rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Mautoilija
« : 27.10.2016 kello on 17:29 »

Otsikkoa miitettu, joten voinen sanasen sanoa kun vaihdinkeskusteluun sanoin olevani osallistumatta.
Voi voi kun on vaikeaa.
Jos  moottorin tuottamassta lämpöenergiasta (hukka tai hyöty) otetaan osa pois niin tilalle tuotetaan moottorin ja polttoaineen avulla uutta.
Tasa-arvo keskustelupalstalla on hieno asia. Tosin toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Kun yritän perustella mielipidettäni periaatevastaväkääj ille, ollaan panna julistamassa. Hauhot saavat sivukaupalla julistaa tietämättömyyttään. Jos on auton moottorin toiminnasta ja jäähdytyksestä noin pihalla, suosittelen polttomoottoritekni ikan perusteoksiin tutustumista ennen asiasta kirjoittelua. Yritetään velä:
Fakta1: Autonmoottori tuottaa lämpöä kuormitettuna.
Fakta2: Autonmoottorin käyntilämpötila on noin 90°C, vaurioituminen alkaa lämmön ollessa yli (tyypillisesti) 130°C.
Fakta3: Ylimääräistä lämpöä kuormitustilanteess a joudutaan johtamaan ulkoilmaan (ehkä poisluettuna uusimmat dieselit huippupakkasilla).

Kun ulos jäähdyttäjän kautta johdatettava lämpö siirretäänkin sisätiloihin lämmönvaihtimella, ei käyttökustannukset lisäänny yhtään(siirtopumppujen vaatimaa pientä tehoa ei ole otettu huomioon). Siinä tapauksessa kun sisätiloihin siirrettävä lämpöteho on moottorin tuottamaa lämpötehoa suurempi, jäähtyy moottori liikaa. Sanottavaa polttoaineen kulutuksen lisääntymistä ei tällöinkään synny. Tosin alilämpöisellä moottorilla pidempi ajo ei ole suositeltavaa. Eikä lämpöä ole sisällekään otettavissa.
Lisäkustannuksia syntyy kopin lämmityksestä polttoinekäyttöisen lisälämmittimen käynnistyessä. Tällöinkin on mietittävä vaihtoehtoja. Kaasulla lämmitettäessä syntyy myös kustannuksia.
Kun moottorin lämpötuotto ylittää siitä otetun lämpötehon (termostaatti avautuu säätämään lämpöä ja lisälämmitin sammuu), ei polttoainekulutus lisäänny kopin lämmityksestä huolimatta.
Tämän yksinkertaisemmin en osaa asiaa selittää. :o
Kirjoittanut: retkeilijä
« : 27.10.2016 kello on 16:54 »

Hauholla on varmaankin kova tietämys talotekniikan puolella  Thumb mutta auto tekniikan suhteen varsin tietämätön, mistä johtunee nää tolkuttomat puheet kalliista energiasta auton sisätilan lämmitämisestäsä ajon aikana :-\

Järjesti itsensä ehkä monenkin hylkäyslistalle "tankkaamisellaan".
Kirjoittanut: Rölli
« : 27.10.2016 kello on 16:06 »

Hauholla on varmaankin kova tietämys talotekniikan puolella  Thumb mutta auto tekniikan suhteen varsin tietämätön, mistä johtunee nää tolkuttomat puheet kalliista energiasta auton sisätilan lämmitämisestäsä ajon aikana :-\
Kirjoittanut: mike
« : 27.10.2016 kello on 15:09 »

Moottorin lämpötilaa laskevat mm. jäähdytysjärjestelm ä jota mm. termostaatti ohjaa, pintalämpötilan lämpösäteilyn lämpö sekä pakokaasujen mukana poistuva lämpö sekä järjestelmään mahdollisesti liitetty lämmönvaihdin.
Oikein ymmärretty! Juuri sen takia on jäähdytysjärjestelm ä lämmönvaihtimineen  sinne asennettu. Puhaltamaan hukkalämpöä tupaan tai  harakoille.
Kirjoittanut: Hauho
« : 27.10.2016 kello on 14:54 »

Moottorin lämpötilaa laskevat mm. jäähdytysjärjestelm ä jota mm. termostaatti ohjaa, pintalämpötilan lämpösäteilyn lämpö sekä pakokaasujen mukana poistuva lämpö sekä järjestelmään mahdollisesti liitetty lämmönvaihdin.
Kirjoittanut: kimi
« : 27.10.2016 kello on 14:05 »

Jos sitä lämpöä ei oteta pois niin kone sanoo POKS. Jos silloin on vaihtoehtoina päästää se lämpö täysin hukkaan tai hyödyntää osa siitä lämmitykseen kulua lämmityksestä ei synny erikseen.
Tuon takia perustelusi ontuu, sitä konetta kun ei käytetä lämmön takia.
Nykydieselit tosin usein tarvitsee lisälämmittimen jotta lämmöt pysyisi normaalissa ja näissä lämmönvaihtimen käyttö maksaa jotakin. 
Kirjoittanut: Hauho
« : 27.10.2016 kello on 13:50 »

Voi voi kun on vaikeaa.
Jos  moottorin tuottamassta lämpöenergiasta (hukka tai hyöty) otetaan osa pois niin tilalle tuotetaan moottorin ja polttoaineen avulla uutta.
Kirjoittanut: kalavaanari
« : 27.10.2016 kello on 12:06 »

Minä ymmärrän tuon, että lisälämpö maksaa jotain. Se mitä en ymmärrä on, että koneen tuottaman lämmön hyödyntäminen maksaisi jotain lisää, lämmönvaihtimen asentamisen jälkeen.

Lähtökohta: Moottori tuottaa hukkalämpöä, moottori ei tuota enempi lämpöä jos sitä jäähdytetään eli sen kulutus ei nouse sen vuoksi, moottori tuottaa lämpöä vain jos sitä käytetään, moottori jatkaa omaa käyntiään lämmönvaihtimen kanssa tai ilman.

Hyöty:
Koko koppi pysyy lämpimänä ajon aikana ilman lisäkustannuksia (ainakaan lisäkulu ei ole havaittavissa, kuten kaasua käyttäessä on selvä kustannus).
Kirjoittanut: 88k5
« : 26.10.2016 kello on 23:14 »

Nyt ollaan samaa mieltä: Menen minne tahansa, se maksaa.

MINÄ tein lainaukseen tarkennuksen.

Nyt ollaan jo ytimessa; meneminen maksaa (=kustantaa), vai se(ppoko) maksaa 'viulut'  :laugh:
Kirjoittanut: volvo
« : 26.10.2016 kello on 23:07 »

Nyt ollaan samaa mieltä: Menen minne tahansa, se maksaa.

MINÄ tein lainaukseen tarkennuksen.
:D :D :D Thumb Thumb Thumb