rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: jojuvy
« : 29.06.2015 kello on 23:23 »

Juurikin näin.
Itselläni muovin käryt loppuivat tyystin.
Kirjoittanut: jus66si
« : 22.06.2015 kello on 22:54 »

Otin tuon Truman vielä kerran työn alle. Jäi tuo pannun alustan suojaus mieltä vaivaamaan.
Elikkäs.
1. Otin vaatekaapista pannun edessä ja päällä olevat levyt pois.
2. Avasin pannun jalkojen ruuvit ja otin ne ruuvit pois
3. Leikkasin metallilevystä palan  (paksuus 3-4mm) olikohan tuo nyt 20 x 30 senttiä ::)
4. kiilasin pannun jaloista pannua yläspäin 4-5mm ja ujutin levyn sinne pannun alle siten,
   että ne kuumat kohdat jäi levyn yläpuolelle. En ruvennut purkaan koko höskää.
5 Otin + 300 astetta kestävää moottorisilikonia  pikku tuubin ja ujutin sen tuubin nokan
   sinne levyn ja lattiapinnan väliin ja pursotin neljästä kohdasta jonkun sentin verran tuubista
   per kohta. Tällä sain aikaan pienen ilmavälin sinne lattiapinnan ja levyn väliin.
6. Kiinnitin levyn vielä ruuveilla siten että ruuvit ei ole "hauisväännetty", vaan että levy jäi
    hieman "kellumaan".
7. Laskin pannun alas ja katsoin takaa lampulla valaisemalla että levy on ok.
8. Pursotin pannun jalkojen ruuvien lattiareikiin tiivistemassaa ja ruuvasin ruuvit.
9. Tarkastin kaikkien letkujen kiinnitykset, ilmaputkien kiinnitykset, sekä saippuavedellä
    kaasuliitoksen. Kun kaikki oli ok
10 Koekäytin pannun ensin pelkällä vedenlämmitys toiminnolla ja sitten puhaltimen kanssa
     n. 1 tunti vedelämmitystoiminn on sammumisesta.
11. Asensin suojalevyt paikoilleen käytön aikana ja tarkkailin lämmön vaikutuksia.
     
Havainnot: ilmapuhallin kotelon kaari lämpeni kuten aiemminkin kuumaksi pelkällä vedenlämmitysasenno lla. Mitään häiritseviä hajuja ei silti ilmennyt.

Kuitenkin kävi mielessä, että jos pannukaapin seinään tekisi liukuluukulla suljettavan tuuletus aukon, mihin asentaisi pienen ulos puhaltavan tuulettimen. Toisaalta, jos taas käyttää suihkua, niin keskuslämmitysasenn on käyttäminen voisi olla vedenlämmitykseen fiksumpi ajatus. Suuttimilla kun voi ohjata lämpimän ilman wc tilaan ja näin suihkukäynnin jälkeen tila kuivuisi nopeammin.
Pääasia on kuitenkin se, että nyt pannun alus on suojattu, kuten Truman ohjeessakin suositeltiin laitteen paikan valinnassa.
Kirjoittanut: jus66si
« : 15.06.2015 kello on 21:09 »

Se superloni on äänieristystä varten ja sen voi poistaa.

Eipä heti tullutkaan tuo ääniasia heti ekana mielehe, kun tuota pehmuketta käpistelin.  ::) No varsin hiljanen kapinehan tuo kyllä on ilmankin. Kiitos tiedosta "mjo33400" :)
Kirjoittanut: mjo33400
« : 15.06.2015 kello on 19:55 »

Se superloni on äänieristystä varten ja sen voi poistaa.
Kirjoittanut: palokurki
« : 15.06.2015 kello on 17:53 »

Otin itsekin superlonin pois ja laitoin pikkuisen palovillaa siihen puhallinkotelon ja pöntön väliin. Alumiiniteipillä teippasin päältä tiiviiksi. Palovillaa siksi, että sen kotelon ja teipin väliin ei olisi jäänyt turhaa ilmarakoa.
Testasin vehjettä ja käryä ei enää paljoa ollut. On se vaan pirun kuuma se puhallinkotelon ylämutka.

Ounastelin mielessäni, että ei sitä koteloa eristää kannata, koska silloin kuuma kotelo ei pääse jäähtymään ollenkaan.

Kirjoittanut: jus66si
« : 15.06.2015 kello on 17:25 »

Tolla superlonilla vissiin on ollut tarkotus eristää se lämpö sinne kiertoilman puhallinkoteloon. Vähän outo materiaali kylläkin.
Kirjoittanut: palokurki
« : 15.06.2015 kello on 14:03 »

Joo,o.

Taitaa meikäläinenkin alkaa kaapimishommiin. Osaako joku sanoa, miksi siinä ylipäätään pitää tuommoiset superlonit olla?

Jos mutka käy vedenlämmitystoimin nolla liian kuumana, eikö siihen voisi laittaa vaikka palovillaa ja tuota alumiiniteippiä päälle.

