rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Joko
« : 11.09.2017 kello on 13:06 »

Parani muuten vedettävyys huimasti tuossa 720 hobbyssä kun nyt kausipaikalta pois tullessa oli 2 kaasupulloa nokalla. Mennessä ei ollut yhtään. Samalla kun lähdin vaunua viemään kotia kohti niin tsekkasin rengaspaineet. Oli vain 2bar vaikka ohjekirja tyrkyttää 3.8bar. Laitoin 3.5 bar ja nyt tulee aika kivasti pakun perässä. Tein myös huolellisen kosteusmittauksen,   täysin kuivana on pysynyt jokapuolelta. Laittelen illemmalla kuvia tuonne projekti osioon miten vahvistin istuimet niin että ne kestäis vähän "väärääkin " käyttöä eli sitä että otat istuimesta polvella tukea kun kurkotat yläkaappeihin
Kirjoittanut: Joko
« : 8.09.2017 kello on 14:22 »

Nyt se tuli sitten "virallisesti" tietoon että 2018 malleihin vesikiertoinen lattialämmitys noin 1200e lisähintaan Thumb toivottavasti ei ole laitan poikkipalkeista luovuttu ettei käy kuten kabelle että lattia pettää noiden putkien takia
Kirjoittanut: Joko
« : 8.09.2017 kello on 11:24 »

Ei oikein pitkässä juoksussa toimi tuo että kalusteet on suoraan lattiassa kiinni. En halua edes kuvitella millainen on näky kun raikasvesisäiliö tai alden patteriputkisto päästää yöllä vedet lattialle. Eihän näitä sellaiseen ole suunniteltu mutta vois sitäkin asiaa ottaa huomioon edes vähän koska niin käy varmasti jokavuosi montakertaa. Selviäis kuivattelemalla ettei tarttis kaikkia istuinryhmän ja kaappien ja sänkyjen runkoja uusia. Pitää messuilla viiikonpäästä vähän tutkailla että kuinka on missäkin merkissä tehty. Tukeva tuo hobbyn rakennetun kyllä sillälailla kun kaikki on ruuvattu lattiaan kiinni ja väliseinät tukevoittaa pitkää vaunua myös kummasti. Ei se huono ole mutta pikku muutoksilla siitä tulis parempi. Olen miettinyt miten rakentaisin ilmasolan tuolle etuikkunalle. Siitä kertyy reilusti kondenssivettä varsinkin silloin kun pimennysverho on kiinni. Jos itse saisin päättää niin siinä ei olisi ikkunaa ollenkaan mutta käytettyä kun ostaa niin täytyy tehdä kompromisseja. En ole kuitenkaan liiaksi päätäni raapinut noidennkanssa. Parantelen pikkuhiljaa ja nautitaan reissusta maaliskuusta lokakuuhun. Siihen hommaan tuo minusta on tehty parhaiten. Talvivaunuksi jos ajattelis satunnaiseen käyttöön niin keittiön altaan putkistoon olis helppo lisätä harmaavesisäiliö. Meinaan sellaisen kyllä laittaa kulut alle 100e itse asentaen.
Kirjoittanut: 88k5
« : 8.09.2017 kello on 11:07 »

Kafissa oli viime vuosituhannella hyvä innovaatio noihin istuinrakenteisiin - istuin tyynyjen alla paksut saranoidut vanerit ja etunurkissa vain tukevat jalat.   Istuin laatikoiden tilaalla vetokorit yläliukukiskoin. Pystyetuseinien sijasta tekstiilit (verhot). Erittäin kätevät täyttää/käyttää, siivota. Ilma kiersi.
Ei ole tainnut periytyä tälle tuhannelle muille?
Kirjoittanut: Ossi66
« : 8.09.2017 kello on 10:55 »

