rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: K.E.V
« : 4.12.2014 kello on 16:51 »

Kyllä joka maan rajalla on kyltit mitä missäkin maassa saa ajaa ja millä. Ois pitänyt ottaa valokuvat, muistoksi.
Kirjoittanut: "Masi"
« : 4.12.2014 kello on 15:13 »

Tuo nastarengas sääntökin on jo vanha eli ajele vaan menemään rajoituksen mukaan. Mutta muista että rajalla sitten nypit ne nastat pois läksit minne vaan. Mutta ketjut päällä on maksimi nopeus 60 km/h.
Nuo nopeudet  ovat yleisrajoituksia eli maantiellä ellei muuta mainita on nopeus 90 km/h ja moottoritiellä 120 km/h.
Ja kun perävaunusta puhutaan, niin täällä puhutaan aina silloin jarruttomasta jota saa vetää sen rajoituskyltin mukaan. Ja sitä jarrutonta ei tarvitse rekisteröidä vaan siihen kiinnitetään rekisteriksi veto-auton kilpi. Mutta kun jarrut tulee kuvaan mukaan niin se onkin sitten maksimi 80km/h tai vähemmän kilven mukaan.
Ja jarrullinen vaunu  perässä ei saa vesi-, lumisateella tai usvan aikaan ohittaa missään muita ajoneuvoja.
Ja sitten yli 3,5 tn on monta sääntöä nopeuteen tieluokan mukaan.
Kirjoittanut: 88k5
« : 4.12.2014 kello on 15:00 »

Belgia, Jarrullinen perävaunu 80 km/h, sama koskee myös sitä matkailuvaunua. Alle 750 kg jarruton on nopeus vapaa.
..
Näin sanoo Autoliitto. Mitenhän on tuo nopeusraj. nastarenkain - onko noin?
Lainaus
https://autoliitto-fi.directo.fi/matkailu/matkakohteet/matkustusopas/?x4373901=1544707&section=liikennesaannot

..
Nopeusrajoitukset

Taajamassa suurin sallittu nopeus on 50 km/h (mopedeilla tehon mukaan joko 25 tai 45 km/h). Taajamissa voi olla myös alempia tai ylempiä nopeusrajoituksia. Ne on viitoitettu liikennemerkein.

Henkilöauto joko perävaunun kanssa tai ilman perävaunua, moottoripyörät, matkailu- ja pakettiautot alle 3,5 t
Maantie           90 km/h
Moottoritie       120 km/h

Pienoisbussit ja linja-autot
Maantie           75 km/h
Moottoritie       90 km/h

Ajoneuvot, joiden kokonaispaino on 3,5 – 7,5 t
Maantie           90 km/h
Moottoritie       90 km/h

Ajoneuvot, joiden kokonaispaino on yli 7,5 t
Maantie           60 km/h
Moottoritie       90 km/h

Nastarenkailla ajettaessa nopeusrajoitus maanteillä on 60 km/h ja moottoriteillä 90 km/h. Nastarenkailla ajettaessa täytyy käyttää erityistä ”60”-nopeusrajoitusmerkkiä auton perässä.

Jos hinataan esimerkiksi hinausköyden avulla rikkoutunutta ajoneuvoa, suurin sallittu ajonopeus on 25 km/h.

Moottoriteillä alin sallittu nopeus on 70 km/h. Ajoneuvot, joiden rakenteellinen nopeus on alle 70 km/h, eivät saa ajaa moottoritiellä.

Navigaatiolaitteet, joihin on tallennettu kiinteiden valvontakameroiden sijainnit, ovat sallittuja, mutta tutkan- tai valvonnanpaljastusl aitteet, jotka aktiivisesti etsivät valvontakameroita tai jotka haittaavat poliisin valvontavälineitä, ovat kiellettyjä.

Flanderin alueella on runsaasti valvontakameroita, samoin Brysseliin johtavilla sisäänajoväylillä. Kameravalvonnasta ei välttämättä aina varoiteta etukäteen liikennemerkillä. Kamerat ovat hyvin piilotettuja ja kuvaavat usein takaapäin.

Kirjoittanut: "Masi"
« : 4.12.2014 kello on 14:19 »

Belgia, Jarrullinen perävaunu 80 km/h, sama koskee myös sitä matkailuvaunua. Alle 750 kg jarruton on nopeus vapaa.
Ranskassa ei erityistä rajoitusta, mutta valmistajan cco todistuksesta pitää selvitä suurin sallittu nopeus.
Nämä kaksi ainakin ovat varmoja, joten noihin camper lehden listoihin suhtautuisin lähinä jätepaperina.

