rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: K.E.V
« : 29.04.2017 kello on 17:52 »

Auttaa myös siihen suuntaan. Kitkapalat puristuvat kuulan ympärille. Vaimentaa liikettä noinkin.
Kirjoittanut: retkeilijä
« : 29.04.2017 kello on 17:32 »

Jos akselista nuppiin on 4m ja vaihtelu on 20cm, niin painopiste siirtyy 5mm.
Ei sillä kovin suurta vaikutusta ole.

Tuo 5mm on mielestäni liian pieni.

Eikös se mene n. arvoilla näin.
 - akselista nuppiin on 4m ja vaunun korkeus 2m
 - kun nuppi nousee 20 cm => vaunun katto siirtyy 10cm taaksepäin
 - vaunun painopiste on n.50cm korkeudella => painopiste siirtyy 2,5 cm
 - S4 painaa 1200kg => 1200kg x 0,025m / 4m => aisapainon muutos 7,5kg

Kun tie saa vaunun heijaamaan akselinsa suhteen ajossa, voi aisapaino muuttua hetkellisesti kymmeniä kiloja. En tunne kitkavetopään toimintaa. Auttaneeko hyvin tähän suuntaan?
Kirjoittanut: K.E.V
« : 29.04.2017 kello on 16:00 »



Edit: vai miten tuossa vaunussa se takasängyn alusta sijoittuu? Kaikki sinne laitettu ei ilmeisesti tule ihan niin taakse kuin takakerrossänkyvaun ussa tulisi.
Esim S6+:n takasänky sijoittuu takaseinästä alkaen 2 metriä akselia kohti , eli ei niin radikaalisti kaikki paino jää takanurkkaan. Nykyisessä on kokovaunun levyinen kylppäri ja sänky alkaa vasta sen jälkeen.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 29.04.2017 kello on 13:56 »

Jos vetokoukku on liian alhaalla, aisapaino kasvaa. Ja toisinpäin, kun vetokoukku on ylempänä aisapaino pienenee.

Jos akselista nuppiin on 4m ja vaihtelu on 20cm, niin painopiste siirtyy 5mm.
Ei sillä kovin suurta vaikutusta ole.
Kirjoittanut: retkeilijä
« : 29.04.2017 kello on 13:50 »

Jos vetokoukku on liian alhaalla, aisapaino kasvaa. Ja toisinpäin, kun vetokoukku on ylempänä aisapaino pienenee. Tämä johtuu siitä, että vaunun ylhäällä olevan massan siirtyessä eteen / taakse myös sen painopiste siirtyy. Vaikutus ei liene suuri, jos kattorakenteet ovat kuivia ja ylähyllyillä ei ole painavaa tavaraa.
Kirjoittanut: -------
« : 29.04.2017 kello on 11:43 »

Jouset pehmeät. Itselläni oli reilusti aisapainoa ja silti tuli ilman mitään ongelmia perässä Passatin ja Galaxyn. Aisaa ei jaksanut nostaa ilmaan kunnolla..
Kirjoittanut: Alan
« : 29.04.2017 kello on 10:14 »

... vaunussa voi laittaa tavaroita takasängyn alle, kummasti tasapainottaa tilannetta , mikäli sitä painoa on oikeasti vielä liikaa.

Sulla on ollut aika järeät veturit, jolloin tuo voi ehkä toimia, mutta en omien kokemusten perusteella suosittele. Vaikka Touranilla olikin ongelmaton vetää maksimipainoista vaunua aiheutti taakse kuormaaminen ja vetäminen takana ollut vesisäiliö täynnä ns. vaakailmiön, eli yksiakselinen vaunu alkoi elämään ylös-alas pituussuunnassa. Hyvin epämiellyttävältä tuntui. Korjautui helposti laskemalla vettä pois ja siirtämällä tavaraa akselin päälle penkkiarkkuun. Aisapaino oli aina 75-100 kg, joka muuten vakautti vetämistä, mutta nämä ovat autokohtaisia juttuja.

Edit: vai miten tuossa vaunussa se takasängyn alusta sijoittuu? Kaikki sinne laitettu ei ilmeisesti tule ihan niin taakse kuin takakerrossänkyvaun ussa tulisi.
Kirjoittanut: K.E.V
« : 29.04.2017 kello on 08:23 »

Joka tapauksessa mikäli auton perä ei kanna kuormaa lainkaan. Kuten aloittaja jo mainitsi tehneen muuta tavaraa autossa kuljetettaessa. Tällöin mpv:n vetäminen on takkuilua.
Vaunun aerodynamiikka on metsästä kun se ei ole suorassa , vetoauton perä hyllyy ja roikkuu.
Kehottaisin joko korjaamaan auton tai vaihtamaan sellaiseen millä voi vetää vaunua.
ps Henkilövaaka on hyvä aisapainon punnitsemiseen ja vaunussa voi laittaa tavaroita takasängyn alle, kummasti tasapainottaa tilannetta , mikäli sitä painoa on oikeasti vielä liikaa.
Kirjoittanut: JPM
« : 28.04.2017 kello on 22:06 »

Minulla S9, ja siinä sama juttu että kaikki painava akselin ja aisan välissä. En pidä toista kaasupulloa ollenkaan mukana, ja ei sitä kyllä kesällä tarvikkaan. Aisapainoa en ole puntaroinut mutta oletan että alle 100kg pysyy. Nätisti silti tulee perässä.
Kirjoittanut: pamaus
« : 28.04.2017 kello on 19:52 »



Onko niin, että jos auton perä ja vaununaisa kyntää -> vaunun peränousee, jolloin vaunun poikki pinta-ala lisääntyy???

Ohjekirjan tietojen perusteella ilmanvastus 50 km/h on kaksinkertainen siihen verrattuna, että ajetaan pelkällä autolla. Nopeuden ollessa 100km
/h ilmanvastus nelinkertaistuu. Onko tämä oikeaa tietoa? Jos on olenko ymmärtänyt oikein, että auton perän noustessa riittävästi poikki pinta-ala vähenee ja ajettavuus tuntuman takuisuus korjautuu???

Siis varmaan periaatteessa näin, kun sileällä pöydällä ajetaan.

Ongelma vaan on se, että tiessä on heittoja, joka aiheuttaa jatkuvasti auton perän heittelyä ja samalla myös vaunussa liikettä.

Muistelen kun minulla oli Solifer 550 Jubilee. vm 1991, niin siinä oli liian vähän aisapainoa ja se piti aina lastata keulaan, jos vaunussa ei ollut aisapainoa, se vatkasi perässä. Olisikohan tuossa seuraavassa Solifer sarjassa tavoiteltukin lähtökohtaisesti aisapainoa, saadun palautteen perustella mitä tuli Jubileesta.