Tuo hobbyn kalustelevy materiaali ja muutenkin se kalusteiden sijoittaminen lattiaan ei ole kyllä kovin järkevä. En osaa yhtään sanoa miten se on toteutettu muissa samanikäisiä mutta solikassa esimerkiksi oli istuinlaatikon alla noin 2 cm korkea rima jolla istuinlaatikko oli nostettu lattiasta irti. Hobbyssä tuo levy on suoraa lattiaa vasten ja siellä täällä vain ilmarako. Meillä kävi niin että kaadoin pimeässä koiran vesikupista pienen nokan vettä lattialle niin vesi meni samantien kalustelevyn alle ja turvotti sen vaikka kuivaus tehtiin välittömästi. En tosiaan tiedä onko tuo ratkaisu sitten tänäpäivänä kuiteskin jokamerkillä. Täytyy messuilla tutkia. Kokeile tuohon irralliseen levynpalaan tarjota ruokalusikallinen vettä tuolta levyn käsittelemättömästä päädystä että onko samaa materiaalia? Voihan senolla vaihtunutkin vaikka se silmään näyttää samalta kun meillä 12 mallissa. Hintalaatusuhteelta an minusta hobby on hyvä vaunu kun verrotaan mitä muuta markkinoilla on ja mihin hintaan. Eihän niitä kalusteita ole tarkoitettu vedellä kiusattavaksi mutta sais ne olla suunniteltu niin että ne edes roiskevettä kestäis.

Detskussa on kalusteet irti lattiasta muutaman sentin ja laatikoissa ja syngynalla vanerien alla n. 4cm rimat. Pakko olla, kun raitisilmareikiä on ympäri vaunua niiden alla. Ilmasolat nousee pattereilta ikkunoille ja yläkaappien takana on myös ilmasola - muistaakseni vuodesta 2005 lähtien.
Kirjoittanut: Joko
« : 8.09.2017 kello on 00:27 »

Tuo hobbyn kalustelevy materiaali ja muutenkin se kalusteiden sijoittaminen lattiaan ei ole kyllä kovin järkevä. En osaa yhtään sanoa miten se on toteutettu muissa samanikäisiä mutta solikassa esimerkiksi oli istuinlaatikon alla noin 2 cm korkea rima jolla istuinlaatikko oli nostettu lattiasta irti. Hobbyssä tuo levy on suoraa lattiaa vasten ja siellä täällä vain ilmarako. Meillä kävi niin että kaadoin pimeässä koiran vesikupista pienen nokan vettä lattialle niin vesi meni samantien kalustelevyn alle ja turvotti sen vaikka kuivaus tehtiin välittömästi. En tosiaan tiedä onko tuo ratkaisu sitten tänäpäivänä kuiteskin jokamerkillä. Täytyy messuilla tutkia. Kokeile tuohon irralliseen levynpalaan tarjota ruokalusikallinen vettä tuolta levyn käsittelemättömästä päädystä että onko samaa materiaalia? Voihan senolla vaihtunutkin vaikka se silmään näyttää samalta kun meillä 12 mallissa. Hintalaatusuhteelta an minusta hobby on hyvä vaunu kun verrotaan mitä muuta markkinoilla on ja mihin hintaan. Eihän niitä kalusteita ole tarkoitettu vedellä kiusattavaksi mutta sais ne olla suunniteltu niin että ne edes roiskevettä kestäis.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 8.09.2017 kello on 00:14 »

Jos jostain niin vedettävyydestä tuota omaa Hobbya ei voi moittia. Tiedä sitten onko mallikohtaisesti minkä verran eroja kun pelkästään tuon oman mallivuoden 2014 ja sitä seuraavien vuosien välillä alustassa on eroja.

Aina pitää muistaa, jotta myös vetäjissä on eroja....
Kirjoittanut: MRi
« : 7.09.2017 kello on 20:25 »

Meinasin ensin että viitsiikö iänikuiseen merkkivääntöön lähteä mutta ei voinut vastustaa  :)

Vetämisestä

Jos jostain niin vedettävyydestä tuota omaa Hobbya ei voi moittia. Tiedä sitten onko mallikohtaisesti minkä verran eroja kun pelkästään tuon oman mallivuoden 2014 ja sitä seuraavien vuosien välillä alustassa on eroja. Oma istuu 4-5 cm alempana kuin 2015 -> ja kokonaispaino / akseliston kantavuus on omassa pienempi (100 kg / 50 kg) verrattuna vastaavaan uudempaan 540:seen.

Ainoan kerran kun on vedettävyyden takia joutunut rajoittamaan nopeuden 80 kmh:ssa oli talvisäilöön viedessä: vaunu täysin tyhjänä, aisapaino olematon kun koppa tyhjä ja akku poissa ja keliolosuhteet siten että tuuli > 10 m/s.

Nykyisessä veturissa on jonkun verran ylimääräistä vetokapasiteettia mutta edellisessä ei.