P.s. Joka vuosi on paikallisessa hollannissa ja belgiassa ilmestyvässä kck lehdessä kyselyjä ; miksi sain sakot ranskassa vaikka en rikkonut nopeusrajoitusta ?
Ja aina vastaus on sama, että suurimmalla osalla vaunuja valmistaja on rajoittanut nopeuden 100km/h.
Kirjoittanut: 88k5
« : 4.12.2014 kello on 10:00 »

Ei kyllä Camper-lehden taulukolla ole mitään tekoa pv-vedon nop. rajoituksiin..

Autoliiton matkustusoppaasta poimitut maat joilla eri kuin Suomessa, ja niiden poikkeamat suomalaisesta rajoituksesta. HUOM. Suomalaiseen rekisteriotteeseen ei saksalainen Dekra voi mitään merkintöjä lisätä - eli käytännössä 80km/h..  Maata ei mainittu, jos rajoitukset samat mitä Suomessa
  • Belgia, ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon
  • Bulgaria, 100 motarilla
  • UK,96 km/h  (60 m.p.h.) motarilla
  • Itävalta, 100 motarilla, jos yhdistelmä max 3.5tn
  • Kosovo, ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon
  • Kroatia, 90 motarilla, jos yhdistelmä max 3.5tn
  • Kypros, ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon
  • Latvia, 90 motarilla, jos yhdistelmä max 7.5tn
  • Liettua, 90 motarilla
  • Luxemburg, 90 motarilla
  • Moldova, ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon
  • Portugali, 100 motarilla
  • Ranska, ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon max 3.5tn yhdistelmä. Motarilla 90, jos yhdistelmä >3.5tn. Huomioiden allaolevan;
    Perä- tai matkailuvaunua vetävä ajoneuvo:
    Suurin sallittu nopeus vaihtelee enimmäismassojen mukaan. Jos kokonaismassa on vähemmän kuin 3,5 t, nopeusrajoitus on yhdistelmälle sama kuin vetoautolle. Jos kokonaismassa on yli 3,5 t, nopeusrajoitus on ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassan mukainen.
    Jos perävaunun kokonaismassa on suurempi kuin vetoauton kokonaismassa, nopeusrajoitukset ovat seuraavat:
    – 65 km/t, jos massan ylitys on vähemmän kuin 30 %.
    – 45 km/t, jos massan ylitys on enemmän kuin 30 %.
    Viimeksi mainituissa tapauksissa on matkailuvaunun tai muun perävaunun perään laitettava tarra, joka osoittaa enimmäisnopeuden. Tällaista ajoneuvoyhdistelmää ei saa ajaa 3-kaistaisten moottoriteiden vasemmanpuoleisimma lla kaistalla.
  • Romania, ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon
  • Saksa, 100 motarilla, mikäli:
    Jotta henkilöauto-matkailuvaunuyhdistelmällä saisi ajaa 100 km/h, tarvitaan kirjallinen lupa Saksan TÜV:ltä. Saksan kolmas asetus tieliikenneasetukse n 9. poikkeusasetuksen muuttamiseksi määrää 100 km/h-nopeudelle seuraavat ehdot:
    ·        Vetoajoneuvossa on oltava ABS-jarrut.
    ·        Yhdistelmän aisapaino määräytyy joko vetoajoneuvon tai perävaunun suurimman sallitun aisapainon mukaan, kuitenkin niin, että pienemmän aisapainon arvo on määräävä.
    ·        Perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on oltava pienempi tai korkeintaan sama kuin suurin sallittu perävaunumassa eikä saa ylittää vetoajoneuvon suurinta sallittua kokonaismassaa.
    ·        Perävaunun perään on kiinnitettävä Saksan tieviranomaisten myöntämä 100 km/h –nopeuskyltti.
    ·        Perävaunun renkaat eivät saa olla yli 6 vuotta vanhat ja renkaiden nopeusluokan on oltava vähintään L = 120 km/h.
    Tekniset määräykset:
    1.       Jos matkailuvaunussa on jarrut, hydrauliset iskunvaimentimet sekä ISO 11555-1 –normin mukainen heilahtelunvaimenni n tai vastaava vaimennin, jolla on virallinen tekninen hyväksymistodistus (yleinen käyttölupa):
    Matkailuvaunun suurin sallittu kokonaismassa  < vetoajoneuvon  omapaino.
    2.       Muut jarrulliset perävaunut, joissa on hydrauliset iskunvaimentimet:
    Perävaunun suurin sallittu kokonaismassa <  1,1 x vetoajoneuvon omapaino.
    3.       Muut perävaunut kuten kohdassa 2, mutta perävaunuissa on lisäksi ISO 11555-1 –normin mukainen heilahtelunvaimenni n tai vastaava vaimennin, jolla on virallinen tekninen hyväksymistodistus (yleinen käyttölupa):
    Perävaunun suurin sallittu kokonaismassa <  1,2 x vetoajoneuvon omapaino.
    4.       Kiinteärakenteinen matkailuvaunu, jossa on jarrut ja hydrauliset  iskunvaimentimet:
    Matkailuvaunun suurin sallittu kokonaismassa  < 0,8 x vetoajoneuvon  omapaino.
    5.       Kaikki jarruttomat perävaunut sekä jarrulliset perävaunut ilman hydraulisia iskunvaimentimia: Perävaunun suurin sallittu kokonaismassa <  0,3 x vetoajoneuvon omapaino.
    Kun vaaditut ehdot täyttyvät, virallinen katsastustoimisto (TÜV/DEKRA tai GTÜ) antaa todistuksen,
    joka viedään paikalliseen rekisteröintitoimis toon. Rekisteröintivirano mainen tekee 100 km/h-
    luvasta merkinnän ajoneuvon papereihin ja antaa 100 km/h-tarran. Tarra tulee kiinnittää vaunun
    takaosaan.
    Ohjeet englanniksi ovat verkkosivulla www.dekra.de/en/1407. Saksan katsastusta varten pitää tilata aika etukäteen. Katsastus maksaa noin 70 euroa ja lupa noin 15 euroa.

