rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: 88k5
« : 17.07.2014 kello on 11:22 »

^
Joo, olisin myös eteen vaihtanut leveämpää vanteeseen (ja 205/70R16C renkaaseen), jos noita ämpärivanteita olisi ollut tarjolla. Olisi kehäero käytännössä 0.

Paripyöräisessä perä ok orkkisnakein, kunhan ei laita suositettua painette 3.5bar max taka-akselimassalle 2.600kg.. 3.3 passeli meidän lastilla.
Kirjoittanut: kimi
« : 17.07.2014 kello on 11:14 »

Itse tein vastaavan mutta taakse. Renkaina oli 215/75-16 Continentalit joissa max paine 5,4 bar. Käytännössä tuo max paine piti olla renkaassa, muuten se ei toiminut.
Tilalle tuumaa leveämmät vanteet ja Michelinin 235/65- 16 renkaat. Max paine näissä 4,5 bar. Samalla vaihtui iskarit asuntoautoihin suuniteltuihin.

Uskomattoman iso ero pehmeydessä ja mukavuudessa. Eteen en kuitenkaan halua noita 235 leveitä koska kantavuutta reilusti vanhassa koossa.
Kirjoittanut: 88k5
« : 17.07.2014 kello on 10:50 »


..kuitataan vielä tämä tuunaus onnistukseesi Thumb
Etelänreissussa tuli 7.100km ajetuksi, ja tuunauksen osalta odotukset ylittyivät - lisäkantavuudella iso vaikutus sivutuuliherkkyytee n, mukavuuteen (melu ja tärskyt), ohjaustuntuma vakaampi. Osaltaan mukavuuspuoleen vaikutti ehken lämpenemisongelman poistumisen myötä mahdollistanut ilmanpaineen laskeminen 4.8bar->4.5bar.

Jos lompsa antaisi myöten vaihtaisin vielä loput 5 pyörää autosta, mutta kun ei niissä mitään vikaa, eikä vaihdolla sinällään merkitystä. Edes etu- ja takpyörien pieni kokoero aiheuta virheilmoja abs/tcs-antureiden välittämässä nopeudessa..
Kirjoittanut: 88k5
« : 22.05.2014 kello on 16:49 »

Itsellä oli sama ongelma Ivecossa. Etuakselipaino ajokunnossa noin 2000 kg ja renkaiden kantavuusindeksi oli vain 102. Vaihdoin kaikkiin pyöriin tilalle Bridgestonet 195/75 R16 C, joissa kantavuusindeksi 107. Lämpenemisongelma poistui ja nopeusmittaristakin poistui mittarivirhe. Ilmeisesti renkaat ovat vielä laillisuuden rajamailla.

Kyllähän usealta merkiltä löytyy 195/75R16 kantavuudella  110 (1060 kg), esim. Hankook tuossa kokoluokassa.
Kirjoittanut: 88k5
« : 22.05.2014 kello on 16:37 »

Koeajot heitetty 8)

On noi kontit paljon paremmat ajaa; äänettömät, pehmeämmät, parempi ohjaustunto, vakaammat..

Mutkalllista ja reikästä paikallistietä, maantietä ja 20km moottoritietä puuskaisella sivuvastaisella tuulella testissä. Oli karkeaa ja uutta asvalttia. Nyt ei äänieroa ihmeemmin ollut asvalttien välillä, mutta ohjaamomelusta lähti puolet pois  :-X

Kaippa ne vanhat on kovat kun ei ne kulukkaa  ;D

Ilmeisesti takapotku transu mittaa nopeuden etupyörien abs-antureilla, koska mittariheitosta tuntui lähtevän 3km/h pois..

Jos raaskis loput 4 vielä vaihtaa, niin muuttuisi lisää..
Kirjoittanut: cossuesco
« : 22.05.2014 kello on 12:34 »

Typpeä renkaisiin niin auttaa lämpemiseen ja paineiden heittelyyn.
Kirjoittanut: 88k5
« : 22.05.2014 kello on 12:22 »

Kirjoittanut: Muumuupapa
« : 22.05.2014 kello on 12:21 »

Ihme on jos katsastus ei puutu asiaan sillä 107 kantaa 975 kg  eli 2000kg etu-akselipainolla laiton.
Itse laittaisin noilla painoilla 117 lähelle olevan renkaan.

En löytänyt suurempaa kantavuusluokkaa tuolle koolle. Ja kokoa ei voi enää suurentaa. Ainoa keino keventää eturenkaille tulevaa kuormitusta on lisätä painoa taka-akselin takapuolelle.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 22.05.2014 kello on 12:11 »

Off-Topic:
Kenenkäs huomiovalot sulla on?



Kirjoittanut: "Masi"
« : 22.05.2014 kello on 11:37 »

Itsellä oli sama ongelma Ivecossa. Etuakselipaino ajokunnossa noin 2000 kg ja renkaiden kantavuusindeksi oli vain 102. Vaihdoin kaikkiin pyöriin tilalle Bridgestonet 195/75 R16 C, joissa kantavuusindeksi 107. Lämpenemisongelma poistui ja nopeusmittaristakin poistui mittarivirhe. Ilmeisesti renkaat ovat vielä laillisuuden rajamailla.

Jostakin syystä rekisteriote suosittelee kokoa 175/75 R 16. Niissä kantavuusindeksi on vain 101/99 eivätkä ne kestäisi etuakselilla.

Ihme on jos katsastus ei puutu asiaan sillä 107 kantaa 975 kg  eli 2000kg etu-akselipainolla laiton.
Itse laittaisin noilla painoilla 117 lähelle olevan renkaan. Omassa on 2100 kg etu-akselin paino ja renkaina on 118 luvulla olevat ja kestävyys huono. Seuraavat uudet jotka joudun ostamaan ovat yli 120 ja mielummin reilusti.

Ali kantavalla ei paljon sitten kannata ajella karkealla asfaltillla lämpimässä kelissä eli +20 ja aurinko.

http://www.nettivanne.fi/kantavuusindeksi-kantavuus-kg/