Eu:n rajojen sisäpuolella ei kelpaa kansainvälinen ajokortti, vaan tarvitset oikean ajokortin ja jos teet tarpeeksi pahan liikennerikkomuksen, poliisi ottaa ajokortin haltuunsa ja postittaa sen sinne missä se on myönnetty.
Ja tietoahan näkyy vaihtuvan hyvin.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2288/tiedot_liikennerikkomuksista_siirtyvat_yli_rajojenhttp://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/544248/Ulkomailla+saatu+sakko+loytaa+pian+kotiisiTuossa kaverille tulleessa lapussa oli mukana kuusi sivua tekstiä.
Ja tekstisssä mukana kohta jossa kerrotaan maksun siirtyvän kolmanne kehoituksen jälkeen paikallisen haaste- / ulosottomiehen haltuun.
Itsellä välähti joskus noin kaksi vuotta takaperin kanssa Hannoverin lähellä, mutta ei ole kuulunuut mitään. Samoin ranskassa noin vuosi takaperin.
Mutta tämä kaverin lappu tuli 56 vrk eli tulee aika nopeasti.
Käytäntö on siis muutumassa.
Ja loppuun kopio autoliiton sivuilta.
" Kesäisellä automatkalla ulkomailla saadut sakot voivat tulla perittäviksi joulukuussa
Ulkomailla autoiltaessa täytyy noudattaa kunkin vierailumaan liikennesääntöjä. Jos tarkkaavaisuus herpaantuu, eli esimerkiksi joku nopeusrajoitusmerkk
i jää huomaamatta, voi seurauksena olla sakko. Rangaistusmaksujen määräytysmisperuste
et ja summat vaihtelevat huomattavasti jopa eri EU-maissa. Myös periaatteet haltijavastuusta vaihtelevat maakohtaisesti. Esimerkiksi Italiassa, Belgiassa ja Alankomaissa joutuu ajoneuvon haltijaksi/omistajaksi rekisteröintitodist
uksessa merkitty henkilö vastaamaan ajoneuvolla tehdyistä liikennerikkeistä, vaikka haltija/omistaja itse ei olisi lainkaan ollut mukana ajoneuvossa rikkeen tapahtumahetkellä.
EU-maiden kesken on puitepäätöksellä 2005/214/YOS sovittu, että EU-maan asukkaalta voidaan periä toisessa EU-maassa saatu enintään 70 euron suuruinen sakko. Suomi on soveltanut päätöstä jo 22.3.2007 lähtien. Monissa muissa EU-maissa puitepäätöksen kansalliselle soveltamiselle alunperin annettu määräaika on kulunut umpeen jo kauan sitten. Saksa kuuluu päätöksen hitaisiin soveltajiin, sillä vasta nyt 15.11.2010 alkaen puitepäätös on astumassa voimaan Saksassa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Saksassa asuvalta henkilöltä voidaan periä toisessa EU-jäsenmaassa tuomittu sakko. Vastaavasti Saksa voi lähettää Saksassa tuomitun sakon täytäntöön pantavaksi toiseen jäsenmaahan.
Saksan autojärjestö ADAC vaati tiettyjä reunaehtoja päätöstä Saksan lakiin vietäessä. ADAC:n näkemykset otettiin huomioon ja täten mm. Saksa ei hyväksy sakkoja, jotka on laadittu sellaisella kielellä, jota Saksassa ei ymmärretä. Lisäksi Saksa ei hyväksy sellaisia toisen EU-maan lähettämiä sakkoja, jotka perustuvat Saksassa lainvastaiseen haltijavastuuseen.
ADAC:llä on muitakin lisävaatimuksia, jotka järjestön mielestä tulisi ottaa huomioon vietäessä päätöstä Saksan lainsäädäntöön. ADAC pyrkii muuttamaan taannehtivuuskohtaa
. Järjestön mielestä sakkoja ei saisi periä rikkeistä, jotka on tehty ennen lain voimaantuloa Saksassa. ADAC vastustaa puitepäätöksen mahdollistavaa perimiskäytäntöä, jonka mukaan Saksassa voitaisiin päätöksen voimaantulon jälkeen joulukuussa 2010 periä toisessa EU-maassa kesäkuussa 2010 saatua sakkoa.
Perittävän sakkosumman raja 70 euroa on myös yhtenä ADAC:n esittämänä täsmennyskohtana. ADAC:n mukaan 70 euron summan pitäisi koostua vain varsinaisesta sakosta, eikä sakosta ja sen päälle lisätyistä hallinnollisista kuluista. Muuten on vaarana, että perittäväksi tulee 30 euron sakko, johon on lisätty 40 euroa toimitus- ym. kuluja.
EU-tasolla olisi kiire saada läpinäkyvyyttä vallitseviin liikennesääntöihin ja rangaistusperiaatte
isiin. Jokaisen sakotetun pitäisi saada ymmärrettävällä kielellä selkeät ja yhdenmukaiset ohjeet siitä, minkä ajan kuluessa hän voi valittaa saamastaan sakosta ja mitkä ovat rangaistusprosessin vaiheet ja aikataulut."