  • Slovakia, 90
  • Viro, ei  ei erityisiä nop. rajoituksia vaununvetoon
Niikuin näkyy, osassa maita ei ole henkilöautolla vedettävää vaunuun asetettu mitään yhdisteslmää rajoittavia nop. rajoituksia - eli samat kuin pelkällä autolla. Usein tällöin motarilla 100 tai enempi..
Nämä siis suurimmat sallitut, jotka sallitaan vain motareilla. Sitten mm. maanteillä on omanlaiset porrastukset toisin kuin Suomessa..
Kirjoittanut: K.E.V
« : 4.12.2014 kello on 08:14 »

Tämä taitaa koskea vain matkailuautoja ei vaunuja. Taulukossa pisti silmään taajamanopeus suurimmalla  osalla 50 ja muutama poikkeus, tuumamittaiset ja jollain 60.
Kyllä se on ihan vaunuille.

Tuolla keskisessä Euroopassa pidän moottoriteillä sen 100 vauhtina vakionopeussäädin päällä. On leppoinen vauhti ja osuu väännönkanssa hyvin kohdalleen .
Eihän tuo ole mikään miniminopeus eikä määräys. Ajetaan tilanteen mukaan. Joskus kun Ranskassa kiire ollut niin kovempaakin.
Kirjoittanut: virpimu76
« : 4.12.2014 kello on 07:35 »

Hitto meijän pösöboxerilla ei päässy 80 nopeempaa ko alamäes ilman kärryä tietenkin :laugh:  :laugh:  :laugh:
Solikka kun Lieksasta haettiin nii ne mäet  ne oli tuskaa pösölle   ;D
Ei muuten silloin naurattanu ;)  päästäänkö ylös......päästänkö m ylös.....vauhti hiipuu 40  ... ???  jonoa perässä   Thumbd  noituvat takana ett taas joku vaanarin prkl tien tukkii  >:(   jeee mäen päällä taas  :-*
ja pösö lämpenee kilpaa kuskin kanssa :laugh:  :laugh:
Kirjoittanut: relluttelija
« : 4.12.2014 kello on 07:26 »

Tuo 80 on oikein hyvä vauhti silloin kun on äärirajoilla oleva vetoauto-vaunu-yhdistelmä. Jos veturi on riittävän suuri vaunuun nähden ja vaunu muutoinkin kunnossa, ei 115 ole ollenkaan paha nopeus, täytyy tunnustaa että joskus motarilla kokeilin  ;)
Kirjoittanut: 0yxxy0
« : 4.12.2014 kello on 06:34 »

http://www.camper.fi/uutiset/matkailuautojen-nopeusrajoitukset-euroopassa

Tämä taitaa koskea vain matkailuautoja ei vaunuja. Taulukossa pisti silmään taajamanopeus suurimmalla  osalla 50 ja muutama poikkeus, tuumamittaiset ja jollain 60.
Kirjoittanut: trapper
« : 3.12.2014 kello on 23:17 »

noh kyllähän näitä nopeampia vaununvetäjiä suomestakin löytyy,kesällä ajettiin vakkarilla 85km/h ja muutama vaunu hurahti ohi mukavasti,mutta minun mielestä tuo 100 ois aika passeli myös suomeen,mutta turha toive