Kirjoittanut: hemppat
« : 28.10.2015 kello on 20:17 »Asentaessani sääskiverkkoa Ducaton maskin taakse suojaamaan jäähdyttimiä ötököiltä ja kiviltä sain ajatuksen vaihtaa kaasuläppäkotelon.
Sitä monet luulevat egr-venttiliksi ja sehän se ei ole. Kotelon elektroniikka on altis kastumaan ja aiheuttamaan vikakoodin P0638. Sattuipa Torilta silmään naapurikunnassa kaupan oleva uusi kaasuläppäkotelo, joka rakenne on poikkeava parempaan suuntaan.
Vaihto sujui aika hyvin koska maski oli jo valmiiksi irti mutta lukkopelti piti myös irrottaa. Vanha irti ja uusi kotelo kiinnituoreilla tiivisteillä, adapterijohto väliin ja hyvin kävi.
Egr:ltä tuleva pakokaasuputki on hyvin ohuesti karstainen, jopa siisti ja siksi oli ihme että itse kotelo on sottainen mutta imusarja karsea. Raavin enimpiä pois ja en alkanut irrottamaan imusarjaa, rajansa kaikella. Heräsi epäily josko se sotku olikin moottorin huohottamaa öljyä lisättynä pakokaasun noella.
Homma ei vaadi erikoistyökaluja, hylsysarja, mukana saisi olla 1/4" vermeitä, mahtuu paremmin ahtaisiin rakoihin ja pitkää jatkoa sekä kaarilenkkiavain, räikällinen oli tosi kätevä. Jos olisi ollut enemmän voimaa niin sillä olisi saanut kotelon irti irrottamatta mitään etuosasta. Vaan eipä ollut, pultit oli väännetty tehtaalla punahehkuun.
Rahan säästö oli melkoinen, säästetyllä rahalla saa vaikkapa toistakymmentä ala'carte ateriaa Haraldissa kahdelle.
Kaavailin myös ohjelmallista ratkaisua mutta jotenkin se tuntui vieraalta, jospa kuitenkin pidän vakiona.
Sitä monet luulevat egr-venttiliksi ja sehän se ei ole. Kotelon elektroniikka on altis kastumaan ja aiheuttamaan vikakoodin P0638. Sattuipa Torilta silmään naapurikunnassa kaupan oleva uusi kaasuläppäkotelo, joka rakenne on poikkeava parempaan suuntaan.
Vaihto sujui aika hyvin koska maski oli jo valmiiksi irti mutta lukkopelti piti myös irrottaa. Vanha irti ja uusi kotelo kiinnituoreilla tiivisteillä, adapterijohto väliin ja hyvin kävi.
Egr:ltä tuleva pakokaasuputki on hyvin ohuesti karstainen, jopa siisti ja siksi oli ihme että itse kotelo on sottainen mutta imusarja karsea. Raavin enimpiä pois ja en alkanut irrottamaan imusarjaa, rajansa kaikella. Heräsi epäily josko se sotku olikin moottorin huohottamaa öljyä lisättynä pakokaasun noella.
Homma ei vaadi erikoistyökaluja, hylsysarja, mukana saisi olla 1/4" vermeitä, mahtuu paremmin ahtaisiin rakoihin ja pitkää jatkoa sekä kaarilenkkiavain, räikällinen oli tosi kätevä. Jos olisi ollut enemmän voimaa niin sillä olisi saanut kotelon irti irrottamatta mitään etuosasta. Vaan eipä ollut, pultit oli väännetty tehtaalla punahehkuun.
Rahan säästö oli melkoinen, säästetyllä rahalla saa vaikkapa toistakymmentä ala'carte ateriaa Haraldissa kahdelle.
Kaavailin myös ohjelmallista ratkaisua mutta jotenkin se tuntui vieraalta, jospa kuitenkin pidän vakiona.
