rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Juha Mikkonen
« : 5.10.2015 kello on 20:14 »

 Thumb   :o  ;D
Sama vika tulla tupsahti Hobby 560 -05 malliin, kun olin tänään tyhjentämässä vesiä, pakkasöitä kun oli luvattu. Avasin molemmat allashanat ja kun lisäksi käynnistin vessan huuhtelun, loppui veden tulo kaikista hanoista. Tutkin kaikki sulakkeet, ei vikaa. Myös sen "salaisen" vessan huuhtelun oman sulakkeen, johon pääsee käsiksi kurkottamalla "paskasäiliön" kautta ulkopuolelta... Kunnossa kaikki. Tämän viestiketjun perusteella etsin sitten "valkoista rasiaa", ja sellainenhan olikin ihan selvästi "12 V" merkinnällä varustettuna vaatekaapissa. Siellä suuuuuuri määrä liittimiä, sekä YKSI ainoa 3 A sulake, joka siis oli kärähtänyt. Pitää huomenna käydä sellainen ehjä ostamassa, josko sitten vedet saisi pois myös vessan säiliöstä...
Kirjoittanut: kalavaanari
« : 16.03.2015 kello on 22:07 »

Kaiken tuon rytökasan voi helposti aentaa siististi ja silti kaikki ovat näkyvillä ja helpommin löydettävissä. Samalla tilaa jää vapaaksi muille hyödyllisille jutuille. En voi käsittää miksi noita keskuksia isketään kiinni vaatekaapin takaseinään ja keskelle (sivu- ja korkeussuunnassa), jossa vaatteet tukkivat ilman kierron ja keskus puskee hengareita ovea vasten jne jne. Sänkyjen alla säilytystilat ja luukut mahdolliseen talliin ovat hyvin rajalliset, koska johdotukset ja putket on nakeltu miten sattuu. Nällä se vain on mentävä tai tehtävä itse paremmaksi. Kahden veneen sähköt olen repinyt kokonaan auki ja laittanut kunnon keskuksen ja automaattisulakkeet, tuli siisti ja toimiva. Vian sattuessa on helppo rajata vikakohde pois muiden toimintojen häiriintymättä.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 16.03.2015 kello on 21:56 »

Viitaten mjo33400 kirjoitukseen, että Hobbyssä kaapelointi asiallinen, on totta siinä mielessä, että jokaisen kaapelin päässä tarralappo joissa juokseva numerointi. Ja yhden kaapelin molemmissa päissä sama numero.

Siinä mielessä hyvä metsästää kytkentää kun tietää mitä kaapelia etsii. Sillä logiikalla itekin menin eteenpäin noissa kaapeleissa, ja sillä löysin takasohvan ja vessan kulmauksesta tämän vesijärjestelmän kaapelin ja kytkennän josta se sitten haarautui hanoille ja pumpulle.

Lämmityslaitteen takana oleva tila on tässä Hobbyssä tosi sekava, oikea johtoviidakko. Sinne kaipaisi aavistus parempaa järjestystä.

Pääasia on jotta vika löytyi, sain sen korjattua, ja toivottavasti tästä oli jollekulle muullekin hyötyä. Tää on kyllä hyvä tää foorumi kun täältä saa vastauksia kysymyksiin :)

Tuon kuvan mukaan johdotuksien vetämisen laatu on heikentynyt. Näen tuossakin positiivisiä asioita etenkin kun joutuu korjaamaan ja seuraamaan johtoja niin on aika helppoa kun ei ole minnekkään piiloitettu. Thumb
Kirjoittanut: Jukkis
« : 16.03.2015 kello on 20:49 »

Viitaten mjo33400 kirjoitukseen, että Hobbyssä kaapelointi asiallinen, on totta siinä mielessä, että jokaisen kaapelin päässä tarralappo joissa juokseva numerointi. Ja yhden kaapelin molemmissa päissä sama numero.

Siinä mielessä hyvä metsästää kytkentää kun tietää mitä kaapelia etsii. Sillä logiikalla itekin menin eteenpäin noissa kaapeleissa, ja sillä löysin takasohvan ja vessan kulmauksesta tämän vesijärjestelmän kaapelin ja kytkennän josta se sitten haarautui hanoille ja pumpulle.

Lämmityslaitteen takana oleva tila on tässä Hobbyssä tosi sekava, oikea johtoviidakko. Sinne kaipaisi aavistus parempaa järjestystä.

Pääasia on jotta vika löytyi, sain sen korjattua, ja toivottavasti tästä oli jollekulle muullekin hyötyä. Tää on kyllä hyvä tää foorumi kun täältä saa vastauksia kysymyksiin :)
Kirjoittanut: kalavaanari
« : 16.03.2015 kello on 20:17 »

Kevään caravan messuilla katselin n. 20 kulkineen sisuksia ja yhtenä isona asiana jäi mieleen, että sähkökeskukset ja laitteet on sijoiteltu huonosti käytön kannalta ja jopa erittäin typerällä tavalla vaikeuttaen ko. tilan varsinaista käyttötarkoitusta. Dokumentointi ja kaapeleiden merkintä ei riitä hyvän sähköistyksen määritteeksi. Hobby voi olla hyvin sähköistetty, ja Adriassakin on asiallinen okumentointi ja asennukset on tehty aivan asiallisilla materiaaleilla, paremmalla paneutumisella laitteille löytyisi varmasti paremmatkin paikat ja käytettävyys paranisi huomattavasti.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 16.03.2015 kello on 18:37 »

