rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Leader dog
« : 26.12.2015 kello on 16:03 »

Systeemi / kytkentä on seuraava:

Auton omaan akkuun on kytketty toinen identtinen akku päävirtakytkimellä ja akuneroittimella, josta johdot aurinkopaneleiden lataussäätimeen ja invertteriin.
Kirjoittanut: seppoko
« : 26.12.2015 kello on 15:53 »

(akulta akkuun ja siitä invertterille).

Eikö siinä välissä ole virtalähdettä?? Siis minkälainen kytkentä sinulla on??
Kirjoittanut: Leader dog
« : 26.12.2015 kello on 15:50 »

Laturista lähtevä johto on todennäköisesti originaalin vahvuinen kaapeli jonka paksuutta en tiedä.
Kirjoittanut: Aakku
« : 26.12.2015 kello on 15:45 »

Ps. jollen väärin muista niin minulla on 35mm2 johdotukset, eli paksut ovat. (akulta akkuun ja siitä invertterille).
Joo, en minä näistä ymmärrä, kunhan hämmästelen ja kummastelen....

Mitenkäs paksut johdot on sitten laturin ja akun välillä?
Kirjoittanut: Leader dog
« : 26.12.2015 kello on 15:37 »

Minusta se ei ole outoa, saattahan se olla hyvinkin pienestä kiinni että invertteri huutaa alijännitettä, jolloin auton käydessä tulee laturista sen verran boostia että invertterin huuto lakkaa.

Tuohan on helppo testata käytännössä.

Ps. jollen väärin muista niin minulla on 35mm2 johdotukset, eli paksut ovat. (akulta akkuun ja siitä invertterille).
Kirjoittanut: Aakku
« : 26.12.2015 kello on 15:27 »

Autossa on 140A laturi ja se näyttää riittävän tyhjäkäynnillä ehkäisemään jännitteen tippumisen alas, eikä invertteri huuda alijännitettä.
Voi olla näin, en tiedä...

Tuntuu vain oudolta, miten johdot kestää työntää laturilta sellaisia virtoja akkuun, kuin mitä akulta siirtyy inverteriin. Vielä jos akun ja inverterin välissä on oltava liki 100A sulake, jotta kestäisi. Mulla ainakin laturilta tulee kohtuullisen ohuet johdot akulle.
Kirjoittanut: Leader dog
« : 26.12.2015 kello on 15:16 »

Autossa on 140A laturi ja se näyttää riittävän tyhjäkäynnillä ehkäisemään jännitteen tippumisen alas, eikä invertteri huuda alijännitettä.

Kirjoittanut: Aakku
« : 26.12.2015 kello on 15:09 »

Itselläni on juuri tuon maksimi kuormituksen ollessa päällä, useinmmiten auto tyhjäkäynnillä estämässä akkujen kyykytystä.
Auttaako se...?

Jos inverteri syöttää virtaa 1000W kuluttavaan laitteeseen, niin miten paljon auton laturi tuo samaan aikaan virtaa akkuun?
Kirjoittanut: Leader dog
« : 26.12.2015 kello on 14:47 »

Itselläni on juuri tuon maksimi kuormituksen ollessa päällä, useinmmiten auto tyhjäkäynnillä estämässä akkujen kyykytystä.
Kirjoittanut: Aakku
« : 26.12.2015 kello on 13:27 »

Tosta vielä johtojen mitoituksen laskuri;
http://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-poikkipinta-laskuri/


Ps. Mielestäni kannattaa ostaa "numeroa" suurempi invertteri, mitä on suunnitellut, niin on siinä mitoituksessa sitten hieman reserviä. Eli jos 1000W nykyisillä tiedoilla riittäisi, niin ota 2000W niin riittää paremmin. Kaksi Schukoa on plussaa.
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu...

Voihan sitä hankkia vaikka kuinka ison invertterin ja isotehoiset kuluttajat....
Silloin pitää olla myös iso akusto ja vielä akkujen latausmahdollisuus.
Itselläni on kaikki kulutuslaitteet hankittu tarkoituksella alle 1000W ja invertteri on 1500W. Akkua pitää huomioida, ettei jatkuvasti syväpurkaa inverterillä touhutessa. Mulla on vain yksi akku 185 Ah.