rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: puskajussi
« : 26.06.2015 kello on 22:44 »

Mulla on tuo alla mainittu vaunu.

Yksi 11 kg rautapullo kaasua + vesisäiliöön 40 litraa vettä ja aisapainoa on 72 kg  :o

Siellä on paikka kahdelle pullolle ja akselin etupuolella menevään säiliöön taitaa mennä vielä 20 litraa tuon päälle = 40 kiloa lisää painoa akselin etupuolelle. Koukku kestää näemmä 80 kg.

Mitähän ne on Cabbyn tehtaalla miettineet?? Kaasupaikat ja vesipytty on tehdasasenteiset.

Tuolla 72 kilolla on vielä akselin takapuolella 50 kg akku vaihdettuna pienemmän tilalle ja paskahuussin säiliössä 20 litraa huuhteluvettä.
Kirjoittanut: Ossi66
« : 17.06.2014 kello on 15:15 »

Pitäiskö välillä muistaa bajamajan vetämisessä tämäkin: http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut

Tuolla oli muuten mielenkiintoinen tuo kohta - onko oikein:
•Jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500 kg.


Eikös tämä sääntö pätenyt vanhemmissa autoissa nimenomaan omamassan suhteen eli jarrullinen oli max. vetoauton omamassan verran ja sitten myöhemmin muuttui max 1.5xomamassa (jos valmistaja ei ole muuta ilmoittanut)

Toisaalta jos on farmariauto jossa ei ole noita painoja merkitty, henkilöautona sen maksimi vetomassa on auton kokonaismassa, mutta jos sen muutoskatsastaa viisipaikkaiseksi pakettiautoksi, nousee vetomassa 1.5x   :o
Kirjoittanut: reissuauto
« : 17.06.2014 kello on 13:38 »

Pitäiskö välillä muistaa bajamajan vetämisessä tämäkin: http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut
Kirjoittanut: 560FMK
« : 16.06.2014 kello on 23:56 »

Ymmärtääkseni aisapainosta on säädetty, että saa olla enintään 25 kg tai 4 % kytkentämassasta. Suurempi näistä on määräävä. Eli jos vaununi painaa 1300 kg, sen painosta enintään 52 kg saisi kohdistua vetokoukkuun.
Näin vain Suomessa. Tuo 4% kun on MINIMI minkä AUTON tulee sietää sallitusta kytkentämassasta.

§43a: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970671
Lainaus
2. Sellaisen ajoneuvon, joka on suunniteltu vetämään keskiakseliperävaun ua ja jonka suurin teknisesti sallittu hinattava massa on enintään 3,5 tonnia, kytkentäkohtaan kohdistuvan suurimman teknisesti sallitun massan on oltava vähintään 4 prosenttia hinattavan ajoneuvon suurimmasta teknisesti sallitusta kokonaismassasta tai 25 kg, sen mukaisesti kumpi on suurempi. Tähän arvoon lisätään muiden moottoriajoneuvojen kuin vetoajoneuvojen osalta kytkentälaitteen massa, jos valmistaja asentaa kytkentälaitteen, tai kytkentälaitteen suurin teknisesti sallittu massa, jos valmistaja ei laitetta asenna.
Täällä taas raja on toisella puolella, varmaankin tuon koukkupuolen alarajan takia kirjoitettu kärrypuolelle SUOMEN laissa ylärajaksi: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970670#Pidp3962112: 46§
Lainaus
3. Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaun u on kuormattava siten, että enintään pienempi seuraavista arvoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa tai perävaunua, johon keskiakseliperävaun u on kytketty: 10 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 1 000 kg. Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaun u on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg.

4. Vetoautoon tai vetävään perävaunuun kohdistuva pystykuorma ei kuitenkaan saa ylittää autolle, perävaunulle tai vetolaitteelle hyväksyttyä arvoa, alimman näistä ollessa määräävä.
Ei oo ehkä ihan ajatuksella kirjotettu tota pykälää, esmes täällä suositellaan 5-7% kytkentämassasta aisapainoa: http://www.caravanclub.co.uk/media/6678669/noseweights-mo.pdf
Eli aloittajan tapauksessa n. 65-90 kg. Hyvin voisi tuon 3. kohdan poistaa tuosta lakipykälästä.

Mullakin lähti kerran edellinen Hobby vatkaamaan vaikka aisapainoa oli riittävästi. Syynä kova sivutuuli, rekan ohitus, ylinopeus ja luultavasti hivenen liian nopea takaisinpaluu omalle kaistalle, siitä se sitten läksi. Ei auttanut kiihdyttäminen (eikä ollut tilaa kiihdyttää) eikä varsinkaan jarruttaminen, auton ESP pelasti kun alkoi jo autoa reuhtoa. Nykyvaunussa onneksi ATC niin ei tarvii tuota pelätä.