Siinä toimisi myös varmaan se autojen pakosarjan ympärille tuleva "liina". Olisi ainakin helppo pyörittää paikoilleen ja alumiiniteipillä saumat tiiviiksi.
Kirjoittanut: jus66si
« : 15.06.2015 kello on 13:07 »

Pistin nuo kuvat tuohon selvennykseksi. Se liima lähti ihan lastalla kaapimalla, meni muruiksi jotka imuroin. Loput puhdistin muistaakseni jollain alkoholipitoisella puhdistusaineella jota nyt sattui olemaan. Tein ton operaation kesällä 2014 kun kyllästyin siihen käryilyyn lomareissulla. Tuo alumiininauha on ihan rautakaupan itseliimautuva nauha. On edelleen hyvin ollut paikallaan ja pannu pelaa kuten pitää. Eikä haisuja ole ilmennyt. :) Avasin sen koko kansipaketin silloin ja tarkastin ne materiaalit, ne oli ok. Siellä oli  palovilla ja lasikuitueristematt o valkoinen. Noita vesiletkuja tsekkailin kanssa toissapäivänä. Mietin jos nekin vielä vaihtelis kesän aikana. Vähän on kovettuneet jo kun autollakin ikää 15 vuotta. Tuo vaahtomuovi pisti miettiin, kun oli niin rusapaksi mennyt, ja kun otin vähän kiinni ja vedin hajosi miltei käsiin kuten kuvasta käy hyvin ilmi. Siinä yläkuvassa näkyy ruskeaa kuumenemisjälkeä puhallinkotelon kaaressa, kun tarkkaan katsoo sen lopun poistettavan liimamoskan oikealle puolelle.
Kirjoittanut: palokurki
« : 15.06.2015 kello on 12:51 »

Olin juuri hakemassa kahvia, kun pannu oli ylempänä ja kuvaa ei ole. Asentaja sanoi lattiassa olleen muutaman sentia kokoinen pyöreä alue, joka oli hieman väriä muuttanut.

Kerroppa, kuinka sen vaahtomuovin saa parhaiten pois, varsinkin sen liiman(millä aineella)?
Vaikuttaako vaahtomuovin poisto mihinkään ja pitääkö se korvata jollain muulla eristeellä?

Kuten aiemmin kerroin, ilman koppaa haju oli kuten saunan sähkökiukaassa ja muovin käry tuli kopan laiton jälkeen. Autoon ei siis tullut kokonaan uutta eristyskoppaa, vaan ainoastaan se puhaltimelle menevä muovimutka ja siihen lisävarusteeksi pellin pala. Pyörittelin itsekin vaahtomuovia käsissäni ja kattelin, että onkohan nuo tummuneet osat lämmön aiheuttamia.

Kirjoittanut: jus66si
« : 15.06.2015 kello on 12:19 »

Kiinnostaisi miltä näytti pannun alla kun liimasitte sen folion. Mulla pannun alus oli ehjä, ei palojälkiä kun vasta tarkastin. Katoppas tuota alempaa kuvaa ja varsinkin sitä vaahtomuovia. Minä poistin omasta lämmittimestä tuon vaahtomuovin ensin, kun se haisi palaneelle ja oli jo palojälkiä.. Sen alta paljastui liima joka oli ruskeaksi paistunut. Eli kun tuo puhallin ei ole päällä, siirtyy tuosta kuumasta alumiinikammiosta kuumailma sinne puhallinkotelon yläkaareen ja kotelon lämpö on äärirajoilla ilman puhaltimen toimintaa. Kaikki mitä siinä puhallinkotelon päällä on, on kuin paistolevyllä. Se kotelo varmaan on sellainen että kestää lämpöä mutta se päällä oleva liima ajan kanssa varmaan ei. Kun tuohon yhdistää kesähellepäivän niin ei paljon jäähdytystä ole. Testasinvielä tuon veden lämmityksen parikin kertaa. Kuitenkaan tuon vaahtomuovin ja varsinkin sen liiman poiston jälkeen ei ole haissut. Kuvat vuodelta 2014 jolloin tuon homman tein. Alumiinin päällä on nyk. musta vahvistettu teippi, joka kestää lämpöä. En muista  nyt oliko 3M vai joku muu kuumankestävä teollisuusteippi.

Tuo koko puhallinkotelo olis järkevintä olla esim. alumiinia tai peltiä. Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin. Truma Combi on "päivitetty" eri asennossa toimivaksi.

http://www.truma.com/downloadcenter/combi_4e_6e_operating_fin.pdf

http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/C3402%20C4002%20C6002.pdf



Liima oli palanut haperoksi. Käytin imuria apuna ettei rouhe levinnyt. Kuvasta näkee kuinka vaahtomuovissa ylikuumentumisen ruskea väri.




"Saumasin" raot alumiininauhalla. Pannun kannessa eristeet jätin paikoilleen (palovilla ja lasikuitumatto) Laitoin alumiininauhan myös suojaksi puhallinkotelon sisähuuliin. Tarkastin 6kk päästä. Oli vielä ok.