rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: tsahkali
« : 31.10.2015 kello on 11:45 »

Ne rummut on hyvä avata välillä muutenkin, saapi laakereihin kunnon rasvat. Varsinkin jos ovat alkuperäiset.
Kirjoittanut: Ruutiukko
« : 31.10.2015 kello on 09:17 »

Katsastuksesta meni jarrut läpi, muutoin paitsi käsijarru tuotti edelleen ongelmia. Eli kuulemma voimaa oli hädintuskin 1,2 kN

Tuohon käsijarruun saattaa saada vähän enemmän pitoa kun otat rummut auki ja tarkastat että jarrujen automaattisäätö toimii kunnolla, eli se peltinen säätövipu ottaa kunnolla kiinni siihen säätöhammaspyörään. Jos tuo ei toimi kunnolla niin ei ole hyvää pitoa varsinkaan käsijarrussa. Samalla kun rumpu on irti, niin pese jarrupinnat asetonilla rummusta ja jarrukengistä. Käsijarrua ei kannata tuon jälkeen säätää vielä ihan "tappiin" jos säädössä on ollut ongelmia, vaan kannattaa ajaa ja jarrutella kunnes automaattisäätö on säätänyt kengät kohilleen, vasta sen jälkeen ohjekirjan mukainen käsijarrun säätö.
Jos on tarvetta osien vaihtoon, niin rummut ja muut jarruosat eivät isoa kustannusta aiheuta. Turvallisuus ennen kaikkea.
Kirjoittanut: 88k5
« : 30.10.2015 kello on 15:48 »

Henkilöautolta vaadittava jarruvoimateho on ihan laskettavissa http://www.autotieto.net/ha_alusta/lainsaadanto.htm

Esimerkiksi. omamassa 3000kg, kok.massa 3500kg;
- käyttöjarruilta vaadittavalla 58% hidastuvuudella väh. 4.27kN per kulma (keskiarvona eli yhteensä väh. 4x tuo), mutta kuitenki etupainoisena..
- seisontajarru taasen 16% kokonaismassasta (tai 20% omamassasta) eli 2.35kN (tai 2.94kN) per takapyörä
Kirjoittanut: MM
« : 30.10.2015 kello on 15:17 »

Katsastin juuri vm. -90 Ducaton. Esillä olevan pöytäkirjan mukaan etuakseli 6,0, taka-akseli 3.6 ja käsijarru 3,4 kN  paremmalla puolella ja heitot hyvinkin sallituissa rajoissa. Kokonaisjarruvoimav aatimus 5,2 / 5,2 kN , jota katsastusmies lienee tarkoittanut puhuessaan viidestä. Tuli minullekin huomautus käsijarruvivun liian isosta liikkeestä ja takaiskareiden pienestä vuodosta. (Matkailuautoja ei kuulema enää laiteta iskaritestiin muovirakenteiden särkymisvaaran takia).

Kyllä sinun käsijarruun pitäisi saada vielä paljonkin lisätehoa.  Olisiko pieni vuoto tai hihnojen säätö.  Takajarrut kannattaisi varmaan avata.  Se ei ole vaikeaa, kun rummut irtoavat ilman napoja. Osatkin ovat melko halpoja.

Kerron samalla, että kesällä jouduin reissussa vaihtamaan jarruputket taakse.  Putkien kiinnitykseen käytetyn kittimällin alle oli  piiloon syöpynyt ruoste, joka puhkesi.  Ducaton etujarruissa on kuitenkin toiset hieman pienemmät jarrumännät omassa piirissään, joilla auto pysähtyi, kun vain uskoi ja painoi poljinta lattiaan ja veti käsijarrusta. Tytär toi sitten Motonetista toisella autolla osat.  Ei sillä varajärjestelmällä voi kuitenkaan ajaa.
Kirjoittanut: Raksaus
« : 30.10.2015 kello on 12:42 »

Tuo selittää tietenkin osan, tosin 80 luvun lopulla taisi ABS olla henkilöautopuolella lähinnä isoissa mersuissa. Ducaton jarrujen lukkiutuvuudesta en tiedä tosin siitäkään. Ei ole ollut vielä tarvetta testata. Samoin kuin nollasta sataan arvo on tällä hetkellä noin puoli vuotta and counting.
Kirjoittanut: kimi
« : 30.10.2015 kello on 12:29 »

Jarruvoimat perustuvat nykytekniikkaan ja ABS jarrujen myötä käyttöjarrun voima on pienempi kuin käsijarrun. Käsijarrulla pitää teoriassa saada aikaan pyörien lukkiutuminen
Kirjoittanut: Raksaus
« : 30.10.2015 kello on 12:26 »

ETeen  vaihdettiin jarrupalat ja levyt ja toiselle puolelle tuo satula. Ksäijarru kiristettiin myös. Käsijarru säädettiin myös uudestaan.

Katsastuksesta meni jarrut läpi, muutoin paitsi käsijarru tuotti edelleen ongelmia. Eli kuulemma voimaa oli hädintuskin 1,2 kN ja pitäisi kuulemma olla viisi? Tuloksena kuitenkin hyväksytty ja korjauskehotus käsijarrulle. Mutta ihmettelen tuota tehovaatimusta, koska muistaakseni etujarrujen tehokaan ei tainnut olla kuin 4,5 ja toisella puolella 3,0 kN ja käsitykseni mukaan tehot olisi riittänyt, mutta ero oli liikaa. Vai lasketaanko nämä yhteen? Muttoin kuulostaa kummalta että käsijarrussa pitäisi olla melkein tuplasti enemmän tehoa kuin itse jarruissa? Eihän sillä ole muuta merkitystä kuin pitää auto paikallaan parkissa jota vielä auttaa jos on vaihde päällä.
Kirjoittanut: Raksaus
« : 16.10.2015 kello on 23:03 »

Kävin tuossa iltapäivästä vielä paikanpäällä. Yksi jarrusylintereistä oli kuulemma niin jumissa etteivät olleet saaneet sitä lainkaan liikkumaan. Mystistä toki oli se, että se oli sillä puolella jossa oli sitä jarrutehoa liikaa tuon tasapainon kannalta. Toisella puolella taas oli jarrulevyt jokseenkin syöpyneet. Tätä ihmetteli vähän asentajakin, mutta arveli siis vian olevan tuossa jarrulevyssä ja paloissa.
Kirjoittanut: uppotukki
« : 16.10.2015 kello on 22:21 »

tämänpäivän merkkikorjaamot on osanvaihto paikkoja ,tosin yksityset korjaamot sentään osaa viellä korjatakki.kuitenki jarruosat yleensä aika erullisia ,joten vanhoja ei paljon kannata rassailla, kun jonkin ajan päästä sama homma on eressä .
Kirjoittanut: HiTec
« : 16.10.2015 kello on 21:01 »

Eikä korjaamo uskalla kyllä antaa takuutakaan että menee katsastuksesta läpi.

Kuitenkin tunteja poltettu tuohon elvyttämiseen ja jos se ei onnistukaan, niin... Eli ymmärrän toisaalta myös yrittäjän riskinkin, halu tehdä työtä jolle uskaltaa antaa jonkinmoisen takuunkin => mieluummin polttaa ne tunnit asentaen uutta ja varmasti toimivaa, kuin ottaa riskin joskos ehkä elvytyskin auttaisi :-X