rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Alf@64855
« : 30.03.2015 kello on 11:40 »

Alkää nyt väyläohjausta haaveilko. Esimerkiksi jos halutaan yhden valokatkaisijan lisää, niin väylään liitettävä katkaisija maksanee noin 100 kertaa enemmän kuin yksinkertainen kytkin. Vaunu on aika pitkäikäinen väline eikä sen väylän korjaaminen 5 - 10 vuoden jälkeen enää liene halpaa. Lisäksi hankalia vikamahdollisuuksia tulee lisää.
Itse olen työelämässä ollut hyvinkin paljon tekemisissä väyläohjattujen laitteiden kanssa, joten tiedän mistä puhun. Väyläohjauksen uudelleenohjelmoint ikaan ei ole ihan helpoimmasta päästä eikä maallikolta suju laisinkaan, jouduttaisiin käyttämään kalliita erikoisosaajia.
Kirjoittanut: Hauho
« : 30.03.2015 kello on 10:47 »

Kumpiko on kestävämpi ja helpompi vika löytää ja korjata?  Entä kustannus alunperin ja korjaukset?
Kirjoittanut: K.E.V
« : 29.03.2015 kello on 21:05 »

Senpä takia tuon väyläohjauksen laitoin lainausmerkkeihin, olen sen itse sinne laittanut ja tiedän varsin hyvin toiminnan.
Tässä nyt sekoillaan eri merkkiseen, mutta tätä tarkoitin  ;D
http://www.polarvagnen.com/fi/tutustu-polariin/ohjaa-sahkonkayttoa-kannykalla/
Kirjoittanut: Catiska
« : 29.03.2015 kello on 20:15 »

No hyvä, jotain konkreettista :) Onko tuosta jotain esitematskua olemassa, vai onko tämä vielä vain toiveasteena KABEen?

Tuo Caravan Control info kännyyn ei sinänsä liity mitenkään väylään, ne tiedot tulee siitä samasta keskusyksiköstä joka ohjaa virtoja päälle ja siihen on ihan "kovalla" sähköllä kytketty nuo lämpömittaukset yms. Vaikka olisi väylä niin tuollaiset anturitiedot kytketään ihan normaalisti johdolla ohjainlaitteeseen. Samoin se lämmityslaite pitää myös kytkeä normi piuhoilla väylään (ohjainlaitteeseen), ellei markkinoilla sitten ole valmiiksi väyläohjattuja lämmityslaitteita tarjolla näihin matkailukulkineisii n.

Enempi siis haen sitä, onko tuota väylää oikeasti hyödynnetty niin kuin em esitin. Jos KABE tuo väylän vaunuun/autoon niin toivoisin että menisivät oikeasti askeleen pidemmälle ja tarjoaisivat väylän mahdollistamia etuja asiakkailleen oikeasti eikä vain johonkin valojen ohjaukseen. Antaisivat haastetta muillekin noiden kehittämisessä. Paras olisi jo merkittävät valmistajat saisivat sovittua yhteisen standardin tuohon väylään, antaisi paljon lisää mahdollisuuksia jälkivarustelun puolella.

Talossa väylästä on iloa valoissakin, siellä kun on ovia ja huoneita hiukan enemmän, samoin ohjattavia laitteita.
Kirjoittanut: K.E.V
« : 29.03.2015 kello on 18:35 »

No sanotaan nyt vaikka kun minulla EI ole väyläohjausta omassani jouduin kytkemään lämmityksen piuhanpätkällä Caravan Controlista. Väyläohjatussa saat helposti kaikki muutkin etäkäyttömahdollisu udet pelkästään ohjelmoimalla halutut toiminteet käyttöön. Niitä käytetään sitten vaikka älypuhelimella.
Sen verran on "väylää" omassakin että näen caravan controlille lähettämällä tekstarina ?-merkin. Onko lämpö päällä ,sähköt kytketty ,gsm-signaalit ,ulko ja sisälämpötilat jne.
Kirjoittanut: Catiska
« : 29.03.2015 kello on 18:15 »

Ajan lähinnä takaa, onko tuota väylää jotenkin hyödynnetty vai onko se enemmänkin myyntivaltti? Jos sillä ohjataan lähinnä vain valoja tms päälle/pois toimintoja niin melko vähäiset edut silloin on, haittoja vain helposti enemmän jos haluaa jotain johonkin lisätä.

