rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Catiska
« : 2.08.2015 kello on 19:52 »

Kahvin keittoon minä käytän pauligin capsuloa. Sillä tulee nopsasti kaffet vähällä sähköllä ja vähillä roskilla.

Lähetetty minun SM-A300FU laitteesta Tapatalkilla

Kirjoittanut: Aakku
« : 2.08.2015 kello on 19:23 »

Minä haen invertteristä vain vaihtoehtoja nykyisiin systeemeihin...

Viime reissulla retkuiluautosta tuli tavallaan kaasuton, kun invertterin käyttämä vedenkeitin korvasi kaasuhellan. Kaasuhella on nyt vain varalla vaihtoehtona. Vedenkeitin keittää veden alle 2 minuutin, joten siinä ajassa ei akku vielä paljoa kyykkää. Vedenkeitin on osoittautunut muutenkin nopeimmaksi tavaksi keittää kahvit. Se on nopeampi, kuin kahvinkeitin ja tuottaa vähemmän tiskiäkin. Lisäksi kun keittimellä on oma kytkentäalusta, niin piuhat on aina kytkettynä valmiina.

Valmiita eineksiä, tai vaikkapa pitsaa ei voi oikein lämmittää kaasuhellalla, eikä kaasu-uuniakaan ole. Tarvittaessa kaasu-uunin voi siten korvata pienellä mikroaaltouunilla. Nyt kun on 1500W siniaaltoinverteri, niin pienitehoinen mikroaaltouunikin pelittää riittävästi. Aika vähän mikroaaltonuunia tulee kuitenkaan käytettyä.

Sitten on näitä kummajaisia, kuten läppärin laturi. Se ei jostain syystä siedä huviakun sähköä. Starttiakun sähkö kelpaa. Tämän takia lataus tapahtuu inverterin kautta.
Myös Waecon akkuimuri vaatii verkkovirran, jos mielii saada akun täyteen asti ladattua.

Normaalisti nämä pienet kulutuspiikit korvautuu melko nopeasti jo aamun aikana. Pilvisenäkin päivänä akku latautuu kennon kautta normitilaan. Käytännössä näillä omilla sähkönkulutuksillan i voin olla puskissa ajamatta välillä lainkaan. Tosin en ole testannut enempää, kuin 3 päivän paikallaan olemista, mutta silloin varaus pysyi ainakin tasapainossa.
Kirjoittanut: elwari
« : 2.08.2015 kello on 18:59 »

Semmoinen helppo nyrkkisääntökaava on, että kun laitteen kuluttamat watit jakaa kymmenellä, niin saa ampeerit, eli 1000W on 100A. Ei ole ihan eksaktisti oikea tulos, mutta suuruusluokka selviää, ja hiukan invertterin hyötysuhdettakin tulee otetuksi huomioon. Ja virhe on oikeaan suuntaan, ihan tarkkaan laskien tulos hyötysuhde huomioiden on todennäköisesti jonkun verran pienempi.
Kirjoittanut: Raksaus
« : 2.08.2015 kello on 14:21 »

Aihe sinänsä kiinostaa mutta käyttö on hivenen eri kuin monella täällä. Mikro on ja vaimo sillä joskus jotain teevettä on lämmittänyt. Muutoin retkillä pyrin joko grillaamaan, tekemään liedellä tai syömään jotain  joka ei vaadi lämmitystä tai syömään ulkona. Mikrosta en mitenkään erityisesti pidä muutoinkaan.

Vähäiset kahvit sitten mokkapannulla. Eli tarve inverterille on todellisuudessa näillä näkymin laturit ja ensi kesälle haaveena kunnon telkkari em kisoja varten. Ja ehkä se pleikkari sitten leffoja ja pelejä varten matkoiksi ja sadepäiviksi.

