rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: SFC52815
« : 6.04.2017 kello on 13:06 »

Huomasin koeajolla senkin, että ei taida Mersussa olla valomuistia kuten Fiatissa, eli pitää aina muistaa laittaa valot päälle ja sammuttaakin ne. On vaikea muistaa nuo yli 20 Saab-vuoden jälkeen ja lähes kolmen Fiat-vuoden jälkeen :D

Nyt olisi tietty hyvä sauma laittaa tuollaiset DRL-valot (Odottaneet vuoden jo kaapissa). Sitten vaan rele joka katkaisee DRL-valojen virran kun ajovalot menee päälle.

Virrat voisi varmaan ottaa vaikka samasta paikasta kun peruutuskameran virta (toimii autossa virrat päällä) ja ajattelin lisäksi laittaa katkaisijan myös DRL-valoille ettei aina pala virrat päällä jos ei halua.

Onko muuten kyseiseen alustaan porukalla tuntemusta, mistä kannattaisi takaa rekkarin läheltä vetää kameran piuhat ohjaamoon ? Ilmeisesti tuossa yhdessä tilaamassani kamerassa koko johdotus (6m) on samassa paketissa.

TERO
Kirjoittanut: Mautoilija
« : 5.04.2017 kello on 21:02 »

Huomattavaa tässä on se, että alkup. sulakkeen läpi tämä uusi virtapiiri ei kulje.
Sen verran kannattaa kurkata sinne sulakerasian taakse, että siellä sulakkeelle pitää tulla virtakisko - ei johdin.. Näitä virtakiskoja on siellä yleensä useita - osa jatk. jännitteellisiä, osa ei, mutta oleellista on että sillä virtakiskolla on vielä oma etusulake. Yleensä se on useita kymmeniä ampereita.. ja kaikissa minun kopeloimissa autoissa on tilavarauksia, ts. kiskot ylimitoitettu.
Kuinka moni teinitsejasäästinRA ne osaa katsoa sulakerasialta tuleeko kisko vai yksittäinen johdin, kun usein vaatii sulakerasian irrotuksen? Haarotin tökätään siihen mikä parhaiten sopii ja on näkyvissä.

Ja sehän tässä arveluttavaa onkin että syöttöä ei suojaa (edes) alkuperäinen sulake.
Mutta omannehan on minkä poltatte Thumb.
Kirjoittanut: 88k5
« : 5.04.2017 kello on 19:40 »

Ihan asiaa tuntematta ei tällä haaroitussulakeella tehtyä lisäystä ei kannata tuomita.
Nykyaikaisessa autossahan tämä tehdään sulakerasiassa, jossa haaroitettava alkup. sulake laitetaan toiseen haaroittimen reikään, ja toiseen tulee sen uuden virtapiirin sulake. Huomattavaa tässä on se, että alkup. sulakkeen läpi tämä uusi virtapiiri ei kulje.
Sen verran kannattaa kurkata sinne sulakerasian taakse, että siellä sulakkeelle pitää tulla virtakisko - ei johdin.. Näitä virtakiskoja on siellä yleensä useita - osa jatk. jännitteellisiä, osa ei, mutta oleellista on että sillä virtakiskolla on vielä oma etusulake. Yleensä se on useita kymmeniä ampereita.. ja kaikissa minun kopeloimissa autoissa on tilavarauksia, ts. kiskot ylimitoitettu.

Mitään useiden satojen wattien kuormiahan ei pidä näillä rakentaa.. vaan ihan muutama amperisia (max 10A sulake).
Kirjoittanut: Mautoilija
« : 5.04.2017 kello on 18:17 »

Ennen kuin haarottimia asentaa, kannattaa selvittää minkä sulakkeesta kahdennus tapahtuu, minkä verran virtaa tulee kulkemaan, ja syöttävän johtimen poikkipinta-ala => virrankesto.
Ja ennenkaikkea tulee päivittää palo- ja hinausvakuutus.
Releen ohjauksen voisin laittaa haarottimella. Silloin tulee laittaa kipinäntappodiodi.

Lisätääs vielä:
Jos erehtyy haarottimen laittamaan, kannattaa huomioida asennussuunta siten että syöttävältä johtimelta tulee jännite "alkuperäisen" sulakkeen suojatulta puolelta. Silloin on johdin edes jollainlailla suojattu. Kun syöttö tulee johtimen syöttävältä puolelta suojaus on sen sulakkeen takana mikä sattuu pakista löytymään.
JA HAAROITUSSULAKE EI SAA OLLA SUUREMPI KUIN SYÖTTÄVÄ SULAKE
Kirjoittanut: 88k5
« : 5.04.2017 kello on 17:55 »

Mersun rattiakselin kotelossa on mulla iso osa auton sulakkeista .
Siitä otin ohjauksia ja käyttövirtojakin
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
sulakerasiahaarotti mella helposti
Aiemmat "katko auton orkkisjohtoja" -ratkaisut jäävät tämän varjoon.. koska alkup. ei muuteta yhtään  Thumb
Olen muutoksissa siirtynyt pelkästään näihin - kyllä sieltä rasialta löytyy kyllä ohjattu sulake..
Kirjoittanut: Mautoilija
« : 5.04.2017 kello on 14:29 »

W906 ainakin hansikaslokeron valon kytkimeltä voi ottaa onkohan w903 sama homma? Kannattaa mitata yleismittarilla sieltä
Laita rele/releet virtalukon takaa ohjatuksi ja sen kärjen kautta suoraan akulta tuleva johto. Näin auton sähköihin tulee vain yksi muutos. Yksi pääsulake ja jokaiselle laitteelle oma.
Auton omat sähköt pysyvät alkuperäisenä.
Kirjoittanut: Joko
« : 5.04.2017 kello on 13:41 »

Olisko hyviä ideoita mistä kannattaisi ottaa virta kojelaudan sisältä johon tulee sähkö vaan auton virran ollessa päällä ?

TERO
W906 ainakin hansikaslokeron valon kytkimeltä voi ottaa onkohan w903 sama homma? Kannattaa mitata yleismittarilla sieltä
Kirjoittanut: Oulaa
« : 5.04.2017 kello on 12:38 »

Tuleeko muuten vuoden 2001 mallissa autostereolle herätevirta virtalukon kautta ?
Siitähän voisi peruutuskameralle ja näytölle kaappasta sähkön. Kuitenkin sen tulen ohittamaan ja kytkemään stereon toimimaan hupiakulta ja ilman virta-avainta.

Peruutuskameraan meinaan laittaa katkaisijan enkä kytkeä pakkivalosta, näkisi taakse aina kun haluisi.

TERO
Mersun rattiakselin kotelossa on mulla iso osa auton sulakkeista .
Siitä otin ohjauksia ja käyttövirtojakin

sulakerasiahaarotti mella helposti
Kirjoittanut: SFC52815
« : 5.04.2017 kello on 11:37 »

Tuleeko muuten vuoden 2001 mallissa autostereolle herätevirta virtalukon kautta ?
Siitähän voisi peruutuskameralle ja näytölle kaappasta sähkön. Kuitenkin sen tulen ohittamaan ja kytkemään stereon toimimaan hupiakulta ja ilman virta-avainta.

Peruutuskameraan meinaan laittaa katkaisijan enkä kytkeä pakkivalosta, näkisi taakse aina kun haluisi.

TERO
Kirjoittanut: aaoulusta
« : 5.04.2017 kello on 11:04 »

Kyllä se hupiakku siellä vänkärin penkin alla on/oli. ainaski 312 alustassa