^ Pakko nyt puolustaa Hobbyä, kyllä ne sähköt on hyvin vedetty, jopa johdot tukevaa 2,5 neliöistä, jokainen kaapeli on erikseen merkitty ja dokumenteista näkyy, että mihin menevät. Ammattilainen ei nyt taida tietää, mistä puhuu. Olen korjannut Hobbyä missä dokumentointi oli hienossa kunnossa ja asiat selvisi hetkessä sekä vika löytyi. aoalen noiden Hobbyjen kimpussa ollut useasti ja tiedän mistä puhun, joten jätetään tuo turhanpäiväinen mustamaalaaminen, joka on kuultu Esson paareissa.
Kirjoittanut: kalavaanari
« : 16.03.2015 kello on 17:37 »

Kaikissa näissä 12V vehkeissä sama ongelma. Nuo ei ole oikeita sähköjä ja niitä saa asentaa kuka hyvänsä. Eli kukaan oikea ammattilainen ei niitä ole suunnitellut eikä asentanut. Ja tulos on ammattilaisen silmin katsottuna täysin susi ja kelpaamaton mihinkään.  Sama lopputulos näkyy veneissä kuin näissä koppikulkimissakin.
Kirjoittanut: K.E.V
« : 16.03.2015 kello on 16:34 »

Minulla on ollut tämän vuosituhannen Doroteassa tehdyissä vaunuissa, Polarissa ja Solifereissa ,omissa ohjekirjoissaan 12v ja 220v kytkentäkaaviot ja sulakkeetkin on yhdessä paikka pl. lämppärin piirikortilla olevat  Thumb
Kirjoittanut: Ossi66
« : 16.03.2015 kello on 15:06 »

No en minä sähköjen ja sulakkeiden suhteen varauksetta (uusia?) ruotsalaisiakaan menisi kehumaan.

Ihan vastaavia piirilevyillä ja releillä toteutettuja sähköjärjestelmiä löytyy ruotsalaismerkeistä ainakin Kabesta.

Sulakkeita on siroteltu irrallisina akun viereen johtojen varteen muutamia, ja sitten käyttöpaneelin takapuolelta löytyy loput. Kun asentelin omaani erinäisiä lisävarusteita, ostin kunnollisen sulakerasian sinne akun viereen ja laitoin myös Kaben tehtaan jäljiltä olevat sulakkeet sitten siihen samaan.

Johdotukset ovat epämääräisiä vyyhtejä eikä mitään kattavaa kaaviota vaunun sähköistyksestä tullut ohjekirjojen mukana. Johdotusratkaisuist a löytyy mm. rosvoliittimiä.

Mulla on ollut kahden eri vuosimallin vastaava Kabe vaunu (2012 ja 2013) joissa kummassakin on ollut käyttöpaneeliin liittyen samanlaiset viat.

Halpa hinta houkuttaa myös ruotsissa.

Jaa. Onko ne sitten vaan vanhat Soliferit ja Polarit tehty tuon osalta kunnolla ;D

Mulla myös nyt akkukotelon vieressä sulaketaulu, josta menee kaikki uudet sähköt ledeille yms. Pitäs vaan laittaa vielä isompi ja vaihtaa vaunun alkuperäisetkin kulkemaan sen kautta - ja sitten dokumentoida kunnon kuvilla koko homma jälkipolville ;D

Kirjoittanut: iso-juuso
« : 16.03.2015 kello on 14:44 »

No siinä Hobyssä noita sulakkeita on kuiteskin joka lähtöön ;D  Hyvä niin.

Detskussa ei ollut ennen omia asennuksia muita sulakkeita kuin yksi molemmissa akulta lähtevissä plussissa - ja sekin hässäkkä siten kytketty niin, ettei valot tai Alde sammu kummankaan erikseen avaamalla eli jostain pilopaikasta kiertävät yhteen. (luultavimmin etupään liitinrimalla jatkuvan virran liittimessa, mutta ei vielä ole viitsinyt purkaa koko etupäätä tuon tarkastamiseksi)

Jospa joskus koittaa sekin aika että saksalaiset oppii tekemään hommat niin kuin ruotsalaiset ja laittamaan vielä kunnon kytkentäkuvatkin ohjekirjan lisukkeeksi.

No en minä sähköjen ja sulakkeiden suhteen varauksetta (uusia?) ruotsalaisiakaan menisi kehumaan.

Ihan vastaavia piirilevyillä ja releillä toteutettuja sähköjärjestelmiä löytyy ruotsalaismerkeistä ainakin Kabesta.

Sulakkeita on siroteltu irrallisina akun viereen johtojen varteen muutamia, ja sitten käyttöpaneelin takapuolelta löytyy loput. Kun asentelin omaani erinäisiä lisävarusteita, ostin kunnollisen sulakerasian sinne akun viereen ja laitoin myös Kaben tehtaan jäljiltä olevat sulakkeet sitten siihen samaan.

Johdotukset ovat epämääräisiä vyyhtejä eikä mitään kattavaa kaaviota vaunun sähköistyksestä tullut ohjekirjojen mukana. Johdotusratkaisuist a löytyy mm. rosvoliittimiä.

Mulla on ollut kahden eri vuosimallin vastaava Kabe vaunu (2012 ja 2013) joissa kummassakin on ollut käyttöpaneeliin liittyen samanlaiset viat.

Halpa hinta houkuttaa myös ruotsissa.