Ja älä hyvä mies ala pienentämään aisapainoa, aisapaino se on mikä sitä yhdistelmää luontaisesti rauhoittaa. Kohtaat vaan lisää ongelmia ja lisäät onnettomuusriskiä jos kevennät sitä!
Kirjoittanut: Purtsi
« : 15.06.2014 kello on 07:29 »

Liian suurissa aisapainoissa tulee myös aisajarrun toimivuus/toimimattomuus eteen. Joissain kommenteissa ollaan oltu huolissaan siitä, että heijaa satasen nopeuksissa. Mielenkiintoista.
Voisikohan tota painon sopivuutta lähestyä siten, että kuinka paljon vetoauton perä painuu kun siihen kytkee vaunun. Itselläni se painuu 1cm mitattuna auton taka-akselin kohdalta lokasuojan reunasta.Aisapainon ollessa noin 50-60 kg.
Kirjoittanut: Weicco
« : 13.06.2014 kello on 13:35 »

Itellä oli w204 ja silloin tuli Hobby 650kfu perässä. Painoa en muista mitä oli vetopäässä mutta aikareilusti kuitenkin, teki juurikin tuota heijausta 95km/h ja ylikin vauhdeissa. Kevensin vetopään ja kulku parani.
Kirjoittanut: Sakari
« : 13.06.2014 kello on 12:44 »

   Kiitos  :D :D olen vielä huonomuistinenkin. :(
  Ajattelin lähinnä että ko. tiedot olisi allekirjoituksessa.

Kiitos vinkistä. Nyt ovat nykyisen auton ja vaunun tiedot alla. Olen uusi tällä palstalla vaikka pitkäaikainen karavaanari olenkin. Ennen viime kesää vaunu oli Knaus Eiffelland Holiday 495 ja vetoautoina ovat ehtineet olla Nissan Maxima 3.0, Land Rover Freelander 2.5 V6 4WD, Volvo V70 2.5T AWD ja Skoda Superb TDI CR 170. Koskaan ennen en ole kokenut samanlaista heijausta kuin nyt Mersulla ensimmäisen kerran vaunua vetäessäni vaikka tunnustan ajaneeni Euroopan moottoriteillä huimilla ylinopeuksillakin rekkoja ohitellessani. Mersun omapaino on 1615 kg ja sallittu vetopaino 1800 kg. Vaunun maksimipaino on 1350 kg. Vaunun maksimipainon mukaan laskettaessa aisapaino saa olla sääntöjen mukaan korkeintaan 54 kg (4%). Koukun asettama maksimi aisapainolle on 75 kg. En siis lähde kokeilemaan aisapainon nostamista tilanteessa olleesta 90 kilosta vaan laskemaan sitä. Valitettavasti vaunun etupäätä ei voi vararenkaan poistamista lukuun ottamatta juuri enää keventää. Vaunun takapäässä ei ole tilaa varstoida lisää tavaroita ja ratkaisu olisi muutenkin huono. Täytynee hankkia vararenkaalle säilytysteline vaunun alta akselin takapuolelta. Painopiste siirtyy taaemmaksi ja samalla myös alemmaksi.
Kirjoittanut: ose
« : 13.06.2014 kello on 10:14 »

Vaunun renkaiden ja auton takarenkaiden ohella kannattaa kiinnittää huomiota vetoauton eturenkaiden paineisiin. Varsinkin pitkäperäinen auto keventää huomattavasti etupäätä varsinkin jos aisapainoa on reilusti. Kevyt keula ei näytä mitenkään omituiselta, mutta rnkaat ovat löysät ja kun ne ovat vielä ohjaavat menetetään ohjautuvuutta löysillä renkailla. Paineet lähelle takarenkaiden painetta. Huomasin tuon omalla farkulla, lyhytperäinen ei tunnu olevan niin nuuka tuosta.
Kirjoittanut: Yrjö
« : 13.06.2014 kello on 09:51 »

Huononäköiselle: Aloitin tämän ketjun perustiedoilla tilanteesta ja kalustostani (kts. ensimmäinen ja seitsemäs kirjoitus ensimmäisellä sivulla), vain rengaspaineet ja kitkavetopää jäi mainitsematta. Mutta nyt nekin on mainittu.
   Kiitos  :D :D olen vielä huonomuistinenkin. :(
  Ajattelin lähinnä että ko. tiedot olisi allekirjoituksessa.
Kirjoittanut: Landy
« : 13.06.2014 kello on 09:20 »

Polarin 520 CTH kulkee perässä ja ohjekirja suosittelee 75-95kg aisapainoa. Vetopää sallii 150kg ja Land Rover Freelanderin maksimi 150kg mutta kuormaa vähentämällä saadaan nostaa 250kg. Normaalisti liikutaan noin 100kg aisapainolla ja täydellä takakontilla. Land Rover ei tästä paljon hätkähdä.

Vaunun ohjekirjassa on maininta, että aisapaino pienenee kun nopeus kasvaa, joten kovin pienillä painoilla en lähtisi vetämään millään autolla.