rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: mtkk
« : 13.09.2016 kello on 09:04 »

Itse sain lämmittimen pelaamaan. Oli palanut piirilevyltä juotettava 1,25 A sulake. Löysin myös muutaman kylmäjuotoksen jotka korjasin samalla. Muuten kaikki vaikutti olevan kunnossa. Syytä sulakkeen palamiselle en löytänyt. Sen kautta syötetään termostaatti- säätimelle 10,5V jännite. No, tilalle vaihdoin sitten vastaavan puolijohde "sulakkeen" ja sen jälkeen on hyvin toiminut.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 11.09.2016 kello on 16:20 »

Piirilevylle tulevassa harmaassa 20 napaisessa johtoliittimessä on ollut jonkin verran kosketushäiriöitä. Olen irroittanut johdon kerrallaan ja laittanut hieman jännitystä lisää ja puhdistanut liittimet.
Kirjoittanut: pihlis
« : 11.09.2016 kello on 16:06 »

Tuolta jalan ja sytytysmuuntajan takaa en olisi ihan heti osannut etsiä, mutta nytpä tiedän missä se on. Vastus lienee ehjä koska näytti vähän alle 20 asteen lämpötilassa 134 k.

Räpläilin kaikki näkyvät liittimet läpi ja suihkauttelin niihin niille tarkoitettua öljyä ja yllättäen pannu alkoi (taas) toimia. En siis pystynyt paikantamaan ääntelevää relettä. Noin vartin koekäytössä niin iso kuin pienikin teho toimi eikä mennyt koko aikana häiriölle. Nyt siis on käytössä vanha piirilevy ja jopa vanha kiertoilmamoottori jonka putsailin ja öljysin laakerit huolellisesti. Seuraavalla reissulla näkee sitten toimiiko pidempään.

Mittailin tuolla alkuperäisellä piirilevyllä mitä jännitteitä se antaa kiertoilmamoottoril le. Ykkösteholla tulee vakio 5,5 voltin jännite. Kakkosteholle vaihdettaessa aloitetaan n. 6 voltista ja jännite nousee kun pannu lämpenee, koeajossa oli maksimi vähän alle 9 volttia. Siitä kun pudotti termostaattia säätämällä ykkösteholle, moottorin jännite putosi 5,5 volttiin eikä muuttunut mihinkään suuntaan.
Kirjoittanut: hapero
« : 11.09.2016 kello on 14:34 »

Seuraavaksi pitänee mitata tuo LTF:n vastusarvo (100 k lienee muistaakseni 25 asteen vastusarvo). Hieman mietityttää missä tuo vastus sijaitsee fyysisesti, jotta sitä voisi tutkia, pistokkeestahan pääsee kyllä mittaamaan arvon. Nyt on pannun päälikansi auki, niin voisi kurkistella joka koloon, kun en keksi missä se voisi olla.

Osa numero 36 tuossa räjäytyskuvassa, samalla levyllä on myös ylilämpösuoja.

Mikähän rele siellä pärrää?

Vasemmalta lukien releet: 1 sähköt kipinämuuntjalle, 2 koko pannun normaali toiminta/vikatila, 3 pikkutehon kaasuventtiili, 4 isotehon kaasuventtiili ja 5 kaasuventtiilien vetopiirien lataus/sähköt pitopiireille.
Kirjoittanut: pihlis
« : 11.09.2016 kello on 13:11 »

Ensinnäkin, akku on melkein uusi (vaihdettu vuosi sitten) ja jännite on hyvä. Nyt kuulostelin pannun vieressä korva tarkkana mitä tapahtuu kun se menee häiriölle. Joku rele alkaa pärräämään ja pannu menee häiriölle. Vaihdoin entisen piirilevyn takaisin ja tekee täsmälleen samoin, joten vika johtunee jostain piirilevyn ulkopuolelta. Vanhalla piirilevyllä pannu käynnistyy nätisti, ensin ykkösteholle ja niin paloilmapuhallin kuin kiertoilmapuhallink in lähtee pienemmälle nopeudelle. Termostaatin ollessa täysillä, pannu vaihtaa isommalle teholle (magneettiventtiilei stä kuuluu klik-klak) ja molemmat puhaltimet lähtee pyörimään suuremmalla nopeudella. Siis vanhalla piirilevyllä kiertoilmapuhallin pyörii kunnolla (pitää vielä mitata jännitteet). Epäilen ettei vanhssakaan piirilevyssä ole sittenkään vikaa ja nyt käsissäni on uusi sopimaton piirilevy. Vanhassa piirilevyssä on tarralappu C34 ja uudessa C34/4, saatelapun mukaan pitäisi sopia tähän vanhaan pannuun. Päälisin puolin tarkasteltuna näyttää melkein samanlaiselta, isoja elkoja on eri järjestyksessä, mutta yläkulmasta puuttuu yksi mikropiiri (juotospisteet siinä on).

