rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: jus66si
« : 26.06.2015 kello on 15:00 »

Katsoin omasta Truma C3402 lämmittimestä tuon johdotuksen, kuinka se sieltä kulkee. Meillä on ihan alkuperäinen asennus.Tuo keltaisella merkkisukkajohdinpa ri mistä pu +12V  tulee electroblockilta (Block 4) sinisenä johtimena, missä lukee" heizung"ja siitä liittimen kautta muuttuu johdin punaiseksi ja yhdistyy Truman piirilevyyn.Ruskea paksumpi johdin on tuossa miinus. Merkkasin tuon punaisen mustalla poikkiraidalla jotta erottuu tuosta rimasta.(4:s vas)

Kuvan toinen punainen johdin, joka tulee venttiililitä, yhdistyy siniseen johtimeen, missä lukee "heizungventil" ja tämä sininen kulkee suoraan Electroblockille myös tuonne nelosblockiin, mistä tulee virta ohjatusti.Kun mittasin, tuli koko ajan
+12. Electroblockilta löytyy myös "heizungille" (suom. "lämmitys") sulake.
Eli meillä ei tule tuolle venttiilille suoraan virta, vaan elekctroblockin kautta.






Tässä kuvassa ylin sininen on "heizung"(lämmitys) >> Truman kortille keltasukalla (+12V ) merkityllä johtimella.
Ja alin sininen "heizungventil" mikä menee suoraan tuohon venttiilin punaiseen johtimeen ja on siitä yhteydessä meillä tuonne elektroblockiin.



Electroblockilta kuva huom johtimen teksti


Liitinrima Truman piirikortilla




Block 4


Truman rimapistoke paikallaan.
Kirjoittanut: hapero
« : 26.06.2015 kello on 12:42 »

Miksi moinen 5 asteen viritelmä tuolla ylipäätään edes on?

Se on käytössä vain silloin, kun pannu ei ole päällä tai on häirötilassa.Kun pannu on päällä on käämillä jatkuva sähkö pannun kautta.
Kirjoittanut: HiTec
« : 26.06.2015 kello on 12:40 »

Moni pumppu päästää myös säiliöveden valumaan läpi ja ulos kun tuo laukeaa, kalvopumppu ei.

Tuossa kohtaa onkin itsellä pieni mielenkiintoisuus odotettavissa ensi syksynä viimeistään, tuo uusi Dometicin pumppu kun on mallia kalvo ja raikasvesisäiliössä ei ole erillistä tyhjennyshanaa, hana on vasta pumpun jälkeen + tietty tuo Truman suojahana => säiliö pitänee tyhjentää ihan erikseen tai ajaa pumpulla tyhjäksi ???
Kirjoittanut: kimi
« : 26.06.2015 kello on 12:33 »

Ulkona voi meidän oloissa olla -30 kun laitat auton parkkiin ja auton lämmittimen vieressä hyvinkin lämmintä. Miten tuon asettaisi paremmin, asuinosa voi olla jo pakkasen puolella kun tuo laukeaa lämmittimen vierestä. Moni pumppu päästää myös säiliöveden valumaan läpi ja ulos kun tuo laukeaa, kalvopumppu ei.

Nollakeliaikaan jätän lämmittimen minimiasentoon 5c jos tankkaan vedet päivää ennen reissua ja auto saa peruslämmityksen ja vedet pysyy sisällä
Kirjoittanut: HiTec
« : 26.06.2015 kello on 12:25 »

Miksi moinen 5 asteen viritelmä tuolla ylipäätään edes on? Toki jossain Etelä-Euroopasa tuo voi olla ihan asiallinenkin, mutta kyllä täällä pohjolassa se auton sisälämpö voi helpostikin mennä alle 5 asteen ja vielä ei ole putket jäässä - jota vartenhan tuo viritelmä siellä ylipäätän on, mutta pointti olikin miksi ihmeessä se on nuinkin korkealle asetettu ???

Itsellä tuolla ei juuri ole merkitystä, sillä varoventtiilin mekaaninen "varmistus" on paikallaan => tuo venttiili ei omillaan pääse enää mitenkään aukeamaan. Mutta kun auto seisoo, niin se "kuivataan" automaattisesti jos ajoa ei ole vähään aikaan tiedossa = no probs 8)
Kirjoittanut: kimi
« : 26.06.2015 kello on 12:22 »

Kyllä se on aivan oikein korjattu, punaisessa johdossa pitää olla jatkuva sähkö.
https://goo.gl/6d2y5S

Se jatkuva sähkö kuuluu tulla lämmittimeltä. Toki tuo venttiili ei tiedä mistä se tulee mutta lämmittimen piirikortissa ongelma on olemassa, nyt se on ohitettu
Kirjoittanut: hapero
« : 26.06.2015 kello on 12:16 »

Kyllä se on aivan oikein korjattu, punaisessa johdossa pitää olla jatkuva sähkö.
https://goo.gl/6d2y5S
Kirjoittanut: kimi
« : 26.06.2015 kello on 11:59 »

Eihän se ole pois kytketty vaan sille on otettu virransyöttö muualta, eli suoraan akulta eikä lämmittimeltä. Vika edelleen olemassa mutta ohitettu
Kirjoittanut: Rölli
« : 26.06.2015 kello on 11:49 »

Ongelma korjattu vetämällä suoraan akusta puuttuva johdin varoventtiilille (sulake tietty välissä).
 Thumb
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista!
ymmärsinkö oikein,vikaa ei ole korjattu vaan tehty viritys jossa lämpötila anturi jätetty pois käytöstä  :o
eikö jatkuva virta pitäisi tulla trumankortille missä sijaitsee se 5 asteen anturi?
Kirjoittanut: mjo33400
« : 26.06.2015 kello on 11:25 »

Truma lämmittimessä varoventtiilin si/va ja pu/va- johdot on ainoastaan käytössä normitilanteessä ja saa jännitteensä lämmittimeltä. Jos lämmittimen jännite katkaistaan niin varoventtiili laukeaa ja laskee vedet pois. Jos ilman lämpötila on alle 5 astetta niin varoventtiili ei pysy päällä.