rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Aakku
« : 4.04.2015 kello on 11:49 »

^
Näköjään ajatuskatkos toimittajalla....

Koko tekstin kun lukee, niin ymmärtänee mistä on kysymys.
Vuoden vanha juttu, niin tuskin enää oikaisevatkaan virheellistä tekstiä.
Kirjoittanut: JPS
« : 4.04.2015 kello on 11:31 »

Jos siis olet ostamassa autoa ja kaupantekotilaisuud essa auton rekisteriotteessa omistaja näyttääkin olevan vielä autokauppa eikä suinkaan autoa kauppaava yksityishenkilö, on kyseessä luultavasti juuri tällainen tapaus. Silloin ei kannata uskoa selitystä, että uusi rekisteriote ei ole vaan vielä ehtinyt valmistua. Tällaisessa tapauksessa kauppa on viisainta jättää tekemättä, ellei sitten ole ihan varma auton hyvästä kunnosta.

Ei mene minulla jakeluun ja näkyy ihmetyttävän muutamaa kommentoijaakin.
Eikös tässä tapauksessa nimenomaan ole virhevastuu voimassa kun rekisteriotteessa myyjä on autokauppa.
Kirjoittanut: Aakku
« : 4.04.2015 kello on 08:07 »

^
Kyllähän autokaupalla on vastuu myymästään tuotteesta....

Käytetyssäkin autossa on yleensä 6kk tuotevastuu, ellei kysymys ole autosta joka on myyty vaikkapa varaosiksi. Tästähän oli kysymys jokin aika sitten netti-ilmoituksessa, jossa myyjä ei halunnut ottaa vastuuta myyntitilanteessa DSG vaihteistosta.

Silloin kun ostaa yksityiseltä, niin ostajalla ei tätä suojaa ole. Ei myöskään silloin, kun firma ostaa autokaupasta.

Alla olevassa linkissä kerrotaan, miten jobbarit kiertää tätä velvoitetta, kierrättämällä auton vaikka sukulaisensa nimiin ennen kauppoja. Näin vastuu raukeaa.

Tästä syystä liikkeestä ostettu auto maksaa enemmän, koska hintaan sisältyy vastuu auton toimivuudesta tietyn ajan.

http://www.talouselama.fi/uutiset/varo+autokauppiaan+huijausta+joka+vie+kuluttajansuojasi+ihan+kokonaan/a2241961


Kirjoittanut: Stara
« : 4.04.2015 kello on 06:40 »

Kirjoittanut: Vesseli
« : 3.04.2015 kello on 23:45 »

Takuu on MYYJÄN antama ylimääräinen etu, jonka ehdot MYYJÄ voi melkoisen vapaasti sanella.
Takuu on OSTAJAN maksama tietynlainen varmuus, että tuote vastaa ostettua.
Kirjoittanut: Aakku
« : 3.04.2015 kello on 16:26 »

^
Tämä oli selventävä kokemusperäinen vastaus....
Pitänee sitten, jos tulee ajankohtaiseksi, niin nojautua tällaiseen kokemukseen.
Kirjoittanut: Timontti
« : 3.04.2015 kello on 16:09 »

Mitenkä se menee, jos päätyisin hankkimaan uudehkon takuunalaisen matkailuauton, niin missä se huolletaan?
Vaikkapa Fiatin alustalle rakennettu matkailuauto, niin määrääkö matkailuauton maahantuoja takuukorjaamon, vaiko alustan valmistaja?

Itselläni on matkailuauto, jonka 2 vuoden takuut ovat hiljattain päättyneet. Aika monta pientä takuukorjausta siihen tarvittiin 2 vuoden aikana. Ensimmäiseksi korjautin Webaston lähiseudulla toimivassa valtuutetussa Webasto-huollossa, jossa sitä ei ollut autooni asennettu. Asunto-osan takuukorjauksia teetin lähiseudulla Bürstneriä edustavissa liikkeissä - ensin yhdessä ja sitten toisessa, ensimmäisen lopetettua toimintansa. Kummastakaan en ollut autoa ostanut. Fiatin konehuoneeseen tehdyn takuukorjauksen teetin paikallisessa valtuutetussa Fiat-huollossa. - Jokainen korjaamo hoiti laskutuksen suoraan jostakin, minulle siitä tarkemmin kertomatta.
Kirjoittanut: mjh48
« : 3.04.2015 kello on 13:34 »

En tiedä mikä on tämän päivän tilanne Fiatin osalta, kun maahantuoja on vaihtunut pari kertaa sitten oman auton maahantuonnin.

2007 toin Saksasta Hymerin jossa oli alustan osalta vielä yli vuosi takuuaikaa jäljellä (2v:n takuu).
Kun kävin silloisella maahantuojalla (Delta-autolla) avattiin silloin autolle takuu.

Takuuseen sain pissapojan suuttimen ja nopeusmittarin nopeuskorjauksen (josta myöhemmin tuli myös takaisinkutsukampan ja)
Kirjoittanut: Sputnik
« : 3.04.2015 kello on 13:14 »

Takuuehdot (varsinkin ne rajoitukset) voivat olla monenlaiset, joten kun kohde on selvillä, kannattaa lukea paperit tarkkaan ja/tai kysyä myyjältä.

Omassa tapauksessa myyjä tosin ei osannut tai halunnut takuuasioiden kulkua selkeästi selittää...  ::) Muutenkin lienee mahdollisissa kiistoissa niin, että paperissa lukeva pätee puheista riippumatta.

Papereissa sitten omassa tapauksessa (Fiat/Dethleffs, uutena liikkeestä hankittu) lukee että alustalle takuun antaa Fiat ja asunto-osalle Dehtleffs. Takuuasiat voi/kuuluu hoitaa takuupapereissa listatuissa yrityksissä.

Nyt kun Fiatin maahantuoja on vuoden alusta vaihtunut, kannattaa myös vilkuilla heidän nettisivuilla olevaa listaa hyväksytyistä huoltoliikkeistä. Nykyisellä listalla olevat liikkeet lievevät käytännössä kiinnostuneempia takuuasioita hoitamaan, kuin listalta mahdollisesti pudonneet. Joku muu osannee kertoa varmasti, mutta itselleni on jäänyt käsitys että takuukorjaukset tehnyt siihen valtuutettu liike sitten laskuttaa kulut takuun myöntäjältä, eli tässä tapauksessa tehtaalta.
Kirjoittanut: MCL
« : 3.04.2015 kello on 12:27 »

Takuu on MYYJÄN antama ylimääräinen etu, jonka ehdot MYYJÄ voi melkoisen vapaasti sanella.

Toinen, aivan eri asia on EU:n alueella oleva myyjän, maahantuojan tai valmistajan virhevastuu, joka on voimassa uudella tavaralla ainakin kaksi vuotta, käytetyllä vähintään kuusi kuukautta. Näihin aikoihin JATKOA tuo rikkimenneen tavaran keskimääräinen käyttöikä.
Suomalaisessa kuluttajasuojakäytä nnössä esimerkiksi turbon tai vaihteiston pitää kestää ainakin noin 200 000 km, lisäksi ajomäärästä riippumatta kuusi kuukautta käytettyjen osalta.
Myyjä siis vastaa virhevastuun puitteissa ajan lisäksi myös ajomäärään sidotusti.