Kalusteiden materiaalista

Kalusteissa huomaa eron noihin premium merkkeihin kuten LMC:hen. Mutta hyvin noikin on omassa Hobbyssa muutaman kesän oikeaa käyttöä kestäneet.

Kalusteiden ovet ilmeisesti MDF:ää (?) mikä on ihan normimateriaali. Yhden korkanneen ruuvikiinnityksen olen joutunut korjaamaan ruuvikokoa isontamalla ja liimauksella. Tuossakin syynä vetolaatikossa keilannut kokonainen vesimelooni.

Penkkien nostettavat kannet näyttävän olevan vaneria.

Penkkien rungomateriaalista näyte alla (tuo pala on keskuspölynimurin asennuksen jäljiltä).



Muista merkeistä ei ole vastaava kokemusta tai tutkimusta. Voihan olla että ne vetää Ruotsissa vielä vinkojen kanssa liimaten umpipuuta yhteen...

Omat subjektiiviset kokemukset löytyy sensuroimatta tuolta linkin takaa. Otanta on suppea mutta ovat ainakin faktaa eikä essonbaarin tarinoita tai foorumissa lentoon lähteneitä kumminkaiman juttuja.

https://circleset.net/hobby-540-kmfe-vm-2014-ja-lisavarusteet/

Meidän käyttöön ja kolmeen vuoden aikaan Hobby on tarpeet täyttävä ja soiva peli. Jos olisin hakemassa vaunua talvikäyttöön niin kohdistaisin katseen LMC:hen. Ja kuten tuossa aiemmin todettiin niin LMC:llä yhtälö toimii kaupallisestikin eikä yrityksen talous ole kuralla.

Oman kokemuksen mukaan Hobbyssa on hyvä hintalaatusuhde vaikkei se mikään vaunujen mersu olekaan.

Tuo meidän 540 KMFe maksoi uutena 27,5 k€. Siitä kun olisi karsinut ilmastoinnin, Alden ja Moverin pois niin laskennallisesti hinta alkaisikin jo ykkösellä ja jäljellä olisi edelleen mukavuuspaketit ja muut perusvermeet... Nämä siis uudessa vaunussa.

Vanhemmat osti täksi kesäksi uuden Kaben. Hintalappu lähelle 2 kertaa mitä tuo meidän vaunu. Tähän mennessä korjattu "tyyppivikana" yläkaappien kahvat ja muutoin hajonnut vessan kahva. Ei se kovempikaan hintalappu välttämättä näytä takaavan virheettömyyttä.
Kirjoittanut: pamaus
« : 7.09.2017 kello on 18:52 »

Vaunujen kanssa itse ammatikseen toimivat väittivät silloin, kun vaunuja vielä tehtiin Suomessa, että tyypityspainot tehtiin vaunuilla, jotka näyttivät normaaleilta, mutta sisällä ei kaappien sisällä ollut mitään. Jääkappi ja liesikin oli vain ulkokuori. Viimeinen silaus ennen vaa'alle menoa tapahtui maalauskammion lämmössä ollen. Haihtuivat turhat kosteudet vaa'an ulottumattomiin.

PS Melkein museoikäisen LMC:n omistajana ei voi kuin höhötellä lukiessaan tarinoita tuoreiden vaunujen heppoisista sisustoista, joissa polvi menee penkin läpi. :D

Näin se on todennäköisesti mennyt. Jos esim lämmitysärjestelmä on kokonaan jätetty pois on säästö kiloissa ollut melkoinen.
Kirjoittanut: MCL
« : 7.09.2017 kello on 18:23 »

Vaunujen kanssa itse ammatikseen toimivat väittivät silloin, kun vaunuja vielä tehtiin Suomessa, että tyypityspainot tehtiin vaunuilla, jotka näyttivät normaaleilta, mutta sisällä ei kaappien sisällä ollut mitään. Jääkappi ja liesikin oli vain ulkokuori. Viimeinen silaus ennen vaa'alle menoa tapahtui maalauskammion lämmössä ollen. Haihtuivat turhat kosteudet vaa'an ulottumattomiin.

PS Melkein museoikäisen LMC:n omistajana ei voi kuin höhötellä lukiessaan tarinoita tuoreiden vaunujen heppoisista sisustoista, joissa polvi menee penkin läpi. :D