rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: timpuktu
« : 6.10.2015 kello on 21:22 »

No nii. Jännite oli tuolla vastuksella ennen käynnistystä 13,7V ja käynnistyksessä  jännite tippui n. 0,2V. Auto oli roikassa.

Ihmettelin siinä mittaillessa vielä sitä kaasuliekin voimakasta pienenemistä. Kun kävin sitten yhdellä käynnistysyrityksel lä taas kuuntelemassa pakoputken humahdusta niin epähuomiossa peitin osan pakoaukkoa ja huomasin heti, että palaminen  sytytysvaiheessa kesti pidempään. No ruuvasin peitemuovin irti (tai kaikki kolme ruuvia katkesi irrottaessa) ja hain sisältä pölyimurin. Imaisin kokeeksi pakoputkesta ja ilmanottoreikiä myös. Ei sieltä kyllä mitään vaikuttanut tulevan, eikä pata käynnistynyt imuroinnin jälkeenkään. Sitten peitin sytytysyrityksien aikana taas osan pakoputken päästä ja taas liekki kuullosti palavan kauemmin.

No seuraavaksi irrotin 30mbar venttiilin pullosta ja myös letkun päästä. Samoin irroitin kaasuputken sen sisäpäästä jakotukilta. Puhaltelin paineilmaa putkeen ja totesin, että ei siellä ainakaan isoa estettä voi olla. Jakotukkia en irrottanut enkä purkanut. En huomannut että kaasuputkesta olisi tullut mitään, yksin kun olin, mutta.... Kun kasasin palennusventtiilin paikalleen, kaasuputken takaisin jakotukkiin ja kokeilin pataa päälle, niin se lähti.  :o

Eipä osaa sanoa mikä siellä muuttui, mutta ei kai kaasuputkeen normaalisti mitään kerry, joka sitten lentäisi puhaltamalla pois?

Se on vielä kokeilematta, että vieläkö hellan liekki pienenee kun lämmittimen sytyttää, mutta ainakin jääkaappi pysyi päällä. Pitää huomenna vielä testata lisää.

Jokatapauksessa lämppäri käynnistyy nyt. Erona äänissä on se, että syttymisääni, whuummmmmmm on paljon pidempi kuin niinä satana kertana kun se ei käynnistynyt. Tuo hulmahdus kestää ehkä reilun viisi sekuntia nyt.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 5.10.2015 kello on 18:53 »

Voisit aloittaa korjauksen siten, että mittaat käynnistyshetkellä jännitteen vastuksen päästä ja kerro se tänne. Sitten releiden vaihto vaikuttaa kaasuventtiilin ohjaukseen ja sellaiselta vika vaikuttaa, mutta voi johtua myös puhaltimen liian suurestä virrankulutuksesta.


Kirjoittanut: timpuktu
« : 5.10.2015 kello on 17:11 »

30mbar vaihto ei vaikuttanut mittään. Tuli mieleen, että miksihän lieden liekki pienenee niin paljon kun pannu yrittää syttyä?

Kortti on tuossa. Silmämäärin en huomannut komponenteissa tai juotoksissa mainittavaa. Pitää tiirata vielä mikroskoopilla.

Kirjoittanut: Haapaniemen Paroni
« : 5.10.2015 kello on 15:07 »

Piirilevy on juurikin tuon kotelon alla. Ota kuva piirilevystä niin kerron mitkä releet kannattaa vaihtaa.
On se hyvä,kun palstalla Mjo33400 joka kertoo viat ja auttaa auliisti muita Thumb
Kirjoittanut: mjo33400
« : 5.10.2015 kello on 15:02 »

Ok.

Kokeilen ensin sen 30mbar venttiilin ja katsellaan sitten lisempää. Onko piirilevy sen pienen kopan alla minkä päällä on lisätermostaatin / ntc vastuksen liitin?

Mielelläni jätän korjauksen osaaviin käsiin, vaikka periaatteessa komposanttien vaihtomahdollisuus ja kokemustakin on. Yleismittari ja juottimia löytyy mutta tuota korttia en tietenkään tunne, eli en välttämättä tunnista vikapaikkaa, ellei se ole n savut päästänyttä tyyppiä. :)

Kaikenkaikkiaan pikkuisen ahtaaseen paikkaan tukittu tuo lämmitin. Tai oikeastaan kaappi kai rakennettu lämppärin ympärille.

Piirilevy on juurikin tuon kotelon alla. Ota kuva piirilevystä niin kerron mitkä releet kannattaa vaihtaa.
Kirjoittanut: timpuktu
« : 5.10.2015 kello on 10:37 »

Ok.

Kokeilen ensin sen 30mbar venttiilin ja katsellaan sitten lisempää. Onko piirilevy sen pienen kopan alla minkä päällä on lisätermostaatin / ntc vastuksen liitin?