Seuraavaksi pitänee mitata tuo LTF:n vastusarvo (100 k lienee muistaakseni 25 asteen vastusarvo). Hieman mietityttää missä tuo vastus sijaitsee fyysisesti, jotta sitä voisi tutkia, pistokkeestahan pääsee kyllä mittaamaan arvon. Nyt on pannun päälikansi auki, niin voisi kurkistella joka koloon, kun en keksi missä se voisi olla.
Kirjoittanut: jus66si
« : 10.09.2016 kello on 23:13 »

Onko akkujen kunto tarkastettu? Jotenkin tuli tunne että akku ei anna tasaista oikeaa kunnon jännitettä sinne Trumalle. Jos kerran vedenlämmitys toimii, mutta sitten kun kytketään mukaan kiertoilmapuhallin mikä tarvii lisävirtaa niin kyykkää masiinan vikatilaan.Myös tuulettimen hitaus vois kieliä liian alhaisesta jännitteestä.Eli akkutesterillä rasituskoe.
(Jos pääsee ominaispainot kennoista tarkastaan niin kantsii katsoa nekin.)

Kirjoittanut: hapero
« : 10.09.2016 kello on 17:47 »

Nyt on uusi ongelma, kiertoilmapuhallin pyörii hitaasti (voi olla syykin häiriöön) ja saa käyttöjännitettä vain 4,4 volttia (mitähän jännitteet pitäisi olla), jaksaa pyöriä huonosti. Vanhalla piirilevyllä en mitannut moottorin jännitettä, mutta kierrokset oli aivan toista, kohina sisällä jopa häiritsevä isolla nopeudella. Pannu vaihtaa kyllä isommalle teholle, mutta puhallin ei ota lisää kierroksia kuten pitäisi, joten tehonvaihdon jälkeen varsinkin lämmin pannu menee välittömästi häiriölle (kylmänä voi toimia hetken).

Puhaltimen nopeutta ohjataan mittaamalla pannun sisälämpötilaan 100 kilon ntc vastuksella. Tarkista tuon ntc:n toiminta, liitteessä merkitty LTF. 4,4 voltin jännite kuulostaa ihan järkevältä, kun pannu on kylmä. Jännite suureenee sitten sitä mukaa, kun pannu lämpiää.
Kirjoittanut: pihlis
« : 10.09.2016 kello on 10:21 »

Yritetään kerätä täältäkin apuja, korjausyritykset on tulleet kalliiksi. Autossani on siis Trumatic C 3402 (vanhempaa mallia). Ensin alkoi kiertoilmapuhaltime n kierrosnopeus vaihtelemaan, joten tilasin uuden moottorin. Tuli avaamattomassa Reimon paketissa. Uusikin moottori oireili samoin. Seuraavaksi lämmitys alkoi mennä häiriölle (punainen valo) tihenevään tahtiin. Tuossa vaiheessa pytty nostettiin huollossa pöydälle ja tarkistettiin minkä näköinen on piirilevy (ei kärähtäneitä komponentteja). Palopää, sytytin- ja valvontakärjet siistit, palopuhallin pyörii hienosti. Asentajan mielestä sisuskalut siistit ja hyväkuntoiset, ei korjaustarvetta. Kun pytty asennettiin paikalleen, pannu toimi taas kunnolla, mutta vain muutaman päivän kunnes alkoi mennä häiriölle n. 10-15 sek. syttymisen jälkeen (pannu siis syttyi asiallisesti). Lopuksi ei enää syttynytkään vaan meni heti häiriölle. Vedenlämmityksellä toimii hyvin ilman ongelmia. Arveltiin siis että vika on piirilevyssä ja tilattiin uusi. Ensimmäinen (kalliimpi) oli uudempaa mallia ja vasta toinen oli oikeaa mallia (tunnistaa levyn yläreunassa olevasta lisälämpötuntoelime n pistorasiasta). Uudella piirilevyllä pannu "nikotteli" aluksi, mutta alkoi toimimaan jotenkin joten huollosta tien päälle. Seuraavana yönä alkoi samat ongelmat (vedenlämmitys toimii). Nyt on uusi ongelma, kiertoilmapuhallin pyörii hitaasti (voi olla syykin häiriöön) ja saa käyttöjännitettä vain 4,4 volttia (mitähän jännitteet pitäisi olla), jaksaa pyöriä huonosti. Vanhalla piirilevyllä en mitannut moottorin jännitettä, mutta kierrokset oli aivan toista, kohina sisällä jopa häiritsevä isolla nopeudella. Pannu vaihtaa kyllä isommalle teholle, mutta puhallin ei ota lisää kierroksia kuten pitäisi, joten tehonvaihdon jälkeen varsinkin lämmin pannu menee välittömästi häiriölle (kylmänä voi toimia hetken).

Tuli vähän pitkä selitys, mutta rahaa on kulunut jo paljon korjausyrityksiin. Osaisiko joku antaa ohjeita (hallitsen elektroniikkaa kohtalaisesti) ettei tarvitse vaihtaa koko pannua uuteen malliin, kun tämäkin on mekaanisesti kunnossa.
Kirjoittanut: hapero
« : 5.08.2016 kello on 11:25 »

kuva on 6000 sarjan, eli se ei päde tuohon 3402 lämmittimeen.
Kirjoittanut: mtkk
« : 5.08.2016 kello on 10:52 »

Kiitos kytkentäkuvasta! Helpottaa huomattavasti vianhakua. Täytyy perehtyä tarkemmin asiaan kunhan ehdin.

Sulakkeet ovat ehjät ja muutenkin ohjainkortti ehjän näköinen.