Meinasin ensin että viitsiikö iänikuiseen merkkivääntöön lähteä mutta ei voinut vastustaa
VetämisestäJos jostain niin vedettävyydestä tuota omaa Hobbya ei voi moittia. Tiedä sitten onko mallikohtaisesti minkä verran eroja kun pelkästään tuon oman mallivuoden 2014 ja sitä seuraavien vuosien välillä alustassa on eroja. Oma istuu 4-5 cm alempana kuin 2015 -> ja kokonaispaino / akseliston kantavuus on omassa pienempi (100 kg / 50 kg) verrattuna vastaavaan uudempaan 540:seen.
Ainoan kerran kun on vedettävyyden takia joutunut rajoittamaan nopeuden 80 kmh:ssa oli talvisäilöön viedessä: vaunu täysin tyhjänä, aisapaino olematon kun koppa tyhjä ja akku poissa ja keliolosuhteet siten että tuuli > 10 m/s.
Nykyisessä veturissa on jonkun verran ylimääräistä vetokapasiteettia mutta edellisessä ei.
Kalusteiden materiaalistaKalusteissa huomaa eron noihin premium merkkeihin kuten LMC:hen. Mutta hyvin noikin on omassa Hobbyssa muutaman kesän oikeaa käyttöä kestäneet.
Kalusteiden ovet ilmeisesti MDF:ää (?) mikä on ihan normimateriaali. Yhden korkanneen ruuvikiinnityksen olen joutunut korjaamaan ruuvikokoa isontamalla ja liimauksella. Tuossakin syynä vetolaatikossa keilannut kokonainen vesimelooni.
Penkkien nostettavat kannet näyttävän olevan vaneria.
Penkkien rungomateriaalista näyte alla (tuo pala on keskuspölynimurin asennuksen jäljiltä).
Muista merkeistä ei ole vastaava kokemusta tai tutkimusta. Voihan olla että ne vetää Ruotsissa vielä vinkojen kanssa liimaten umpipuuta yhteen...
Omat subjektiiviset kokemukset löytyy sensuroimatta tuolta linkin takaa. Otanta on suppea mutta ovat ainakin faktaa eikä essonbaarin tarinoita tai foorumissa lentoon lähteneitä kumminkaiman juttuja.
https://circleset.net/hobby-540-kmfe-vm-2014-ja-lisavarusteet/ Meidän käyttöön ja kolmeen vuoden aikaan Hobby on tarpeet täyttävä ja soiva peli. Jos olisin hakemassa vaunua talvikäyttöön niin kohdistaisin katseen LMC:hen. Ja kuten tuossa aiemmin todettiin niin LMC:llä yhtälö toimii kaupallisestikin eikä yrityksen talous ole kuralla.
Oman kokemuksen mukaan Hobbyssa on hyvä hintalaatusuhde vaikkei se mikään vaunujen mersu olekaan.
Tuo meidän 540 KMFe maksoi uutena 27,5 k€. Siitä kun olisi karsinut ilmastoinnin, Alden ja Moverin pois niin laskennallisesti hinta alkaisikin jo ykkösellä ja jäljellä olisi edelleen mukavuuspaketit ja muut perusvermeet... Nämä siis uudessa vaunussa.
Vanhemmat osti täksi kesäksi
uuden Kaben. Hintalappu lähelle 2 kertaa mitä tuo meidän vaunu. Tähän mennessä korjattu "tyyppivikana" yläkaappien kahvat ja muutoin hajonnut vessan kahva. Ei se kovempikaan hintalappu välttämättä näytä takaavan virheettömyyttä.