En ole paljoa väylien kanssa pelannut, vähän kylläkin. Valojen ohjauksessa ei juurikaan kaapelinvetoa säästä mutta järjestelmissä missä eri järjestelmät keskustelee keskenään siitä on isoakin apua. Valot ei vain juuri juttele tai tarvitse tietoa toisista järjestelmistä.

Onko tuo väylä toteutettu niin että se oikeasti helpottaisi elämää? Vaikkapa niin että jos tahdon lisätä jälkikäteen väylään vaikka ohjauksen invertterille saisin suoraan väylästä tiedon onko maasähkö kytketty, invertterin ohjauksen väylän kautta halutusta paikasta ja niin että voin ohjelmoida väylän vahtimaan akun tilaa ja sitä kautta ohjata invertteriä tarvitttaessa että antamaan jollekin näyttöpaneelille asiasta ennakkovaroituksen?

Voisin kuvitella että ovat ymmärtäneet ympätä tuohon väylään myös kuvan ja äänen siirron, silloin olisi väylällä vaunussakin käyttöä enemmänkin. Saisi liitettyä väylään kameroita tai äänilähteitä ja ohjattua haluttua mediaa haluamaansa päätelaitteeseen tai lisättyä niitä vapaasti. Tosin jos on CAN-väylä niin taitaa loppua kaista nopsasti kesken, en ole tuosta aivan varma.

Jos ovat tehneet väylästä tuon kaltaisen ymmärrän sen merkityksen ja sille olisi käyttätarkoitus. Helpottaisi jälkivarustelua, tosin valmistaja varmaan ulosmittaisi sen hinnoittelemalla palikkansa taivaisiin. Valmistusmäärät kun on pienet ei tarvikevalmistajia taitaisi kiinnostaa tehdä omia sovelluksiaan vaikka kuka tietää. Jos taas on vain valojen ohjausta yms, otan mieluummin perinteisen mitä voin itse ja edullisesti muokata/korjata vanhemmiten.
Kirjoittanut: K.E.V
« : 29.03.2015 kello on 17:16 »

No, ainakin vähemmän piuhanvetoa.
Muistan hyvin kun aikoinaan oli jossain toimistoissa sarjapuhelinjärjest elmät.
Meni huoneesta toiseen aasin***linpaksuinen kaapeli rasialta toiseen. Väylällä riitti muutama naru.
Samoinhan se on missä vaan, pääsee vähemmällä kaapelimäärällä, kun on keskitetty ohjaus.
Kirjoittanut: Catiska
« : 29.03.2015 kello on 16:35 »

Ei siihen väylää tarvita.
Kirjoittanut: K.E.V
« : 29.03.2015 kello on 15:23 »

Ehkä helpompi etäohjata eri asioita. Esim valot saa eri kohteisiin päälle ja pois oven pielestä.
Kirjoittanut: Catiska
« : 29.03.2015 kello on 14:32 »

Aika näyttää, onko sieltä Tenhultista tulossa mitään oikeasti uutta vuodelle 2015. (sähköjärjestelmän Kabe voisi innovoida (kopia från Polar) Can-väyläpohjaiseksi) .

Selittäkääs tyhmälle mitä hyötyä vaunussa on väyläpohjaisesta sähköjärjestelmästä? Siinä on kuitenkin sähköjä niin vähän ja etenkin keskenään kommunikoivia järjestelmiä sitäkin vähemmän.