rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Andy
« : 28.07.2015 kello on 06:37 »

Heipähei...
Alla omia ajatelmia asiasta ja ehkä vähän asiaa... ehkä  ;)

Jäähdytinneste... aika mielenkiintoinen "liemi". Sininen, punainen, vihreä, keltainen, ruskea, etyleeniglykoli vai propyleeniglykoli.. .
voiko noita sekoittaa, voi ja ei. mistäkö tietää, no siinäpä se. Nykyään saa molempia nestetyyppejä kaiken värisenä, ja vaikka minkälaisella lisäaineistuksella, riippuen minkälaiseen käyttöön se on suunniteltu. käyttöolosuhteita on aika laaja kirjo, mutta näin vaunu/lämmityskäyttöä ajatellen ei varmaan tarvi kuin muutamia ominaisuuksia.
Perus jäähdytin neste käy varmasti, vaikka perus 50/50 seoksella hanaveteen. Hanavedessä vain on liuenneena sakkaantumista aiheuttavaa kalkkia ja mineraaleja, siksi suositellaan käytettäväksi tislattua vettä, valmisnesteet on tehty tislattuun veteen.
Nesteen käyttöikä moottorikäytöss on 2000 - 6000 tuntiin (riippuen lisäaineistuksesta), mutta lämmityskäytössä... niin no, vaihtaisin kun alkaa tummumaan tai vaihtamaan väriä,
tai vaikka 4-5 vuoden välein. Lämpö ja happi vanhentaa, vapaaseen ilmaan huohottava järjestelmä hapettuu vääjäämättä.

Järjestelmän pesuun en käyttäisi konetiskiainetta, kokemuksella. Hapettaa voimakkaasti alumiiniä ja kumia, alumiiniputken/patterin oksidikerros kasvaa ja lämmönsiirtokyky huononee, letkut haurastuu/hapristuu. (kokeilin/opettelin juniorina)

- Andy


Kirjoittanut: Mikkoko
« : 7.07.2015 kello on 01:45 »

Itsellä vaunussa Alde 2920. Ajattelin vaihtaa uudet nesteet sisään, kun ei mitään hajua milloin viimeksi vaihdettu ja pari kysymystä... Onko tyhjennys proppu vaunun alla? Tietäisi edes vähän mistä lähtee etsimään... Tarvitseeko pattereiden ilmaamiseen työkalua, vai ovatko ihan sormin käänneltäviä?
Kirjoittanut: kimi
« : 27.01.2015 kello on 23:08 »

Auto on Fiiat mutta ei ole kyse moottorin jäähdytys nesteestä vaan Alden.


Niin on. Itse katsoisin Fiatin nesteen luokituksen ja laittaisin sitä. Alde tuskin kärsii laadukkaammasta nesteestä ja sitten sinulla on autossa ja vaunussa sama litku ja pullo mahdollista lisätäyttöä varten kulkee helposti mukana auton tavaratilassa.

Kirjoittanut: akiM
« : 27.01.2015 kello on 21:11 »

Auto on Fiiat mutta ei ole kyse moottorin jäähdytys nesteestä vaan Alden.
Kirjoittanut: kimi
« : 27.01.2015 kello on 20:50 »

Autosta on kyse ja vuosimallia -06.
Nesteen väri oli jotain vihreän ja sinisen väliltä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609843/ZeroPropylen-pakkasneste-3l-oranssi
Tuollaista olis näköjään myös.
Muistaakseni noissa vihreissä lukee että ei suositella alumiini mootoreille ja eipä näissä lämmitys järjestelmissä muuta olekkaan kuin alumiinia.

Alumiinia on käytetty iät ja ajat kansissa aikana kun muuta kuin vihreetä ei ole ollut saatavilla.
Fordilla on oma seoksensa ja monella muullakin merkillä. Mikä se sinun automerkkisi on, ihan sen takia kysyn koska auton oma neste löytyy helpommin.
Kirjoittanut: akiM
« : 27.01.2015 kello on 19:50 »

Autosta on kyse ja vuosimallia -06.
Nesteen väri oli jotain vihreän ja sinisen väliltä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609843/ZeroPropylen-pakkasneste-3l-oranssi
Tuollaista olis näköjään myös.
Muistaakseni noissa vihreissä lukee että ei suositella alumiini mootoreille ja eipä näissä lämmitys järjestelmissä muuta olekkaan kuin alumiinia.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 27.01.2015 kello on 12:52 »

Toinen vaihtoehto on käyttää samaa pakkasnestettä kun vetoautossakin. Lisäämistarpeen tullessa kelpaa molempiin, tai sitten tuon tyyppistä jota Tsakhali ehdotti.

Ehdotin tuota siksi, että kun se vajaus yhtäkkiä tulee, niin lisäyksen voi hätätilassa tehdä millä tahansa nesteellä, jos se oma pullo onkin jäänyt kotiin.
Kirjoittanut: kimi
« : 27.01.2015 kello on 11:00 »

Ihan kraanavettä käytän itse kun eri laitteisiin käytän. Pakkasnesteitä on useita erilaisia ja tuo Tsahkalin linkkaama on yksi monista jonka voi sekoittaa muihin. Näissä lämmittimissä kuitenkin käyttäisin ihan perusnestettä, vihreää, kun en keksi syytä miksi muuta käyttäisi. Oliko vaunussa minkäväristä kun sen tyhjensit? Pysy siinä.

Lisäys:

Toinen vaihtoehto on käyttää samaa pakkasnestettä kun vetoautossakin. Lisäämistarpeen tullessa kelpaa molempiin, tai sitten tuon tyyppistä jota Tsakhali ehdotti.
Kirjoittanut: akiM
« : 27.01.2015 kello on 08:48 »

Onko mitään merkittävää hyötyä käyttää nesteen kansaa puhdistettua vettä?
Vai ihan tavallista hana vettä?
Kirjoittanut: tsahkali
« : 27.01.2015 kello on 08:12 »

Tämän olis vielä parempi, saa sitten lisätä mitä vaan.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609882/Valvoline-MaxLife-pakkasneste-5l--punainen