rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: mjo33400
« : 3.04.2017 kello on 21:23 »

Rikkoontunut komponentti minulla oli varistori S10 k275 heti sulakkeen vieressä sininen komponentti. ( http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=7806 ) Eli toimii tässä käsittääkseni ylijännitesuojana 275VAC. Tuohan aiheutti minulla ainakin oikosulun heti sulakkeen jälkeen n. 36 ohm. Kun katkaisi toisen jalan vain siltä niin alkoi jo sillä toimia tuo koko masiina. Laitoin kuitenkin tilalle S7 K275 komponentin joka on vain 7mm halkaisijaltaan kun tuo alkuperäinen tais olla 10mm, purkausvirta oli hiukan matalampi mutta en usko sen merkitsevän.. On toiminut toistaiseksi niinkuin pitääkin. Tuossa pihalla ollaan yövyttykkin / harjoiteltu ja kokoajan on roikassa auto ollut. Ei ongelmia. Joskus voi päästä vähällälläkin  Thumb

Verkkojännitteessä on ollut ilmeisesti piikki ( salama ) ta käynnistetty agregaatti kun johto on jo seinässä.
Kirjoittanut: simppa80
« : 3.04.2017 kello on 20:41 »

Ihan vain tiedoksi, että kun NTC-vastus on pamahtanut niin silloin kyllä kannattaa tarkistaa myös diodisilta ja se fetti. Myös suurjännite konkan kunto on hyvä tarkistaa. Kytkentä kuvia ei tehtaalta saa, mutta ne löytyy minulta ja niiden piirtäjältä, mutta minulla ei ole julkaisuoikeutta kuviin. Eri EBL-latureissa on hieman eroja hakkuri puolella, mutta kytkennällisesti ne on hyvinkin saman moisia.

Rikkoontunut komponentti minulla oli varistori S10 k275 heti sulakkeen vieressä sininen komponentti. ( http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=7806 ) Eli toimii tässä käsittääkseni ylijännitesuojana 275VAC. Tuohan aiheutti minulla ainakin oikosulun heti sulakkeen jälkeen n. 36 ohm. Kun katkaisi toisen jalan vain siltä niin alkoi jo sillä toimia tuo koko masiina. Laitoin kuitenkin tilalle S7 K275 komponentin joka on vain 7mm halkaisijaltaan kun tuo alkuperäinen tais olla 10mm, purkausvirta oli hiukan matalampi mutta en usko sen merkitsevän.. On toiminut toistaiseksi niinkuin pitääkin. Tuossa pihalla ollaan yövyttykkin / harjoiteltu ja kokoajan on roikassa auto ollut. Ei ongelmia. Joskus voi päästä vähällälläkin  Thumb
Kirjoittanut: mjo33400
« : 24.03.2017 kello on 19:04 »

Ihan vain tiedoksi, että kun NTC-vastus on pamahtanut niin silloin kyllä kannattaa tarkistaa myös diodisilta ja se fetti. Myös suurjännite konkan kunto on hyvä tarkistaa. Kytkentä kuvia ei tehtaalta saa, mutta ne löytyy minulta ja niiden piirtäjältä, mutta minulla ei ole julkaisuoikeutta kuviin. Eri EBL-latureissa on hieman eroja hakkuri puolella, mutta kytkennällisesti ne on hyvinkin saman moisia.
Kirjoittanut: rullaaja
« : 24.03.2017 kello on 17:30 »

Moi simppa.  Mukavaa että joku kertoo mitä komponentteja
Korttiin on vaihdellut, helpottaa vian etsinnässä. Piirilevykuvia ei tunnu löytyvän mistään. Itsellä juuri samanlainen ebl. Omasta laturikortista oli kärähtänyt yksi zener diodi. Eipä kestänyt monta vuotta niin taas savut nousi jostain. Täytyy alkaa tutkimaan. Onneksi komponentit on halpoja.tieto vain tuntuu olevan kovin salaista näiden laitteiden osalta :) Aika heikkoatekoa tuntuu olevan. Siksipä pidän mukana erillistä laturiakin. Joku brittiläinen firma joka näitä korjaa kertoi että laturin ikään voi vaikuttaa vaihtamalla heikko akku ajoissa uuteen, sähköpiikit myös rikkovat, ja verkkovirta kannattaisi ottaa pois kun käynnistää auton.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 22.03.2017 kello on 15:50 »

Minkä osan vaihdoit kun sanoit "ylijännitesuoja"? Ai niin, tarkoitat sitä NTC-vastusta. ;)
Kirjoittanut: simppa80
« : 22.03.2017 kello on 14:25 »

Se ajoakun lataus on ihan oikein, pitää vain yllä.

Kiitos tiedosta. EBL 20 siis kunnostettu pelkällä ylijännitesuojan / Sulakkeen vaihdolla  Thumb
Kirjoittanut: mjo33400
« : 21.03.2017 kello on 22:20 »

Se ajoakun lataus on ihan oikein, pitää vain yllä.
Kirjoittanut: simppa80
« : 21.03.2017 kello on 21:19 »

Elikkäs vaihdoin ylijännite suojan niin alkoi pelata ainakin jokseenkin. Sulake kestää, valo syttyi paneeliin että sähkökytketty ja lataa ainakin hupiakkua. Ajoakusta en ole vielä varma, pitää tarkistaa huomenna akun varaus. Mittari näyttää hupiakulle 14.5V mutta ajoakulle vain 13.2V..
Kirjoittanut: mjo33400
« : 19.03.2017 kello on 22:07 »

Tässä jonkunlainen kuva, mutta ei auta hakkurin korjauksessa.


Kirjoittanut: simppa80
« : 19.03.2017 kello on 21:28 »

Eipä taida olla 36 ohmia, paremminkin 6-15 ohmia. Fetti varmaan rikki ja silta kannattaa tarkistaa jos itse korjaa. Kannattaa ottaa huomionn, että jos itse alkaa korjaamaan, mutta ei saa kuntoon, voi olla ettei muut korjaajat enään huoli sitä korjattavaksi.

Kiitos edelleen. Oma yleismittari antaa tuon 36 ohmia. Paljonko näiden korjaus kustantaa täällä? Yhdeltä kysyin ja korjatun saisi 150€ ja oma pitäisi myös antaa vaihtolaitteena.. Onkohan noista piirilevyistä kaaviot jossain jaossa? En kyllä löytänyt vaikka yritin..