Nyt invertterin toiminnassa jotain ongelmaa joten uusi invertteri hankittava tai vanha korjattava. Joten ei oikein käsitystä tuosta virran kulutuksesta. Niin ja jonkinmoinen sopiva imuri olisi autoon kiva. Nyt taitaa olla se 100 Ah tuo kapasiteetti. Olisi kiva olla enemmän mutta painon kannalta saattaa olla että pitäydymme vähemmässä.  Nytkin taitaa olla jo liikaa painoa.
Kirjoittanut: Bliz
« : 2.08.2015 kello on 12:56 »

540 amppeerituntia painaa noin 150kg

Mun 2 x 250ah agm painaa 122kg
Kirjoittanut: tsahkali
« : 2.08.2015 kello on 12:25 »

Jos ny todella mietitään mihin sitä 220 tarvitaan?

Meillä on noita koiria. Niiden viilentäminen on joskus tarpeen.
Kirjoittanut: Rölli
« : 2.08.2015 kello on 10:02 »

Jos ny todella mietitään mihin sitä 220 tarvitaan? Lämitys ja ruuan laitto hoituu kyllä kaasulla mitkä on tärkeimmät. Akkujen paino jo rajoittaa aika paljon kulkinetta. Paljonko painaa 540A akut? Viihde laitteita ei kait reissussa tarvita välttämättä,kylmää saa kaasulla yms. Auton kun laittaa käyntiin niin akut latautuu.
540 amppeerituntia painaa noin 150kg
Kirjoittanut: 88k5
« : 2.08.2015 kello on 00:34 »

Jos ny todella mietitään mihin sitä 220 tarvitaan? Lämitys ja ruuan laitto hoituu kyllä kaasulla mitkä on tärkeimmät. Akkujen paino jo rajoittaa aika paljon kulkinetta. Paljonko painaa 540A akut? Viihde laitteita ei kait reissussa tarvita välttämättä,kylmää saa kaasulla yms. Auton kun laittaa käyntiin niin akut latautuu.
Vaimolle tuo fööni/kiharrin on aika "must" - mihinkään butaanirautaan rahoja hukkaa.. 8)
Tai jos miettii asian toisinpäin - mihin sitä tolppasähköä, edes leirintäalueella tarvitsee (tietty akkuja latailen, jos hintaan sähkö sisältyy), kun puskissa ilmankin pärjää.

Kyllä meillä "mobile homessa" nuoriso ajonaikana PS3:stä käyttää, läppäri akkukin töpsölisähkössä latautuu, kamera-akunlaturi, kännyt ja tabletitkin. Joku tyrkyttää vaihtoehdoksi; "osta kasa erilaisia dc/dc muhentimia, parempi hyötysuhde.." - empä osta kun värkkien vaihtuessa, jos eivät usb-latureita, menee muhentimia vaihtoon. Toisaalta kun on jo kaikki pistorasiat "vaihtoverkossa"; inv->230VAC tai tolppasähkö. Eipä tarvii käyttäjiä opastaa; toimi kuin kotonas..

Välillä "mobile homesta" tulee "mobile office" - kaikki printteri/skanneri/koppari värkitkin matkassa, ja eri näköstä akkukonetta vailla latinkia, eikä tolppasähköstä tietoakaan..
Kirjoittanut: mike
« : 1.08.2015 kello on 22:33 »

Jos ny todella mietitään mihin sitä 220 tarvitaan? Lämitys ja ruuan laitto hoituu kyllä kaasulla mitkä on tärkeimmät. Akkujen paino jo rajoittaa aika paljon kulkinetta. Paljonko painaa 540A akut? Viihde laitteita ei kait reissussa tarvita välttämättä,kylmää saa kaasulla yms. Auton kun laittaa käyntiin niin akut latautuu.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 1.08.2015 kello on 21:25 »

Ajoakku, alkuperäinen hupi + 320Ah lisä. Ransussa on 150A laturi ja katolle tulee 280W paneelit. 1700W intikka. Sähvö alkaa olla kunnossa.
Erotusreleessä on lisäksi 'pakkokytkin', joten auto saa tarvittaessa lisäsähköä.