rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: 146944
« : 1.05.2015 kello on 18:00 »

Laakeri/laakerit on helppo vaihtaa kotikonsteinkin.

-Rengas pois.

-Iskarin alapäänpultit (4 kpl.) irti.Tue alatukivartta ettei vetoakseli tule ulos,ja päästä laatikkoöljyä pois.(varsinkin kuskin puoli).

-Hytistä kojetaulun sivujen alaosien muoviverhoilut pois.

-Nyt näkyy iskarin yläpään kiinnitys (Hymer).Löytyy sormin jos ei näe.

-3 kpl .iskarin yläpäänkiinnitysmut teria pois per puoli...Oliko 16mm.Räikkälennkki paras tähän pienen liikkumavaran takia.

-Tolppa tippuu alas.

-Tolppa käteen / ruuvipenkkiin / Jousipuristimet paikalleen,ja jousi lyttyyn.

-Iskarin yläpään mutteri auki esim.pyssyllä.Jos iskarinvarsi pyörii mukana,,kaveri pitää putkipihdeillä iskarinvarresta kiinni.Jos ei auta...hitsaa varteen pikku klimppi,ja pidä pihdeillä siittäkohdin kiinni,niin ei pyöri mukana.

-Mutteri pois,kuminen joustin tuki pois,laakeri pois jousi pois.

-Jousi takaisin,laakerin mukana tuleva uusi laakeria suojaava,niin sanottu K-tiiviste paikalleen,ja joustintukipaketti takaisin.Jousi puristimilla lyttyyn,iskarin yläpään mutteri takaisin,ja kiinni pohjaan asti.

-Tolppa takaisin paikalleen.Apuri ohjaa hytistä (Hymer) yläpään pultit (3 kpl.) reikiinsä.

-Yläpään mutterit hytistä (3 kpl.) tiukalle.

-Muoviverhoilut paikalleen.

-Tolppa alapäästä paikalleen,ja alapäänpultit (4 kpl.) paikalleen,ja tiukalle.(Tehdas käyttää lukitusliimaa).


-Pyörä paikalleen,ja menoksi.

Itse käytin em.operaatiossa halpoja Bilteman jousipuristimia.... ..En voi suositella noita kyseiseen hommaan,koska,jousivoimat (isot Hymerit) voi olla noille liikaa,ja heikkolaatuiset puristimet voi katketa kesken suorituksen jos pyssyllä ajetaan...

Jos tekijä on ruumiin,ja sielun voimissa..? Menee aikaa per / puoli noin 2-3 tuntia.Jos joku haluaa viisastella jne.En halua kuulla.Pääasia on,että tulee kuntoon.
Kirjoittanut: 146944
« : 1.05.2015 kello on 17:30 »

Jumiutuneen yläpäänlaakerin takia jousi kiertyy mukana käännettäessä,ja jää jännitykseen kierteelle vaikka ratti käännetään suoraan.Jää niin sanotusti pänni päälle.Eli,jousi jää sisään tai ulos kiertyneenä jumiin,vaikka ajetaan suoraan.Em.jännityk sessä ei tarvitse kauan ajella pomppuista tietä,kun jousi antautuu.Jos et ole koskaan avannut fiiatin etutolppaa em.vikojen takia,on aika turha huudella,äly älä jätä jne....

Uuden yläpään laakerin mukan tulee nykyisin ns.K-tiiviste,joka estää hiekan ym.ravan pääsemisen laakerille.Tätä ei ollut originaaleissa laakereissa,ja lopputulos on aina jossainvaiheessa remontti.
Kirjoittanut: velnum
« : 1.05.2015 kello on 09:10 »

 ;D Moi ,Yksi jousen katkeamiseen syy on yläpään jousen tuki /kääntölaakerin jumittuminen. Aiheuttaa myö tota niin sanottua
 puoltamista ja pitää ikävää ääntä kääntäessä. Thumbd
Kirjoittanut: reiska14
« : 28.04.2015 kello on 21:48 »

Minullakin ne oli tönkkö jumissa. Ihmettelin kun puoltaa sille puolen niin penteleesti mihin suuntaan viimeksi oli kääntänyt  ;D
Kirjoittanut: Stara
« : 28.04.2015 kello on 21:20 »

Kannattaneeko yleistää ongelmaksi ... toimineet vuodesta -98? Tarkoitan itselläni.

Ei tunnu olevan oikein hyvää laatua nuo yläpäänlaakerit kun mulla on 2013 ducato ja ajettu 35tkm niin nyt on laakeri hajalla kuskinpuolelta Thumbd (onneksi vielä takuu voimassa)
Kirjoittanut: Jartsa
« : 28.04.2015 kello on 20:48 »

Ei tunnu olevan oikein hyvää laatua nuo yläpäänlaakerit kun mulla on 2013 ducato ja ajettu 35tkm niin nyt on laakeri hajalla kuskinpuolelta Thumbd (onneksi vielä takuu voimassa)
Kirjoittanut: velnum
« : 28.04.2015 kello on 15:05 »

 ;D Toi on kyllä totta jos puhutaan jousen yläpään kääntö laakereista, ne kyllä kannattaa vaihtaa uuteen  samalla  molemmat kun vaihtaa jouset. Jostakin kumman syystä ymmärsin että pyörän laakeri olisi hapantunnut siksi aikaisempi kommenti.

yst.ter velimatti. Thumb
Kirjoittanut: reiska14
« : 27.04.2015 kello on 21:06 »

Puhutko pyörän laakerista vai iskarin yläpäästä? Itse vaihtaisin molemmat jouset ja ylä-laakerit, sekä iskarit tarvittaessa.
Kirjoittanut: velnum
« : 23.04.2015 kello on 14:26 »

Kannattaa vaihtaa ainostaan rikkoutunut laakeri,koska työnä on joskus aikamoinen työmaa.Kannattaa kuitenkin varmistaa ensi ettei toinenki ole vaihtokunnossa. Alkuperäine laakeri on todella laadukas turhaan en lähtisi vaihtamaan.Joskus voi olla todella lujassa sisimmäinen laakeri.  Moni on joutunut purkamaan koko ripustuksen irti ja viemään raskaankaluston pajalle koska vaatii 50tn prässin millä painaa
laakeri irti. ???
Kirjoittanut: hemppat
« : 23.04.2015 kello on 14:19 »

Kyllä etujousen vaihto on kaksinkertainen työ jos molemmille puolille vaihtaa. Jousijalat ei ole missään tekemisissä toistensa kanssa vaan yhtä hankalasti irroitettavia komponentteja.
Miksi turhaan korjata jos on kunnossa. Toisaalta, onko sitten jousien vakiot samat, joustossa ja progressiivisuudess a voi olla eroja.
Henkilökohtaisesti vaihtaisin molemmat ja samalla muutkin hiemankin epäilyttävät osat.