rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: tsahkali
« : 12.04.2016 kello on 09:40 »

Kysyisin, kun intikka on päällä, syöttääkö se myös samalla 230v akkulaturille?

Ei, ainoastaan pistorasioille.
Kirjoittanut: ArHi
« : 11.04.2016 kello on 22:24 »

Tällä hetkellä kausipaikalla ja verkkosähkössä. Silloin kun poissa niin paneelien kautta ylläpitolataus akuille. Täytyy kuitenkin noi pari pitorasiaa sinne laitella, että voi telkkua katsella ja uniapnea laitetta käyttää silloin kun ei verkkosähkö mahdollisuutta.
Kirjoittanut: Jgahpir
« : 11.04.2016 kello on 21:51 »

Taitaa olla paras antaa olla noin. Täytyy hankkia invertteri ja sille pari omaa pistoketta. Niin ei aina tarvitse reissussa johdon päähän laittaa.

Sinulla on hyvä ja toimiva järjestelmä nyt. Kokeilet sillä ja kehittelet sitten kokemusten jälkeen.
Aurinkosähkö on hidasta eikä koskaan korvaa verkkosähköä. Jos vaan on sähköä tarjolla käytä aina jää pelivaraa siihen kun verkkoa ei ole.
Alussa on tosi vaikea hahmottaa paljonko mikäkin laite sähköä kuluttaa, ajan kanssa hahmottuu.
Sinulla on uudet akut, parasta hoitoa niille on ettei niitä käytä ihan tyhjäksi, jos niin käy pitää ladata mahdollisimman pian. Akun säilytys tyhjänä tuhoaa akuston.
Kirjoittanut: Rölli
« : 11.04.2016 kello on 21:35 »

Kysyisin, kun intikka on päällä, syöttääkö se myös samalla 230v akkulaturille?
jääkappi sähkolämmitys ja laturi on pois invertteri verkosta... eli pieniä säätöjä sähköjärjestelmään releityksen yhteydessä joutu tekeen..
Kirjoittanut: ktako
« : 11.04.2016 kello on 21:29 »

Meillä on releet välissä. Kun verkkosähkö tulee seinään, intikka kytkeytyy irti.
Kysyisin, kun intikka on päällä, syöttääkö se myös samalla 230v akkulaturille?
Kirjoittanut: tsahkali
« : 11.04.2016 kello on 19:41 »

Taitaa olla paras antaa olla noin. Täytyy hankkia invertteri ja sille pari omaa pistoketta.

Meillä on releet välissä. Kun verkkosähkö tulee seinään, intikka kytkeytyy irti.
Kirjoittanut: ArHi
« : 11.04.2016 kello on 16:51 »

Taitaa olla paras antaa olla noin. Täytyy hankkia invertteri ja sille pari omaa pistoketta. Niin ei aina tarvitse reissussa johdon päähän laittaa.

Kirjoittanut: ktako
« : 10.04.2016 kello on 20:15 »

Onko olemassa sellaisia latureita johon tuon panelin säätimen saisi kytkettyä, ja lataisi panelilla silloin kun sieltä on mahdollista ja sen jälkeen verkkosähköllä? Invertteriä ei varmaan voi kytkeä normaaliin vaunun sähköjärjestelmään, niin että kun invertteristä on saatavissa sähköä niin käyttäisi sitä ja kun loppuu niin käyttäisi verkkoa?
Onko tämä edes mahdollista?

Ari

Onhan se mahdolista kytkemällä verkonerotus rele invertterisähkön-ja verkkosähkön järjestelmän väliin, tai invertterille omat sähkörasiat. Eikös olisi kuitenkin paree käyttää verkkosähköä sillon, kun sitä on saatavilla ja latailla akusto täyteen ja paneelivirtaa sitten kun verkkosähköä ei ole saatavilla?Juuri tänä viikonloppuna testailin lähes samalla paneeliteholla 140W, josta 40W kohdistettuna kohti aurinkoa, MPPT säädin ja 180AH AGM akusto (2v) ei oloissamme keskimäärin ottaen pilviset säät huomioon kovin kauaa akustoa latingissa pitele. 3 päivän aikana testasin. Kulutusta oli kyllä ledi tv, invertteriä pari tuntia, ipad ja kännykkälaturit ja normi lämmitys ym sähkönkulutus. Vaikka aurinkokin välillä toisena päivänä paistoi antaen virtaa jopa yli 6A parhaimmillan, kahdessa päivässä akkujen kapasiteetti tippui puoleen.  :-X Totuus taitaa olla, että tuolla paneeli määrällä vähennetään jonkin verran agren tai auton koneen käyttöä pidempään paikoillaan oltaessa. meikäläisen kulutuksilla. Hyvä niinkin. Nyt kotona ja auto roikan nokassa lataamassa akut taas piripintaan ennen seuraavaa reissua. auringon voima tosin tästä vain paranee. Thumb
Kirjoittanut: Ossi66
« : 10.04.2016 kello on 19:42 »

Onko olemassa sellaisia latureita johon tuon panelin säätimen saisi kytkettyä, ja lataisi panelilla silloin kun sieltä on mahdollista ja sen jälkeen verkkosähköllä? Invertteriä ei varmaan voi kytkeä normaaliin vaunun sähköjärjestelmään, niin että kun invertteristä on saatavissa sähköä niin käyttäisi sitä ja kun loppuu niin käyttäisi verkkoa?
Onko tämä edes mahdollista?

Ari

Kaikki on mahdollista, mutta onko järkevää?
Esim. Käytät akun aina ensin tyhjäksi ja sitten on tuurissaan kerkiääkö ladata ennen kuin verkkosähkö katkeaa. Toisaalta jos tuo on jollain lailla automaattinen systeemi, on akku käytännössä aina tyhjä.
Tämä siis tuosta invertteri / 230V vaihdosta. Mielummin niin, jos verkko seinässä aina käyttää sitä ja kun se katkeaa, vaihtaa invertterille.
Kirjoittanut: ArHi
« : 10.04.2016 kello on 15:53 »

Onko olemassa sellaisia latureita johon tuon panelin säätimen saisi kytkettyä, ja lataisi panelilla silloin kun sieltä on mahdollista ja sen jälkeen verkkosähköllä? Invertteriä ei varmaan voi kytkeä normaaliin vaunun sähköjärjestelmään, niin että kun invertteristä on saatavissa sähköä niin käyttäisi sitä ja kun loppuu niin käyttäisi verkkoa?
Onko tämä edes mahdollista?

Ari