla voimakkuudella.

TERO
Kirjoittanut: ihaa
« : 22.09.2017 kello on 07:19 »

Näillä +5 asteen keleillä menee n. 5 minuuttia kun vanhuksien autossa puhallin käynnistyy, siinä vaiheessa puhallusilma on jo haaleaa. Exän Daciassa taas meni helposti 10 minuuttia ennenkuin siinä puhallin käynnistyi. Molemmissa Webaston ThermoTop Evo5.
Kirjoittanut: Arska
« : 22.09.2017 kello on 07:11 »

Rupeeko Eberin kanssa puhallin HETI pyörimään? Weba ainaskin odottaa, jotta vesi olisi lämmintä.
Naftan ei pitäisi haista.
Kyllä, heti se puhallin alkaa pyörimään. Siis tälleen ainakin mulla toimii.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 21.09.2017 kello on 20:41 »

Ei keväällä vaunuliikkeessä voinut demota laitetta kun autossa oli tankki melkein tyhjä eli ei kuulemma toimi jos ei ole vähintään neljäsosa tankillista.

Järjetön asennus.
Imuputki voi tyhjentyä pitkällekin ja sitten vasta X:säs käynnistys onnistuu.

Väite, että putki ei saa olla pohjalla, ettei lämmitin tyhjennä tankkia, on puppua.
Tuntikulutus on niin vähäinen, jottei sillä viimeisellä tipalla enää pääsisi huoltikselle.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 21.09.2017 kello on 20:37 »

Kun laittaa liekistä päälle, alkaa kuulumaan nakutus ja auton lämppärinpuhallin pyöriä. Sitten tulee nenään hiukka naftan hajua. Nakutus jatkuu koko ajan.

Rupeeko Eberin kanssa puhallin HETI pyörimään? Weba ainaskin odottaa, jotta vesi olisi lämmintä.
Naftan ei pitäisi haista.
Kirjoittanut: 88k5
« : 21.09.2017 kello on 15:03 »


Maailmassa on monta, ihmeellistä asiaa, ne hämmästyttää ,,,

Katsos vaikka tuota linkkiä ,,, itsellä ollut toistakymmentä vuotta, (Eberspächer Hydronic D5WSC ) pari kertaa huoltanut ,,

https://www.heater.fi/fi/lammittimet/ajoneuvolammittimet/hydronic-d5wsc-12v-komplett-sarja.html

Toiset tietää, toiset luulee tietävänsä, minäkin luulin tietäväni ,,
On hyvä asenne..  :-X

Joo, en ole tavannut.. toivottavasti jaksaa imeä, varsinki jos korkeusero on eberiltä tankkiin.. Webastojen asennusohjeista muistan siellä mainitun max 1 m imukorkeuden (painepuolella 3m). Eberien pumpuissa vielä pieni sihti imupuolella jota pitäisi vielä vuosittain huoltaa.

Mutta nämähän ei auta Teroa, missä annospumppu, jos se kerta toimii..
Lienee kyse vesivehkeestä..
..  alkaa kuulumaan nakutus ja auton lämppärinpuhallin pyöriä.
..
TERO
..en ole kuullut, että joku olisi orjaksi laittanut ilmavehkeessä auton lämppäriä, mutta ei se mahdotonta ole :-X