Mielelläni jätän korjauksen osaaviin käsiin, vaikka periaatteessa komposanttien vaihtomahdollisuus ja kokemustakin on. Yleismittari ja juottimia löytyy mutta tuota korttia en tietenkään tunne, eli en välttämättä tunnista vikapaikkaa, ellei se ole n savut päästänyttä tyyppiä. :)

Kaikenkaikkiaan pikkuisen ahtaaseen paikkaan tukittu tuo lämmitin. Tai oikeastaan kaappi kai rakennettu lämppärin ympärille.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 5.10.2015 kello on 10:09 »

Samat sävelet silloinkin. Ainoa ero on, että vedenlämmitysasenno ssa ei iso puhallin pyöri ja kuuluu vain pieni humina. Paloilmapuhallin on kait se hiljaisempi? Niin ja illalla huomasin, että tyyppikilvessä lukee C 603. Mutta eikö se ole pitkälti sama kuin 6002? Auto/lämmitin on mallia -99.

Tässä sekvenssi vielä. Kun lämmityksen napsauttaa päälle lähtee puhallin/puhaltimet päälle (paitsi jos lämpötilan säätö on termostaatin nupista pyöritetty pienelle, silloin kierrätyspuhallus ei pyöri tai on tosi hiljainen), puhaltimet pyörivät ehkä n. 15..20s jonka jälkeen kuuluu naks ja heti perään whhomm. Tuon jälkeen voi kuulua toinen syttymisääni ehkä kolmaskin. Koko ajan kuuluu sytyttimen tikitys. Lopuksi kuuluu naks ja puhaltimet pysähtyvät. Tuo naksujen väli on luokkaa reilu 10s. Vedenlämmitysasenno ssa muuten sama, mutta puhallinääni on hyvin hiljainen, naks, whomm ja tikitys samat. :)

En vielä ehtinyt kokeilla toisella 30mbar paineenalennusventt iilillä. Pitää lainata grillistä, se ei ahdista vaikka laittaisi kaikki 6 poltinta päälle ja kaikki täysille. :) Luulisin ehtiväni testihommiin tänään.

Todennäköisesti kaasuventtiilin ohjausvika piirilevyllä. Voin korjata jos itsellä ei ole mahdollisuutta.
Kirjoittanut: timpuktu
« : 5.10.2015 kello on 09:12 »

Samat sävelet silloinkin. Ainoa ero on, että vedenlämmitysasenno ssa ei iso puhallin pyöri ja kuuluu vain pieni humina. Paloilmapuhallin on kait se hiljaisempi? Niin ja illalla huomasin, että tyyppikilvessä lukee C 603. Mutta eikö se ole pitkälti sama kuin 6002? Auto/lämmitin on mallia -99.

Tässä sekvenssi vielä. Kun lämmityksen napsauttaa päälle lähtee puhallin/puhaltimet päälle (paitsi jos lämpötilan säätö on termostaatin nupista pyöritetty pienelle, silloin kierrätyspuhallus ei pyöri tai on tosi hiljainen), puhaltimet pyörivät ehkä n. 15..20s jonka jälkeen kuuluu naks ja heti perään whhomm. Tuon jälkeen voi kuulua toinen syttymisääni ehkä kolmaskin. Koko ajan kuuluu sytyttimen tikitys. Lopuksi kuuluu naks ja puhaltimet pysähtyvät. Tuo naksujen väli on luokkaa reilu 10s. Vedenlämmitysasenno ssa muuten sama, mutta puhallinääni on hyvin hiljainen, naks, whomm ja tikitys samat. :)

En vielä ehtinyt kokeilla toisella 30mbar paineenalennusventt iilillä. Pitää lainata grillistä, se ei ahdista vaikka laittaisi kaikki 6 poltinta päälle ja kaikki täysille. :) Luulisin ehtiväni testihommiin tänään.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 4.10.2015 kello on 18:08 »

^ Tekeekö saman myös vedenlännitysasenno ssa?
Kirjoittanut: timpuktu
« : 3.10.2015 kello on 21:33 »

C 6002 teki lakon oltuaan käyttämättä muutaman viikon. Yrittää syttyä, puhallin toiminee (pakoputkesta alkaa tulla ilmaa kun laittaa päälle) tuulettaa jonkin aikaa, naksahtaa ja alkaa tikittää sytytystä, kuuluu whooommmm -ääni ja pakoputkesta tulee lämmintä noin sekunnin, tikitys jatkuu, pakoputkesta tulee kaasun hajua, saattaa kuulua toinen whooommm -ääni jonka jälkeen naks ja oranssi häiriöledi syttyy ja laite lopettaa äänet  ja muut.

Pullo on täysi, kaasua tulee ainakin jääkaappiin ja hellaan. Jos venttiilin laittaa kiinni ei tule tuota whooommm ääntä trumasta  ollenkaan. Ei toimi pelkällä vedellä, akku on täysi, ei syty vaikka auto käynnissä tai roikkavirta. Auton asennon muutoskaan ei auta.

Kokeilin myös siten, että hellassa yksi liekki päällä ja koitin sytyttää. Silloin kun kuuluu naksahdus näkyy liekissä selvä pieneneminen. Voiko 30mB alennusventtiili antaa liian vähän kaasua?


T